Psykolog: Sociala medier påverkar vårt välmående

Sociala medier (TT) Artikeln publicerades
Instagram ska bli mindre stressande. Arkivbild.
Foto: Kallestad, Gorm
Instagram ska bli mindre stressande. Arkivbild.

Har din kompis senaste semesterbild fått fler gillamarkeringar än din? Det slipper du få ångest av – om Instagrams nya förändringar kommer till Sverige.

Försöket med att dölja "likes" på sociala medier-plattformen Instagram har nu utvidgats till sex nya länder, efter att det startade i Kanada i våras.

Förändringarna innebär att användarna inte längre kan se hur många gillamarkeringar andra får – och för att se sina egna behöver man aktivt klicka sig in på en särskild sida.

-Jag tycker att det är jättebra. Det kommer ta bort prestationsångest. Det finns folk som lägger ut en bild på sociala medier och när den inte får tillräckligt med likes under en viss period tar man bort den, säger Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg på mediebyrån Digitalsnack.

Ansvar

Men att jämföra sig med andra är varken nytt eller nödvändigtvis problematiskt, menar psykologen Siri Helle, som skrivit boken "Smartare än din telefon".

-Det ständiga jämförandet är i grund och botten något som hjälpt vår överlevnad. Sen är frågan om sociala medier gör att vi stressas att sträva efter fel saker. Det riskerar att ha en nettonegativ effekt på vår hälsa, men man vet inte så mycket om det än.

Siri Helle välkomnar Instagrams förändring.

-De här plattformarna påverkar vårt beteende och vårt välmående. Jag tycker att de har ett ansvar att göra den här typen av utvärderingar och sen korrigera designen utifrån resultaten, säger hon.

På väg bort

Anledningen att dölja gillamarkeringarna uppges vara att de kan få användare att må dåligt. "Vi vill inte att Instagram ska kännas som en tävling", har en talesperson för plattformen sagt. Men Cecilia Victoria Kärrberg tror även att plattformen kan få andra fördelar av ändringarna – och att försöket kommer att utvidgas till att gälla alla användare.

-Jag tror att "like" är på väg bort. Yngre publicerar mer stories, där man inte kan jämföra likes. Det är det den generationen gillar.

Lisa Mattsson/TT