Hur svårt kan det vara att skaffa ett jobb?

Moderator 2010-09-03 | Uppdaterad 2010-09-03

Debattören Linda Skugge har gått ut med ett uttalande om att unga är lata och att ungdomsarbetslösheten är en bluff. Alla som vill kan få ett jobb. Är det så?
Men i så fall måste det även gälla andra grupper i samhället också. Invandrare, medelålders, långtidsarbetslösa, ensamståen­de med flera. Flera har kommit till demokratistugan och pratat om att det är svårt att få ett jobb. De vill tillbaka till sitt gamla jobb eller få jobb inom den branschen de är utbildade till. Varför då? Är inte ett jobb i främsta hand till för försörjning? Eller handlar jobbet bara om att få utvecklas som människa?
I mars skrev jag en moderator med rubriken Vilket jobb är fint nog för dig, där jag tog upp olika yrken med låg status. Då var det föräldrar som reagerade på att deras barn minsann inte skulle behöva jobba som städare, i snabbmatskedjor eller inom äldre­vården. Deras barn skulle lära sig att de kunde bli vad som helst och att de inte skulle nöja sig med mindre än vad deras drömmar visade. Förhoppningsvis tänker barnen annorlunda för annars kommer vi snart att ha ett samhälle fullt av arbetslösa hockeyproffs, artister och delfinskötare.
Och de invandrare som i sitt hemland har arbetat som till exempel ingenjörer. De flyr från sitt land för att klara sitt liv och få leva utan hot. Men då de ska börja arbeta vill de inte göra något annat än det de har jobbat med tidigare. Är det inte viktigast att de kan försörja sig och leva ett tryggt liv?
Sedan har vi de runt 60 år som blir av med sitt jobb. De känner sig för gamla för att skola om sig och lära sig ett nytt jobb. Vad är det för attityd?
Det finns inga jobb säger vissa. Det finns visst bara man vill arbeta säger andra. Vad säger du?
Moderator · lobbyn
Elisabeth
Anderberg är
debattredaktör
och samtalar här med läsare.



Kommentarer

  • Bra fråga

    Det är absolut inte ofta jag kan hålla med Linda Skugge. Hon ägnar sig alltför ofta åt generaliseringar, och kommer fram till alldeles för svart/vita slutsatser. Så även i denna debatt, men jag måste ge henne en poäng i alla fall. Jag exemplifierar med mig själv (för att ingen ska känna sig påhoppad). Jag har en "enklare" utbildning. 2-årig Drift & Underhållsteknisk utbildning med inriktning mot fartygsteknik. Jag var kanske inte den vassaste pennan i skrinet under min skoltid, men jag var nyfiken i alla fall. Denna nyfikenhet har under mitt yrkesliv tagit mig från den Svenska handelsflottan, via partipolitiken in i basindustrin för att nu ha landat som mer eller mindre framgångsrik mellanchef i det privata näringslivet.

    Det är inte sista gången jag byter jobb, det är kanske inte heller sista gången jag byter inriktning eller bransch. Lite raljerande brukar jag konstatera att "Jag inte låter mig begränsas av en högre utbildning". För liksom Filosofie Doktor Mahmud som kör stadsbuss i Halmstad så ser jag möjligheterna istället för hindren. Jag ser en möjlighet att försörja mig, gör det bästa av det och börjar planera för nästa steg. Alla kan självklart inte välja, utan tvingas helt kallt ut i arbetslivet "under" sin kompetens. Jag förstår de som stör sig på det, men det är samtidigt där jag måste sätta ner foten lite; Allt kan inte serveras på ett fat. Ta för dig här och nu, se till att sätt målen bortom där du är nu. Ta stegen sakta men målmedvetet. Den erfarenheten du skaffar dig på vägen gör dig bara mer intressant för en arbetsgivare. Om jag själv hade varit företagare så hade jag hellre anställt Civilekonomen som tagit ströjobb under tiden, än den som gått arbetslös i tre år fram till nu.Det visar på handlingskraft och vilja.

    Det finns jobb. Så kallade "skitjobb" finns det ganska gott om till och med. Men många vill inte ta dessa jobb i till exempel callcenter. Jag tycker det är synd. Mycket synd.

    bara en kommentar sådär i förbifarten.


  • Jobb och ålder

    Många ungdomar har för dålig utbildning och då fins bara lågstatusjobb kvar som givetvis också behövs. Man behöver en yrkesutbildning.
    Jag bytte själv jobb när jag var 62 men måste då flytta utomlands. Man måste se Europa och kanske hela världen som arbetsmarknad. Det var ju en del av vitsen med EU. När barnen är utflugna finns det ju ingen anledning att bita sig fast varesig om det är i Vittaryd eller Lidhult man bor.


  • Skola om sej?

    skola om sej för ett nytt jobb när man är 60? visst finns det någon utbildning som är gratis så varför inte. Men man får ju inte direkt gå gymnasiet som 60 åring!


  • Lågstatusjobb

    Vi måste komma ifrån uppdelningen i lågstatusjobb och högstatusjobb. Lägre lön är inte ett bra mått på vilket jobb som har låg status. I vems ögon är städning låg status? Skulle alla städare sluta städa en vecka skulle det bli världens gnäll på varenda människa.


  • Fy fan

    Elisabeth du har nog aldrig varit arbetslös och upplevt den orkeslöshet som man känner i en sådan period. Hur mycket man än vill jobba så orkar man inte stiga ur sängen. Allt är bara svart. Därför vore det bra om det fanns någon som kan hjälpa oss orkeslösa att skaffa fram jobb. Det ska vi väl inte behöva göra själva?


  • inte lat

    Är arbetslös sedan 1,5 år och söker precis allt jag kan. Men ingen butik vill ha mig eftersom jag inte har nån erfarenhet från butiksarbete, lagerarbete går inte eftersom jag inte har nåt truckkort, säljare har jag testat några gånger men jag är tydligen inte den sorts person som gör bra ifrån sig där och det slutar alltid med att de ber mig gå, under sommaren sökte jag till exempel jobb som vägarbetare men de ville inte ha mig, städare får jag tydligen inte heller bli eftersom jag saknar erfarenhet. Dessutom saknar jag körkort och det sätter många käppar i hjulet. Gång på gång får jag höra att även "skitjobben" är för avancerade för mig och att arbetsgivarna inte är intresserade. Spelar ingen roll att jag har lång utbildning och massa erfarenhet, eftersom det är fel sort...


  • håller med Linda...

    Till viss del måste jag ändå hålla med Linda. Man får inte jobb för att man inte har utbildning, körkort, truckkort m.m., men se till och skaffa det då iställer för och klaga på samhället! Vi har det bra i Sverige som kan säga att: nä jag har inte tid/lust/ork/pengar för att skaffa mig en utbildning, körkort eller vad det månde vara, jag kan ju alltid gå till socialen. Många kämpar, det vet jag, men vissa människor verkar tänka att om inte samhället ställer upp med det här och det här så struntar jag i det och sen får samhället skylla sig självt. Men den enda det drabbar är den som väljer att tänka så. Var och en får se om sitt egna hus. Jag undrar ibland: var är arbetsmoralen??


  • sorg och ilska

    Har man inte själv varit arbetslös är det lätt att tro på den verklighet som Linda beskriver. I mitt arbete möter jag dagligen människor som inget hellre vill än att få ett nytt jobb, vilket jobb som helst! Orsakerna till varför de är utan jobb är olika men ett faktum kvarstår och det är att antalet tillgängliga jobb är färre än antalet arbetssökande! S.k. "skitjobb" är det ont om däremot finns det arbete för hantverkare, industriarbetare med gedigen utbildning m.m.Där börjar det åter bli brist på arbetskraft. Vad gäller invandrare och att de "bara" vill arbeta inom sitt tidigare yrke så blir jag nästan stum när jag läste det, tvärtom så tror alldeles för många av våra invandrare att det dem har med sig sedan tidigare inte räknas. Vad du Linda inte tar upp är att vi tvärtemot de du skriver måste lära oss att ta tillvara den kompetens våra invandrare besitter, vi dvs vår arbetsmarknad och våra företag behöver den!


  • Re:Susanne

    Hur kan du skriva att ni inte ska behöva skaffa er jobb själva utan ska ha hjälp till det?
    Dra ur tummen från den mörka tunnlen å ut å leta jobb. Dom finns där ute.
    Sängen finner man inga lagliga jobb i.
    En som är bra trött på lata som inte orkar leta jobb.
    Och ja jag har själv fixat mina jobb. även nytt jobb i lågkunjukturen.


  • Det kan vara svårt

    Visst kan man ha tur! Men det kan vara svårt oxå! Antingen räcker utbildning och erfarenhet inte till, eller så är man överkvalificerad, och arbetsgivaren väljen en som inte är det, och de jobben "mittemellan" är man ofta väldigt många om. Och har man ingen erfarenhet av handel så väljer arbetsgivaren hellre än ung utan erfarenhet än en "halvgammal" utan erfarenhet för att hålla lönen nere, och går man in som vikarie i kommunens vikariepool så slutar de ringa när man kommit upp i för mycket anställningsdagar och de är rädda för att man ska bli Las-ad eller råka bli tillsvidareanställd....Och har man dessutom varit hemma med barn några år så är man inte lika intressant som den som kommer från ett annat arbete och söker omväxling...


  • Linda har fel

    Nu är det visserligen ett antal år sen jag var arbetslös någon längre tid. Men jag minns fortfarande ansökningar jag skickade så tidigt som 2001 som jag fick meddelande om att de fått in 1800 ansökningar på 30 jobb i Malmö hamn och 800 på 10 jobb på ett centralt lager för DHL.

    Lägg till det mängder av ansökningar som "bara" hade strax under 100 människor som skickade ansökningar.

    Linda Skugge har helt enkelt fel som anser att ungdomar är för bekväma och lata.

    Däremot ska man inte glömma att det är lätt, inte minst som ung, att ge upp hoppet när man försöker och inte kommer någon vart med sina strävande efter att bli vuxen och komma vidare i livet.

    I själva verket odlar Skugge myter som inte finns, utan de skitjobb som människor som är desperata väljer att ta har så dåliga villkor att ingen svensk vill ha dem.

    Jag tycker att alla ska fundera över villkoren som de Thailändska bärplockarna förväntades jobba under och fundera på om ni fortfarande tycker det är såna jobb som ungdomar ska ha som första jobb?

    Jag tycker inte det är fel att plocka bär som jobb. Men det är fel att möjligheten finns att utnyttja människor och att det tycks svårt att få bukt med problemen.

    Det är även en myt att facket är för starkt. Vore de det, så skulle den här typen av jobb inte alls existera.

    I själva verket så mister unga anställningsskyddet. Är det den typen av arbetsvärld ni vill skicka era unga till?


  • ....

    Jobb finns tillgängliga och jag som arbetslös och är ung söker konstant efter jobb inom flera olika yrken problemmet är att en del företag kräver för mycket utan förgranskning av personen för att se om det är en lämplig kandidat till arbetet, det andra stora problemmet är att många företag annonserar jobben MEN de anställer folk de är antingen bekanta med eller släktingar/vänner och annonsen är bara ett täckmantel.


  • Linda har fel

    Jag gick precis ut ett gymnasieprogram som läser på universitetsnivå. Jag har bra betyg. Jag söker cirka tre jobb om dagen. Jag söker alla jobb som finns. Jag är arbetslös. Linda Skugge vet ingeting.


  • Re NoName

    Självklart är det så att företag betalar annonsutrymme för att sedan rekrytera inom familjen. Och behöver en täckmantel för att rekrytera inom familjen. Detta var nog det dummaste inlägg jag någonsin läst. Och ja, jag är egen företagare.


  • bita ihop, våga!

    Det finns jobb och har alltid funnits jobb!
    Problemet ligger i att många människor utnytjar systemet, det finns städjobb, det finns alla tänkbara job om man visar framfötterna, knacka på hos 10 företagare så garanterar jag att man kan få tillfälliga jobb eller längre jobb.
    Många företagare lägger inte ut sina jobb till arbetsförmedlingen för då får de ett gäng orkeslösa individer skickade till sej!
    Blir man som företagare uppsökt av en intresserad arbetstagare så visar det på drivkraft och eget initiativ, inte att man är skickad dit för att fåut sin a-kassa!
    Detta är en sanning som är jättejobbig för många att ta för det kräver att man som individ går utanför de gängse normerna som alla våra grupper är uppbyggda på, man sticker ut, man går lite på okännd mark, men det är det som krävs för att gå frammåt!
    Och sen en viktig sak är en bra attityd till sin omvärld!


  • Mål har vi!

    Vad är det för mening att utbilda sig i många år om man inte ska jobba i den sektorn? Då har man byggt på sig skulder upp över öronen i onödan. Jag är ung och läser men söker också jobb. Har inte varit ledig knappt alls de senaste åren då jag jobbat i stort sett hela sommrarna och pluggat resten av året. Började sommarjobba så tidigt att jag inte ens kan komma ihåg hur många år sen det var. Finns säkert de som är lata, men det gäller nog personer i Lindas ålder också. Sen tycker jag inte att man ska se ner på något yrke alls, alla behövs!

    Lycka till alla andra jobbsökare!


  • Bra

    Bra kommentarer bla. Ulrika, Eva-Marie och Jerker. Det märks vilka som har livserfarenhet och besitter empati...


  • Hur svårt kan det vara att skaffa ett jobb?

    Hur skulle det vara att Linda Skugge sökte ett jobb så vet hon hur svårt det är med 100 sökande före henne. Säger som min fru, så länge du inte varit Arbetslös eller sjukskriven vet du inte hur det käns, fick själv lära mig det när jag blev arbetslös 2 gånger på 3 år, samt sjukskriven för avsliten sena i axelen men enligt sjukreformen skall jag kunna lyfta över huvudet fast det ej går då jag ej kommer upp med armen över huvudet.Tyvär sitter det Fk s Läkare i malmö tydligen några nyutexamenerade nicke docker som håller med Fk.


  • Hur röstar du?

    Vi har gått med i EU för att hålla lönerna låga genom att anställa polacker, balter etc
    Direktörer pekar på internationella storföretag för att få lika höga löner som chefer får där.
    Absurd situation!!!


  • Lata och bekvämma, ja!

    Man kan inte säga någon har helt fel eller helt rätt här. Det tycker jag verkligen politikfiskarna som skrivit här borde förstå!
    Jobba seriöst istället för att fiska röster här.

    Jag har haft 4st som provjobbat inkl. praktiserat hos mig. INGEN utav dom fick jobb av en enda orsak.
    Lata och bekväma. Jag som chef begärde inte mer än vad en firma ska begära. Passa tider, jobba så bra man kan, försöka visa sina kunskaper och våga lära nya saker.

    Vill man något tillräckligt så kan man! När jag startade firman så hade jag utrustning till ett värde utav 4100:-.
    Flera trodde inte man skulle lyckas då jag inte heller hade startkapital.
    Nu, 5 år senare har firman ett värde på strax över 800.000:-

    Vad jag vill poängtera här, är att vill man så kan man som sagt!

    Sen får man inte glömma att det finns fler arbetslösa än det finns tillgängliga jobb, glöm inte det!

    Men som läget är nu, är man generellt lat!
    En som skulle få jobb hos mig och alla papper klara från arbetsförmedlingen, hoppade av dagen innan han skulle bli anställd. Han kände inte det var rätt jobb för honom, och har nu istället gått arbetslös i 6 månader!
    När han istället kunde haft ett jobb så länge.
    Tänk på det politikfiskarna!


  • Saker kan göras bättre

    Tja fick man omskola sig ( att utbildningar erbjöds innom arbetsmarknadssystemet ) så vore allt nog ganska fungerande ( Men hur många gymnasiala utbildningar program erbjuds det via arbetsförmedlingen ) Säg nu inte KY utbildningar eftersom dessa kräver full gymnasiekompetens ....Om folk nu måste /behöver omskola sig är inte komvux/csn riktigt rätta vägen att gå ! CSN är ett fiasko som borde skrotas ( alternativt göras om så att man kunde välja om man ville betala ränta eller amortera ) Man tjänar inget på att jaga utbildade resurser ut ur landet


  • Lätt o sparka på dom som redan mår dåligt

    Jag har varit arbetslös i 2år och det har gjort att man dels känner sig inget värd,kan aldrig unna sig nåt och jag lever på ca 5000kr varje månad.
    Är utbildad inom vården och inom transport..
    Får man nåt jobb??
    NEJ
    Då jag inte är "kompis" med rätt personer.
    Denna arbetslösheten har gjort att jag gått in i väggen.


  • Re: Företagare

    Kanske är Noname:s inlägg det dummmaste du har läst. Men faktum är att det stämmer. Många företag betalar annonsplats om ledig tjänst, trots att de redan har en tilltänkt till tjänsten (även om inte ditt företag gör så). Faktiskt är en platsannons billigare än en reklamplats ngn annanstans i tidningen och är ett sätt att visa att "Vi finns, vi växer och expanderar och behöver nyanställa". Att du sen inte har tänkt i de banorna är en annan sak.


  • lata finns

    så klart men det är ju inte alla som är det. Jag är 43 år har varit arbetslös en kort period.jag läste in gymnasiet 99 då 32 år. Jag har jobbat med olika saker som tex städare,på fabrik,inom vård inom handel samt kört buss o lastbil,vet att det finns jobb men vet också hur lätt det är att tappa tron på sig själv när man söker massa jobb o arbetsgivaren inte hör av sig.. Mitt råd till er som skriver om utbildning,körkort,truckkort gå till af o be om hjälp samt våga stå på er att det här behöver jag faktiskt för att vara mer attraktiv på arbetsmarknaden...jag letar utbildningar sen ringer jag af o säger att det här vill jag gå så får vi se om det går vägen,man får även passa på att ta extra jobb när det finns för då får man in en fot...lycka till mvh jeanette


  • Måste kämpa lite själva

    Dagens unga förväntar sig aldeles för mycket. Först ska de ha just det jobbet dom vill ha sen ska dom ha högsta lönen med en gång när de sen börjar jobba så ska de ha semester eller så sjukskriver de sig. Detta kanske inte stämmer in på alla men väldigt många. Ungdommar som söker sommarjobb men kan inte jobba v 32 o 33. Håller ävén med om att de kreativa ungdomar som själva söker upp arbetsgivaren får mycket lättare jobb. Till Ulrika om det nu är ett hinder att du inte har körkort borde du kanske börja fundera på att ta ett..


  • jobb finns

    Det är inte brist på lediga arbeten, det är brist på rätt personer. Man får inget jobb om man inte har rätt utbildning eller erfarenhet. Har man dock något av dem, eller båda, så är det inga problem att få jobb alls. Det är upp till den arbetslösa om man vill ja jobb eller ej. Vill man så finns det alltid vägar.


  • till Lotta

    jag vill ha körkort men det kostar massa pengar, vilket jag inte har eftersom jag inte har nåt arbete...


huvudnyheter just nu

SMP-live med Oscar Alsenfelt

Sport [Uppdaterad i dag 15:47]

Slutspel, nytt kontrakt eller kvalserie. Elitserien ska avgöras för Växjö Lakers under ett par intensiva veckor. Skellefteå kommer till Vida Arena på tisdag, men redan måndag eftermiddag gästade målvakten Oscar Alsenfelt SMP-live. Strax kan ni se en repris av sändningen.

 


Läs i dagens Smålandsposten

Nyheter [Uppdaterad 2012-02-11]

I Smålandsposten i dag: Växjö: Det stora bandyslaget • Inblick - Kjells dotter orkade inte leva med sin sjukdom • Personligt - Nils, 18n år arbetar för helnykter livsstil • Älmhult Bildningsförbundet ABF sluter cirkeln Krönika: Kjell Johansson, fiskekrönika om fiskelåtar som platsar i Globen.• Lördag: Om samlare.


Träd tas ner för nytt kafé

Växjö [Uppdaterad 2012-02-11]

Det blir ett nytt och modernt kafé med uteservering på Stortorget. Däremot får två träd ta stryk och göra nytta som ved för att ge plats åt kaféet. Läs mer

 

Träd tas ner för nytt kafé

Är det rätt att fälla träd på Stortorget för att ge plats för kafé

Visa resultat




Lobbyn mer

Gör din röst hörd

Välkomna till Lobbyn, vår mötesplats för läsarna, både på smp.se och i Smålandsposten. Säg vad du tycker och utbyt åsikter med andra. Vi prioriterar insändare som rör Kronobergs län och är undertecknade med namn.
Om du vill använda signatur, bifoga ändå namn och adress. Skriv kort, högst 1 500 tecken. Redaktionen förbehåller sig rätten att stryka. Vi ansvarar inte för insänt material.
Du kan även skicka insändare till Lobbyn via SMS/MMS. Skicka ditt SMS till 72 550, skriv "spn lobbyn + din text". Max 150 tecken. Kostnad fem kronor per SMS.

Postadress:
Lobbyn
Smålandsposten
351 70 Växjö.

Insändarredaktör

Anna-Karin Jonsson
lobbyn@smp.se
Telefon: 0470-77 06 40



Senaste insändarna

VISA:

Nyheter

Gilla oss på Facebook


Kalendern

Har ni haft föreningsmöte?

Klicka på länken nedan för att skicka in ett referat från föreningsmötet till oss. Vi är intresserade av att få del av dessa möten och en del av texterna kommer vi publicera i tidningen.

SOS Alarm

Vart var blåljusen på väg?

Sedan tidigare har smp.se servat dig med blåljusutryckningar i form av en lista. Nu kan du får dem även på karta.

Mest läst på smp.se senaste dygnet


Senaste nytt från TT Sverige/världen

Senaste nytt från Kronoberg

logga
Logga
Bilen
Ford Transit -11
Moondust silver 1 mil 274.000 kr (219.200 ex moms)

Projektledare/konstruktör
ECMEC ab söker projektledare/konstruktör. Placering Virserum.
Arrow LÄS MER
Servicetekniker
Rydbergs Lastbilar söker Servicetekniker till Kalmar och Nybro
Arrow LÄS MER
Area Manager
Getinge Disinfection AB söker Area Manager i Växjö
Arrow LÄS MER
Semestervikarier
Xylem söker semestervikarier till Emmaboda
Arrow LÄS MER
Redovisningsansvarig
ExpoClean söker Redovisningsansvarig till Växjö
Arrow LÄS MER
Entreprenadchef
VEAB Växjö energi söker Entreprenadchef till Växjö
Arrow LÄS MER
Industrielektriker, automationstekniker, instrumentingenjör samt arbetsmiljöingenjör
Södra söker industrielektriker, automationstekniker, instrumentingenjör samt arbetsmiljöingenjör. Placering Mönsterås samt Mörrum.
Arrow LÄS MER
Researcher
Högström & Co söker Researcher till Växjö
Arrow LÄS MER
Konsult
Högström & Co söker konsult till Växjö
Arrow LÄS MER
Säljare
Swecon Anläggningsmaskiner AB söker säljare. Region Kronoberg och Blekinge.
Arrow LÄS MER
Verksamhetschef
Regionförbundet i Kalmar län söker verksamhetschef.
Arrow LÄS MER
Utvecklingschef/Instrumentingenjör
Södra söker Utvecklingschef/Instrumentingenjör till Växjö och Mörrum
Arrow LÄS MER
Skogsinspektor
Södra Skog söker skogsinspektor. Placering Broby.
Arrow LÄS MER
Controller
Getinge Disinfection AB söker Controller till Växjö
Arrow LÄS MER
Konstruktörer inom Melanik, El/Automation & Mjukvara
Getinge Disinfektion AB söker Konstruktörer till Växjö
Arrow LÄS MER
KAM/Distriktssäljare
Hydro Aluminium Profiler AB söker KAM/Distriktssäljare. Placering Vetlanda.
Arrow LÄS MER
Arkitekt/Projektledare/Arkitekt
Projektbyggaren söker Arkitekt/Projektledare Bygg/Byggprojektör/Projektledare El
Arrow LÄS MER
Tandhygienist
Tandvårdsteamet söker tandhygienist.
Arrow LÄS MER
Teknisk säljare
AriVislanda söker Teknisk säljare i Vislanda
Arrow LÄS MER
Projektledare
Produktutvecklarna i Växjö söker projektledare.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (51 ST.)
Arrow ANNONSERA