Utsläppskrav för bilar inte aktuellt i Växjö
Det finns redan möjlighet för kommuner att begränsa den tunga trafiken i utsatta områden för att minska luftföroreningarna. Regeringen gav i våras beskedet att ytterligare två typer av miljözoner införs från 1 januari 2020, för personbilar.
Miljözon 2 innebär bland annat begränsningar för vissa dieselbilar. I den tredje miljözonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar köra.
Motivet bakom införandet av miljözoner är att biltrafiken är den dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljön. Regeringen, med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i spetsen vill därför ge kommunerna ett kraftfullt verktyg att komma till rätta med luftföroreningar.
Men det här är inte aktuellt i Växjö. Smålandsposten har ställt frågan till samtliga partier i kommunfullmäktige och svaret är entydigt.
– Miljözoner är en jättebra idé i städer där det behövs. Växjö har ett gynnsamt läge när det gäller partikelutsläpp. Det är inte vårt problem, utan det är framför allt trängseln som är problemet, säger Miljöpartiets Cheryl Jones Fur.
Miljöpartiet i Växjö står bakom Växjös linje att försöka minska biltrafiken i rutnätsstaden. Och om ändå luftföroreningarna skulle öka är man inte främmande för att ställa utsläppskrav på fordonen.
– Vi är positiva till miljözoner, säger Cheryl Jones Fur. Det är framför allt en möjlighet i storstäderna, men hon tror det kan bli aktuellt på fler håll beroende på hur biltrafiken ser ut i stadskärnan.