Singeldag blev världens största shoppingdag

Ekonomi

På singlarnas dag blir shopping en orgie i konsumtion.

Det började som en dag för alla singlar men har utvecklats till en konsumtionsorgie. När den 11 november blev singlarnas dag i Kina beskrevs det som en motreaktion på uppståndelsen kring tvåsamheten på alla hjärtans dag – men nu är det framför allt den överlägset största dagen för näthandel i världen.

Redan efter några timmar på lördagen var rekordet från i fjol slaget: Folk hade då handlat för 18 miljarder dollar, närmare 150 miljarder kronor. Omsättningen på singlarnas dag i Kina överträffar summan från "black friday" och "cyber monday" i USA.

Singlarnas dag pågår i 24 timmar och invigdes med påkostade jippon runt om i Kina. Näthandelsjätten Alibaba arrangerade en gala med bland andra skådespelaren Nicole Kidman och artisten Pharrell Wiliams på gästlistan.

– På singlarnas dag är shopping en sport, det är underhållning, säger en av företagets grundare, Joseph Tsai.