Annons

Utsläppskrav för bilar inte aktuellt i Växjö

Det är inte aktuellt att införa miljözoner i Växjö.
Från 2020 har kommunerna möjlighet att stoppa vissa av typer bilar som inte klarar utsläppskraven. Men partierna är eniga – miljözoner är inte motiverat i Växjö eller någon annanstans i länet.
Växjö • Publicerad 30 augusti 2018 • Uppdaterad 3 september 2018
Trängseln är det stora problemet i Växjö, inte luftföroreningarna. Inget parti förespråkar i dagsläget miljözoner i länet.
Trängseln är det stora problemet i Växjö, inte luftföroreningarna. Inget parti förespråkar i dagsläget miljözoner i länet.Foto: Lena Gunnarsson

Det finns redan möjlighet för kommuner att begränsa den tunga trafiken i utsatta områden för att minska luftföroreningarna. Regeringen gav i våras beskedet att ytterligare två typer av miljözoner införs från 1 januari 2020, för personbilar.

Miljözon 2 innebär bland annat begränsningar för vissa dieselbilar. I den tredje miljözonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar köra.

Annons

Motivet bakom införandet av miljözoner är att biltrafiken är den dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljön. Regeringen, med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i spetsen vill därför ge kommunerna ett kraftfullt verktyg att komma till rätta med luftföroreningar.

Men det här är inte aktuellt i Växjö. Smålandsposten har ställt frågan till samtliga partier i kommunfullmäktige och svaret är entydigt.

– Miljözoner är en jättebra idé i städer där det behövs. Växjö har ett gynnsamt läge när det gäller partikelutsläpp. Det är inte vårt problem, utan det är framför allt trängseln som är problemet, säger Miljöpartiets Cheryl Jones Fur.

Miljöpartiet i Växjö står bakom Växjös linje att försöka minska biltrafiken i rutnätsstaden. Och om ändå luftföroreningarna skulle öka är man inte främmande för att ställa utsläppskrav på fordonen.

– Vi är positiva till miljözoner, säger Cheryl Jones Fur. Det är framför allt en möjlighet i storstäderna, men hon tror det kan bli aktuellt på fler håll beroende på hur biltrafiken ser ut i stadskärnan.

Kerstin HaggrenSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons