Förstår inte kritik: "lagar mat som vanligt"

Tingsryd 2009-03-13 | Uppdaterad 2009-03-13

Tingsryds kostchef Gunilla Holmewi-Nilsson förstår inte kritiken mot kyld mat.
– Vi lagar maten som vanligt. Men vi kyler ned den till två, tre grader och förpackar den för förvaring och transport i en modifierad atmosfär.

Gunilla Holmewi-Nilsson, kostchef inom Tingsryds kommun.

FAKTA

Varje dag lagas över 3200 måltider.
Budget 2009 i miljoner kronor.
Personalkostnad: 17, 3
Lokalkostnad: 1,6
Livsmedel: 9,9
Övrigt*: 5,8
Summa: 34,6
*Administration, förbrukningsmaterial, kompetensutveckling, med mera.

På så sätt är maten hållbar i cirka 12 dagar om man förvarar den i kylskåp.
Modifierad atmosfär, vad är det?
– I förpackningen finns vanligt luft, men man separerar bort syret och ökar mängden koldioxid. Det gör att maten håller sig fräsch och inte oxiderar, det vill säga påverkas av syre. Metoden gör att man kan hålla en god kvalitet på maten.
Kostchefen framhåller att allt finns redan i handeln och inom den kommunala kostverksamheten används redan mycket kyld mat. Till exempel när man steker pannbiffar för en hel vecka och kyler ner dem.
Det skulle inte fungera annars att producera över 3200 måltider varje dag med det antal personal som finns.
Personal, det är nyckeln i kostutredningen. För att sänka kostnaden i den kommunala kostverksamheten måste matlagningen bli effektivare anser den politiska styrningen. Den kommunala kostverksamheten kostar cirka 35 miljoner kronor i år. Knappt 50 procent av budgeten, drygt 17 miljoner kronor utgörs av personalkostnader.
På måndag ska kommunstyrelsen fatta beslut om kostutredningens förslag, centralt kök och produktion av kyld mat ska införas. Det är inte säkert att det blir ett lätt politiskt beslut. Ännu en gång kan det visa sig att den borgerliga alliansen, m, c, kd och fp kan spreta åt olika håll.
– Jag är lika nyfiken som alla andra och väntar med spänning på ett beslut, säger kostchefen Gunilla Holmewi-Nilsson.



Kommentarer

  • CO2

    Varför skall man bidra till ökat utsläpp av co2? Har inte kommunen som mål att minska dessa? Med det nya systemet försämras kvaliteten på maten och hemtjänsten kommer att få köra lika mycket som idag eftersom pensionärerna kommer att behöva hjälp med att tillaga den potatis och pasta osv som inte kommer att ligga i matlådan, deras hjälpbehov kommer att öka och med det behövs fler undersköterskor. Vad har man då tjänat? Att kostchefen inte förstår är väll inte så konstigt, hon tror ju att man kan servera fisk och kalla den östersjötorsk utan att den fångats i östersjön. SMP 19/3-08(I förra veckan serverades skärgårdstorsk. Den är ju bland de mest hotade torskarterna.
    ? Nu är det så att det är namnet på en maträtt och inget annat, svarar hon med ett litet skratt.) Kostnaden som redovisas är inte heller sann, man har väll en intäckt på den mat som serveras och den inkomsten skall väll dras mot utgifterna om man vill ha den faktiska kostnaden.


  • Det finns flera sätt att spara

    Ett av de enklaste torde vara att dra in tjänsten som kostchef. En 10% tjänst går säkert att hyra från någon annan kommun.
    Ett annat sätt att få slut på dumheterna med kyld mat är att alla som förespråkar detta, tvingas att äta eländet (och inget annat)under två månader.


  • Co2?

    Nah... du missat poängen helt. Om något borde utsläppen minska. Jag förslår att du läser och förstår förslaget INNAN du kräks ur ditt trams.


  • Vomera själv

    :) kan ju kanske själv beskriva hur det kan minska när man börjar tillsätta co2 i maten samt att transporterna för den personal som måste hjälpa pensionärerna att värma sin mat får köra lika mycket som tidigare?


  • Kostpolicyn en trygghet

    Visst kan man ha betänkligheter ur flera olika aspekter mot den föreslagna kostorganisationen med kyld mat från ett centralkök. Det sitter i ryggmärgen på varje smålänning att mat ska lagas nära och serveras snabbt för att få bästa resultat. Men det är svårt att genomföra bland annat med tanke på långa avstånd till en del av hemtjänstens brukare.

    Själv är jag tveksam till reformen men med den nya kostpolicyn att lita till tycker jag att man kan genomföra detta om nu storbygget där köket ska ligga blir av vilket verkar tveksamt just nu.

    Kostpolicyn som ska antas av fullmäktige garanterar kvalité, valmöjligheter efter individuella behov, att det i möjligaste mån är ekologiskt och närproducerat, att det tillagas inom kommunen samt att det ska serveras på ett sätt som förmedlar matglädje till matgästerna.

    Kostpolicyn är ett långtgående och bindande dokument som lovar mycket. Om den nuvarande mathållningen inte klarar de kraven men den kylda maten gör det då är saken klar för min del. Men kostpolicyn får inte bli ett dokument utan värde, det ska användas och det som avviker ska rättas till. Vi får hoppas att det blir en bra matförsörjning genom denna reform.


  • rættning

    jag menar kyld inte fryst.
    ps: att tillsættningen av CO2 i maten skulle vara ett bekymmer før miljøn ær komiskt. vet du vad CO2 ær?


  • næringsværde

    Vet ni vad næringsværdet ær i den "varma" i nulæget? næringsværdet halveras før varje halvtimme som går i de høgre temperaturerna. De som får maten sist får mat som håller ca 20 grader. Det har alltså tagit ett par timmar.. Hur mkt næring ær det kvar då? Jag tror fryst mat ær det mest kvalitativa alternativet som ær aktuellt. Gamla mænniskor behøver næringsrik mat!


  • Rek studiebesök

    Rekommenderar kostchefen ett besök till Ånge.
    Där har man insett betydelsen av närproducerat o lagad mat "på plats". Även äldre har rätt till att måltiden ska vara en positiv upplevelse, inte bara ett matintag för överlevnadens skull. Mat=glädje


  • Men för fan!

    Sätt dit en arbetande kostchef! som arbetar ute i köken och har kontakt med verkligheten!
    Skall det vara så svårt att fatta att det går att göra bra mat med en bra ekonomi om man 1. ser till att ta bort "påvarna" som inte är aktiva dagligen i ett av köken, 2. fördela ansvar, 3. driv tillagningsköken som om de vore en restaurang!

    Alltid skall det finnar massa personer som lyfter lön som inte jobbar!
    Lägg pengarna på rätt saker !


  • Komiskt?!

    Re mickael; Jo, CO2 ?r en rest som bildas vid f?rbr?nning i motorer och i bilar m?ts den i enheten g/km, s?gs vara en av orsakerna till att ozonskiktet f?rsvinner och ?r en bidragande orsak till den sk v?xthuseffekten. R?tta mig om jag har fel, det har h?nt f?rr att jag har haft det...Eller s? h?ller du andan en l?ng stund s? bidrar du till minskade utsl?pp av CO2 d? det ?ven ?r en gas som sl?pps ut vid andning
    CO2+H2O ↔ H2CO3 som senare bildar H2CO3 ↔ H+CO3.
    G?llande n?ringsv?rdet s? kan man se ?ver befintligt system och g?ra f?rb?ttringar tex skaffa v?rmesk?p i bilarna s? h?ller sig maten varm ?ven till de sista pension?rerna som skall ha mat hemk?rd. N?r jag gick i skola och hade hemkunskap s? fick jag l?ra mig att bra r?varor var att f?redra ur b?de ekonomisk synvinkel som n?ringsm?ssigt. Vi l?r v?ra barn och ungdomar en sak och sedan vill vi genomf?ra n?got som ?r helt tv?rt om. F?r mig ?r detta inget logiskt val. Om man sedan tittar p? ekonomin s? ?r det kanske s? att man kan spara in p? halvfabrikatet och anv?nda billigare r?varor ist?llet tex anv?nder man f?rdigskalade potatisar som ?r indr?nkta i kemiska ?mnen, tror att en av dem ?r sulfit, dessa potatisar m?ste sk?ljas i m?ngder med vatten f?r att f? bort den od?r som de kemiska ?mnena ger ist?llet f?r att man skalar potatisarna i maskin. I tidigare inl?gg p?pekar jag att man i redovisningen av utgifterna inte redovisar int?kterna. Dessa b?r vara omkring 5milj kr/?r om man ser till antal g?ster/pension?rer som betalar f?r sin mat. (Den som f?r all sin mat fr?n kommunens k?k betalar 131 kr/dag). I kostutredningen ber?knar man ?ven bilkostnader p? ett egendomligt s?tt, man r?knar tex hela serviceavtalet och leasingkostnaden f?r bilarna som om man endast anv?nde dem till matleveranser. Vidare s? r?knar man personalkostnader baserat p? att personalen endast l?mnar mat vilket inte st?mmer i verkligheten. Ofta g?r man andra uppdrag hos pension?rerna n?r man ?r d?r tex kontrollerar man blodsocker, t?mmer katetrar, har den dagliga tillsynen om patienten, ger medicin osv. Det ?r v?ll inte s? att kostchefen t?nker sig att hemtj?nsten skall k?ra tv? g?nger till samma brukare f?r att f?ra dessa saker? I kostutredningen tar man inte h?nsyn till dessa faktorer och man har framf?rallt inte tittat p? vad en effektivisering och f?rb?ttring av nuvarande system skulle inneb?ra och kosta.


  • Smakat maten.

    Jag har smakat kyld mat som var tillagad i V?stervik. Den var inte god. Skulle inte betala f?r n?got s?dant eftersom jag kan v?lja. Det kommer pension?rer och skolbarn inte kunna g?ra. De blir tvungna att ?ta den. Jag tycker hela f?rslaget ?r riktigt korkat. Nu ligger det i tiden med n?rproducerat och n?rlagat.


  • inte jämförbart

    varför kan man inte satsa på maten tingsryds kommun. Omorganisera lite i köken hör med kommuner som klarar varmhållningen av maten hur de arbetar. Det känns som Tingsryd går tillbaka mot utvecklingen som sker i sverige har kostchefen missat debatten hur viktig maten är.


  • Kostchef?????

    Med risk för att vara gnällig anser jag att man bör se över hela kostorganisationen. Låt de som är i köken ta ansvar och ta bort hela administrationen. Var på ett möte där kostchefen skulle förklara. Det gick inte trots att hon fått en extra månad på sig. Nu utreder hon sig själv. Vad blir det av det? Nä, ta bort kostchefen och låt kökspersonalen få ett större ansvar. Det kanske kan få en egen budget och då kommer säkerligen personalstyrkan att bli som andra centralkök med effektiv personal och inte styrd personal som måste lyda en kostchef som tycker lite si och så. Låt skolan ta hand om skolmaten och åldringsvården ta hand om maten till de äldre.


  • Lars-Erik

    Du som ?r s? bra p? att v?rna gamlas och barns b?sta i alla dina inl?gg. Varf?r sitter du inte med i socialn?mnden? D?r skulle du nog g?ra nytta.


  • Matkostnader

    Att k?pa mat av kommunen f?r 131:- om dagen (f?r en person) verkar ta en ganska stor del av pensionen. Gamla som sj?lva m?ste v?rma sin mat och laga till potatis kan v?l lika g?rna k?pa fryst eller kyld mat i aff?ren (till ett l?gre pris).


  • T?nk om

    Ska kostchefen vara en fr?ken duktig eller!!!!spara hit och dit,bara t?nker p? pengar men absolut inte hur maten ser ut,smakar eller hur maten ?r n?ringsm?ssigt.Att hon s?ger att den smakar bra f?r st?r jag!vilken kommun! Hon och de andra kommunpolitikerna kan ju ta pengarna som dom tj?nar p? maten,bara dom har det bra. kanske dags att flytta p? sig!


  • Re "Gamlas V", "Ekonomisk" och "ekologisk"

    Vem kan göra nytta i en nämnd där alliansen styr?

    Och varför har du/ni inte ett skrivprogram som passar för att skriva kommentarer i Smp?


  • Ännu en skandal i kommunen !

    Ta bort oss i från Tingsryds kommun, vi lägger skattepengar som alla andra, men de håller bara på att avveckla oss. Sunt förnuft vet någon där nere vad det är !?!?


  • Skrivprogram

    Re sven Erik; Skrivprogramet är det inget fel på däremot har SMP problem med att texterna inte fungerar, de har skrivit en liten notis om detta tidigare....


  • Fel igen..

    Sven Erik skulle ju vara Lars-Erik....Inget fel på programmen där inte...Läsarkommentarer på smp.se
    Vi har problem med läsarkommentarerna på smp.se. I vissa av dem ersätts å, ä och ö med andra tecken vilket gör kommentarerna svåra att läsa. I vissa fall tar vi bort kommentarerna eftersom de är oläsliga. Ha tålamod! Vi jobbar på en lösning.


    LÄNK: Läs vår kommentarspolicy



  • Re C( plus alla hans andra signaturer

    Det är säkert inget fel på programmet men det är inte lämpat för detta ändamål. Vore det inte bättre att du och alla dina signaturer skaffar ett program likt de vi andra använder, jag skulle skämmas för att släppa ifrån mig något sådant.

    Jag vet att Smp har dåligt uppdaterade skrivprogram (konstigt eftersom de är proffs och borde ha det senaste) så därför använder jag en konverteringsmetod från mitt Word 2007 så att jag använder 1997 års teknik.


  • Stackars Lasse....

    Nu blev jag glad....Jag använder Word 2003...Och det tycks fungera bra nu igen....Att skämas tycker jag nog inte att jag behöver göra varken för det innehåll jag skriver eller att det blev fel i en del av det som sänts in då det inte beror på mig eller min programvara.
    Fokusera mer på innehållet och glöm för allt i världen inte jobbskatteavdraget =)


  • RE c )

    Det var ju trevligt att du gått och lært dig lite om kodioxid och dess reaktioner. Det låter vældigt øvertygande och kunnigt nær man kopierar in formler i sitt inlægg.
    Huruvida co2, væxthuseffekt och klimatfærandringar hør ihop, ær ett vældigt kontroversiellt samtalsæmne. Det finns många vettiga undersøkningar som pekar på att co2 inte alls har den betydelse som varit "inne" att tro.
    Det jag tyckte var komiskt var tanken på att den lilla mængd co2 man skulle stoppa i maten skulle bidra till væxthuseffekt.

    Vad du lærde dig på hemkunskapen ær nog inte underlag før detta. Jag tror och hoppas att de som tar de hær besluten bær på mer kunskaper æn hemkunskap från grundskolan.
    Sjælvklart vore det optimalt om alla fick lagad mat som serverades direkt, men i en landsbygdskommun som denna ær det svårt. Reformer som du føreslår om værmeskåp i bilarna hjælper INTE næringsværdet! Tværtom førsvinner næringsværdet mycket snabbare i høgre temperaturer. Det halveras før varje halvtimme som går i 60-70 grader.
    Att man bør hålla maten øver 60 grader ær før att hålla ner bakterietillvæxten, vilket sjælvklart ær absolut nødvændigt.
    Det som låter bra med den MA-førpackade maten ær just att det kan ske en snabb servering efter uppværmning. Snabb servering efter uppværmning ær enda sættet att komma ifrån næringsførlusterna. Jag anser att gamla behøver næring!


  • Nytt inte alltid bäst!

    Re Mikael; Inkopieringen av formeln för CO2?s dissociering vid andning och vad det är för något var ett svar på din tidigare fråga om jag viste vad det var för något...Jag vet vad CO2 är. Hur mycket CO2 som används anser jag är irrelevant i sammanhanget då min ståndpunkt är och kommer att förbli; man skall inte behöva tillsätta något för att maten skall se fräsch ut i tolv dagar! Skulle du själv vilja äta mat som legat i kylskåpet i tolv eller för den delen fem dagar? Vad händer med näringsvärdet under den tiden? Det jag lärde mig under hemkunskapen anser jag fortfarande vara relevant.Bbra och billiga råvaror skall utgöra grunden för god och näringsriktig mat utan halvfabrikat och kemiska ämnen. Detta ur såväl ekonomiska som kvalitativa perspektiv. Vilka kunskaper de som gjort utredningen besitter har jag lite kunskap om. Vad jag kan bilda mig en uppfattning om är däremot att de gör en tämligen usel utredning som har brister och felaktigheter och där det enda målet är att driva igenom en omorganisation där kronan på verket är ännu ett kök (kostnad?) i kommunen, nytt är alltid roligt och fint. Hur tror du, Mikael, att man gör i andra kommuner som tidigare omorganiserat till det som man nu planerar i kommunen och där man senare valt att gå tillbaks till det system vi har idag?


  • Nytt, inte alltid livsfarligt!

    Jag væljer att svara på det jag i huvudtaget berørt och inte kostandsperspektivet mm.
    Det jag pratade om var koldioxid och næringsværden.

    CO2..
    Jag ifrågasatte dig nær du først svarade någon annan och fick det låta relevant att man stoppar co2 i maten ur ett miljøperspektiv. Nu sæger du att mængden co2 de stoppar i ær irrelevant. Så nu ær vi øverens om det.

    Næringsværde..
    "man skall inte behöva tillsätta något för att maten skall se fräsch ut i tolv dagar!"
    I vilket århundrade tror du vi befinner oss?
    Kylskåp och frys borde inte anvændas? Då håller ju maten længre!?
    Skulle jag vilja æta mat som stått i kylen i 12 dagar? svar: ær maten fortfarande bra då, varfør inte? Kan du tænka dig att æta en lammstek som legat i frysen 1 månad? Jag antar det..
    Du sæger: "nytt ær inte alltid bæst". Visst kan det vara sant. Men man kan inte heller gå runt och vara rædd før allt som ær nytt. Det var sækert en och annan som var skeptisk mot kyl och frys också.
    Du frågar vad som hænder med næringsværdena under de 12 dagarna? Svar: nerkyld och førpackad mat kommer inte førlora anærkningsvært i næringsværde. Næringsførlusterna ær fortfarande øverlægsna i de høgre temperaturerna.
    "Bra och billiga råvaror skall utgöra grunden för god och näringsriktig mat utan halvfabrikat och kemiska ämnen"
    Det fina med MA førpackningen ær att den inte motsæger det du lærde dig på hemkunskapen. Poængen ær att man kan anvænda jættefina enkla billiga råvaror. Man tillagar den precis som vanligt, men man kyler ner den snabbt och ændrar gassammansættningen så att maten håller bættre, detta utan att tillsætta massa konserveringsmedel eller konstiga saker.
    Jag har læst biologi, kemi, mikrobiologi, biokemi, fysiologi på universitetsnivå. Dær diskuterar man bl.a. bakterietillvæxt och næringsværden på en annan nivå æn vad som gjordes nær jag læste hemkunskap i grundskolan.

    Jag ser helt enkelt MA-førpackningen som ett bra sætt att førvara maten på. Speciellt med tanke på de problem man haft att få ut maten till de gamla i någorlunda vettig tid efter att den blivit uppværmd/lagad.
    MEN kan man øka effektiviteten med 150-200% med att få ut maten snabbt efter tillagning så ær MA helt onødig.
    Vi upprørs øver samma sak. Vi tycker de gamla ska få bra mat. Jag førsøker bara førklara att i nulæget får en del gamla mat som ær totalt værdeløs. Maten ær helt uttømd på næring nær den kommer fram. Det ær ett problem som ofta helt nonchaleras. Tænk dig sjælv att ett mål mat kan tappa från 1000kj till ca 125kj på 1.5-2 timmar! I dessa fall ær MA maten ett bra alternativ.


  • Matos?

    Tänk er själva att inte få känna de härliga dofterna av matlagning.Känna att snart är maten färdig,det rinner till av saliv i munnen för man är så hungrig.Jag tänker på de äldre som aldrig får känna dessa dofter utan tvingas äta färdiglagad microvärmd mat ur en plastförpackning.Fy fan,jag blir riktigt rädd för att bli gammal i det "nya"Sverige där människan bara blir en tung börda för samhället när man inte längre kan arbeta.Politiker och chefer inom kommunerna blir också gamla en dag,då får de prova på sin egen politik.Eller har de lyckats sätta undan så mycket av sina feta arvoden så de kan anställa en egen kock på äldre dar.


  • 2000-talet

    Att befinna sig i 2000-talet måste inte innebära att gamla människor skall behöva äta mat som är upp till 12 dagar gammal. Om det är den utvecklingen signaturen Mikael vill ha så kan han ju börja äta vitamintabletter och sluta äta mat. För oss andra som ser maten som en del av vardagen finns inte alternativet att äta 5-7 (12) dagar gammal mat som förpackats i co2 för att verka fräsch. Mins artiklar i tidningar där man sparat äpplen och rulltårtor i upp till ett år utan att de blev förstörda (om man nu inte som jag tycker att mat som besprutats/konserverats är att förstöra redan från början.) Skulle vilja att signaturen Mikael smakade en sådan, den ser ju fortfarande fräsch ut. Har vid något tillfälle köpt färdigprodukter i affären och ätit till lunch och något mer smaklöst och äckligt har jag aldrig varit med om. Tyvärr är det nog sådana människor som signaturen Mikael som varit delaktiga i kostutredningen, inget som helst intresse av att se helheten (en akademisk utbildning är ingen garanti för sunt förnuft eller någon större intelligens även om han nu vill framhålla detta). Mängden co2 ÄR relevant i perspektivet att den tillsätts, det som INTE är relevant är HUR MYCKET, det faktum att det tillsätts är tillräckligt för att jag skulle välja bort sådan mat. VI ÄR INTE ÖVERENS om detta, lär dig läsa vad som skrivs....Fundera lite i ett större perspektiv än hur mycket näringsvärde som försvinner under transporten, den försvinner även när den serveras i den lunchrestaurangen du besöker i skolköken och äldreboendens matsalar.


  • Mat

    Förstår debatten , mikael har kunskap rent tekniskt/näringskunnskaps mässigt , och jag förstår oron i nya plast förpackningar av C/

    Men Gorme förstår jag mest :)

    Vad man har för livsglädjen är ju olika , men när jag blir gammal så kommer jag nog inte ändra mig .
    Om jag äter bara för att få i mig rätt näringsvärden (vilket jag för övrigt inte kommer att bry mig om när jag blir gammal :) )

    Så kan vi ju lika väl servera en shake med alla ämnen jag behöver för att överleva ?

    Nej min livsglädje jag kommer att ha ,när jag blir gammal, kommer en stor del att vara maten. (hoppas jag).
    Tror inte att man kollat på alla möjligheter här.
    Om en privat restaurang blir erbjuden att leverera mat för 131 kr om dagen så inbillar jag mig att det finns en marknad samtidigt som det finns valfrihet.

    För övrigt så tror jag inte de gamla är insatta i internet så de kan vara med här och debattera för sin sak , så smp borde gå och göra en liten marknadsundersökning, vad de gamla som blir berörda tycker om saken , för det lär inte kommunen göra.


  • utfodring

    Att äta sådan mat som beskrivs i artikeln är inget annat än utfodring.Håll dem vid liv så billigt som möjligt,så tolkar jag det.


  • instämmer med matälskare

    Instämmer helt med Matälskare.


  • Matfrågan

    Har ni sett de matlådor som idag kommer ut i halvljummet skick till många gamla? Knappast något för matälskare i alla fall.

    Skillnaden mellan den maten och den kylda mat som diskuteras är att den kylda maten innehåller mer näring och att risken för bakteritillväxt är mindre. Nackdelen är att den behöver värmas, men då blir den å andra sidan varmare än den som kommer fram idag.

    Naturligtvis vore det bästa nylagad mat lagad hemma hos den som ska äta den. Men det kostar.

    I vår kommun bor många äldre kvar på landsbygden. Det innebär dyra och svåra mattransporter. Ett sätt att ordna kostfrågan billigare vore naturligtvis att tvinga alla som behöver lagad mat att flytta in till byarna. som vill bo kvar i sitt hem. Då skulle man kunna servera varm och näringsrik mat till alla, MEN på bekostnad av andra viktiga livsvärden.

    Stat och kommun har inte obegränsat med pengar och risken är att om man höjer skatterna hela tiden för att behålla och utveckla den samhälleliga servicen så söker sig företag och driftiga ungdomar bort från Sverige. En förflyttning liknande den under 1900-talet då allt fler har sökt sig bort från landsbygden och till de stora städerna.

    Det är viktigt att vi ser till att ge invånare i alla åldrar en värdig service, men folkstorm så fort förändringar för att lösa de svåra frågor kommunen brottas med är knappast kreativt.


  • ma, co2, næring mm

    Du verkar inte ha læst ordentligt det som står i artikeln eller det jag skrev i mitt senaste inlægg. Du svarar egentligen inte på någonting. Dæremot skriver du på ett otrevligt sætt som kryllar av uppmaningar, anklagelser, missførstånd och uteblivet helhetsperspektiv. Jag borde inte lægga ner tid på att svara på det hær.
    jag syftar bl.a. på:
    -"borde sluta æta mat"
    -"inte ser maten som en del av vardagen",
    - borde æta en 1 år gammal rulltårta (Som ær fullproppad med konseveringsmedel, tillskillad från MA),
    - inte har "något helst intresse av att se helheten",
    - hævdar att akademisk utbildning ær garanti før høgre intelligens?
    - Att jag ær tyværr en sådan typ av mænniska som varit delaktig i kostutredningen.
    - "Lär dig läsa vad som skrivs" (något jag tycker du sjælv misslyckats totalt med)

    Læs lite om MA-førpackning så inser du att dina 1 år gamla rulltårtor och æpplen inte ær samma sak som MA-førpackningen. Den bygger på att man INTE behøver tillsætta konserveringsmedel. Idag anvænds MA i många førpackningar till t.ex. Bake-off, køtt- fisk- och mejeriprodukter mm.

    CO2
    Du skriver att faktumet att man i huvudtaget tillsætter CO2 ær skæl nog før dig att avstå från en sådan produkt? Jag tror du redan idag køper MA produkter utan att tænka på det. Som produkter i ovanstående stycke. Utøver det så har vi koldioxid løst i vatten i form av kolsyra. Du køper aldrig kolsyrat vatten, øl eller læsk heller??

    Det jag ville tillføra den hær diskussionen var problemet med att en del gamla før værdeløs mat i dagslæget. Jag har absolut inte påstått att MA førpackningen ær den stora løsningen på allt. Jag sæger bara att den kan kan vara en løsning på att få fram mat som ær næringsrik och inte behandlad med massa konseveringsmedel.

    MEN till skillnad från vad c) anklagar mig før, så ser jag maten som en del av vardagen. Ingen plastførpackning kommer kunna ersætta mammas nystekta køttbullar med mos och lingon. Jag førstår och håller helt med "matælskare" i det. Men jag tror också att nær det gæller næringsbrist så bryr vi alla oss egentligen. Næringsbrist yttrar sig i svaghet och orkesløshet. Det blir mkt mer påtagligt nær man blir gammal. Ingen av oss vill væl leva sista delen av våra liv trøtta och svaga pga næringsbrist?


  • Se till helheten och läs vad som skrivs!

    Den av oss som inte svarar på någonting är du och dina inlägg. Co2 ÄR en konserveringsmetod vare sig du vill det eller inte. Den bidrar till att maten kan se bra ut i upp till 12 dagar enl artikeln och om det inte är att konservera så vet jag inte vad som kan anses vara konservering. Den av oss som inte svarar på någonting är du och dina inlägg. Du framhäver dina enorma kunskaper för du har läst så mycket, (biologi, kemi, mikrobiologi, biokemi, fysiologi på universitetsnivå). Det är INGEN garanti för högre intelligens att ha läst på universitet, skrev jag för övrigt och ditt första nedlåtande inlägg anlade tonen för debatten. Jag står fortfarande för mitt påstående om att du saknar helhetsperspektiv. Du komenterar överhuvudtaget inte det som det egentligen handlar om, ekonomi. Man hävdar att det skulle vara bra för miljön och kostnadseffektivt att införa kyld mat tillagad i storkök men man har i kostutredningen inte på ett korrekt sätt redogjort för detta, felaktiga uppgifter förekommer i de budgetuträkningar man pressenterar för allmänheten i kostutredningen. Att inte ta hänsyn till detta eller att utreda om beffintlig organisation kan förbättras är en stor brist.


  • Om maten

    Det skulle vara intressant att få veta vilka kommunalt drivna kök (skola, barnomsorg och åldringsvård) som bara använder färska råvaror och aldrig några halvfabrikat idag.


  • Kan bli bra med kylmat!

    I princip skulle kyld mat kunna innebära en kvalitetshöjning på maten då det ger större möjligheter till att använda bra råvaror och frångå den nu ganska utbredda användningen av halvfabrikat i tillagningen. Det gäller bara att de som till slut ska laga maten får detta uppdrag - att använda kvalitetsråvaror!


SMP-live på Börjes i Tingsryd

Tingsryd [Uppdaterad 2012-02-01]

SMP-live har varit på besök i Tingsryd. Vi snackade lokal mat, rally och hockey i kafeterian på Börjes. Nedan kan ni se en repris av hockeysnacket med Tingsryds tränare Joakim Fagervall och lagkaptenen Robin Jacobsson inför kvällens match mot Malmö Redhawks. Övriga repriser ser ni via länken nedan.

 


huvudnyheter just nu

Läs i dagens Smålandsposten

Nyheter [Uppdaterad i dag 10:02]

I Smålandsposten i dag: Växjö: Sådan är 80-talisten – självsäker och kreativ • Inblick - Inget darr på armen vid robotkirurgi • Personligt - Anneli Bengtsson 30 år – kock som värnar husmanskost • Älmhult - Lars Meding släpper egen platta Krönika: Lisa Syrén - Låt alla vara med i ett nytt Komhall


Tingsrydsredaktionen

Storgatan 55 A
362 22 Tingsryd

Kontaktinformation Tingsrydsredaktionen
tingsryd.red@smp.se
Telefon: 0477-541 30


Kalendern

Har ni haft föreningsmöte?

Klicka på länken nedan för att skicka in ett referat från föreningsmötet till oss. Vi är intresserade av att få del av dessa möten och en del av texterna kommer vi publicera i tidningen.

Senaste nytt Tingsryd

VISA:


Mest läst på Tingsryd senaste veckan


Nyheter

Gilla oss på Facebook


Kalendern

Har ni haft föreningsmöte?

Klicka på länken nedan för att skicka in ett referat från föreningsmötet till oss. Vi är intresserade av att få del av dessa möten och en del av texterna kommer vi publicera i tidningen.

SOS Alarm

Vart var blåljusen på väg?

Sedan tidigare har smp.se servat dig med blåljusutryckningar i form av en lista. Nu kan du får dem även på karta.

Mest läst på smp.se senaste dygnet


Senaste nytt från TT Sverige/världen

Senaste nytt från Kronoberg

logga
Logga
Bilen
Honda Accord 2,0 Elegance Sedan -06
Ljusblå 12.500 mil 84.000 kr

Regionsäljare
Värmebaronen söker Regionsäljare till Småland
Arrow LÄS MER
Sommarvikarier
Vi söker vikarier till flera av våra redaktioner. Du får arbeta i attraktiva tidningsmiljöer och inspirerande sommarlandskap. För samtliga jobb är kravet att du har någon form av journalistutbildning och /eller erfarenhet från redaktionellt arbete. Vi beh
Arrow LÄS MER
Säljare
Swecon Anläggningsmaskiner AB söker säljare. Region Kronoberg och Blekinge.
Arrow LÄS MER
KAM/Distriktssäljare
Hydro Aluminium Profiler AB söker KAM/Distriktssäljare. Placering Vetlanda.
Arrow LÄS MER
Controller
Getinge Disinfection AB söker Controller till Växjö
Arrow LÄS MER
Marknadscontroller
Kalmar Energi söker Marknadscontroller till Kalmar
Arrow LÄS MER
Sales Area Managers
Norden Machinery AB söker Sales Area Managers.
Arrow LÄS MER
Konstruktörer inom Melanik, El/Automation & Mjukvara
Getinge Disinfektion AB söker Konstruktörer till Växjö
Arrow LÄS MER
Bovärd
Allbohus söker Bovärd
Arrow LÄS MER
Industrielektriker, automationstekniker, instrumentingenjör samt arbetsmiljöingenjör
Södra söker industrielektriker, automationstekniker, instrumentingenjör samt arbetsmiljöingenjör. Placering Mönsterås samt Mörrum.
Arrow LÄS MER
Miljöinspektör
Nybro kommun söker miljöinspektör.
Arrow LÄS MER
Personalchef
Högström & Co söker Personalchef till västra Småland
Arrow LÄS MER
Tandhygienist
Tandvårdsteamet söker tandhygienist.
Arrow LÄS MER
Säljare
Alwex Transport AB söker Säljare till Växjö
Arrow LÄS MER
Verksamhetschef
Regionförbundet i Kalmar län söker verksamhetschef.
Arrow LÄS MER
Biskopssekreterare
Svenska Kyrkan/Växjö stift söker biskopssekreterare.
Arrow LÄS MER
Projektledare/konstruktör
ECMEC ab söker projektledare/konstruktör. Placering Virserum.
Arrow LÄS MER
Teknisk säljare
ebm-papst AB söker teknisk säljare till distrikt sydost (s. Småland-Blekinge).
Arrow LÄS MER
Utvecklingschef/Instrumentingenjör
Södra söker Utvecklingschef/Instrumentingenjör till Växjö och Mörrum
Arrow LÄS MER
Ingenjörer
Devellum AB söker ingenjörer inom el & automation, mekanisk konstruktion samt projektledning. Placering Kalmar och Oskarshamn.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (47 ST.)
Arrow ANNONSERA