Nytt val, nya klyschor

Växjö Artikeln publicerades
Moderaterna dominerar på Mörners väg.
Foto: Lydia Arvidsson Shukur
Moderaterna dominerar på Mörners väg.
Politisk trängsel råder på Stortorgets lyktstolpar.
Politisk trängsel råder på Stortorgets lyktstolpar.
I Linnégatans allé slåss nu partierna om uppmärksamheten. En del valaffischer, här Socialdemokraternas, har redan utsatts för klotter.
I Linnégatans allé slåss nu partierna om uppmärksamheten. En del valaffischer, här Socialdemokraternas, har redan utsatts för klotter.

Budskapen handlar om att man älskar Växjö, vill att Växjö ska gå framåt och att vi ska bli starkare tillsammans. Årets lokala valaffischer ger den osäkre väljaren föga vägledning.

25 dagar kvar. För att ingen ska missa det är Växjö nu nedlusat med valaffischer. 2018 är ett ödesval. På riksnivå kommer det med stor sannolikhet resultera i en helt ny parlamentarisk situation och det är långt ifrån säkert att alla av dagens åtta partier ens kommer in i riksdagen.

Vilka är då de budskap våra lokala politiker använder för att få invånarna att lägga sin röst på just dem?

Kommunalrådet Anna Tenje (M) vill förmedla sitt engagemang.
Kommunalrådet Anna Tenje (M) vill förmedla sitt engagemang.

Från lyktstolparna ler kommunstyrelseordförande Anna Tenje (M) mot oss och deklarerar: ”Jag älskar Växjö!”

Är det en partiskiljande uppfattning?

– Nej. Med det budskapet vill vi förmedla att vi har ett otroligt stort engagemang för Växjö, att vi jobbar stenhårt för kommunen, att ett starkt och tydligt ledarskap för Växjö är väldigt bra och det symboliserar både jag och mitt parti.

Allt detta ska alltså allmänheten uppfatta när de ser din affisch?

– Jag tror man ska tänka att mitt engagemang för Växjö, för att göra ett bra Växjö ännu bättre, är väldigt stort.

Du ser ingen risk att valet banaliseras med intetsägande slogans på affischerna?

– Hur en valaffisch ska formuleras och hur mycket folk hinner uppfatta när de kör förbi må de lärde tvista om. Men det går nog inte att ta miste på att jag har ett väldigt stort och gediget engagemang för att att bygga den attraktiva staden och kommunen. Mina åsikter kring olika frågor torde inte vara helt okända.

 

Eva Johnsson (KD) menar att de flesta politiker nog kan ställa sig bakom varandras slogans men att man lägger olika innehåll i budskapet.
Eva Johnsson (KD) menar att de flesta politiker nog kan ställa sig bakom varandras slogans men att man lägger olika innehåll i budskapet.

”Människovärdet före penningvärdet” står det på affischen med regionfullmäktiges KD-ledamot Eva Johnsson.

Ska det tolkas som att ni nu är positiva till den höjning av skatten ni röstade emot när den senaste budgeten togs för Region Kronoberg?

– Alltså… Att man tycker att människovärdet ska prioriteras i de politiska besluten innebär ju inte att man tycker att skatten ska höjas. Det finns inget självklart samband mellan hög skatt och värdig omsorg.

Men visst är det lättare att erbjuda god vård om man har gott om pengar?

– Det är klart att man måste ha pengar och det har vi. Men man kan ifrågasätta hur de förvaltas. Det handlar mer om synen på de äldre. Klagomålen i patientnämnden handlar i hög utsträckning om bemötande och gott bemötande kostar ingenting.

Eva Johnsson menar att valaffischernas slogans oftast kräver en förklaring.

– De flesta politiker kan nog stå bakom alla valaffischer men vi lägger in olika politiskt innehåll i dem och har olika uppfattningar om vägen för att nå målen.

 

Fem centerpolitiker kommer gående emot dig på en bild försedd med budskapet ”Framåt för hela Växjö kommun”.

Anders Bengtsson, tvåa på Centerns kommunlista, vad innebär framåt?

– Det är att hela kommunen ska framåt, i alla delar.

Och det innebär?

– Ja, det är ju att kommunen går framåt, att den utvecklas, det är Centerns budskap.

Ser du något parti som inte vill framåt?

– Nej, det kanske alla vill. Men det är ju så med slogans på valaffischer att många är sådana som alla kan skriva under på.

ALLA NYHETER OM VALET HITTAR DU HÄR