Kontakt: 0470-77 05 00 kundcenter@smp.se
Nyhetstips: 0470-77 06 07 nyheter@smp.se
Växjö 2009-04-25 | Uppdaterad 2009-04-26
Sverigedemokraten Samuel Älgemalm känner sig kränkt och missförstådd. Enligt honom blir han baktalad av andra politiker som vill värva röster från invandrare.
I torsdagens Smålandsposten berättade vi att ett utspel från Samuel Älgemalm orsakade turbulens i kommunfullmäktige. Samuel Älgemalm skyllde narkotikamissbruk bland ungdomar på invandringen. Då blev flera ledamöter i kommunfullmäktige rejält upprörda.
– Jag har inte varit med om något liknande i kommunfullmäktige tidigare, sade vice ordförande Åke Eriksson (s) då.
Sverigedemokraterna skickade en dementi efter ett par timmar. I den skrev Samuel Älgemalm att han blivit missuppfattad. Dels på grund av att han kom till Sverige från Iran i vuxen ålder och ibland uttrycker sig oklart, dels för att han inte fick tala till punkt.
Ordförande Åke Eriksson avbröt Samuel Älgemalm i onsdags. Sedan dess har Samuel Älgemalm inte velat tala med media, men på fredagen valde han att ge sin version till Smålandsposten.
– Det är kränkande. Jag är ju vald av Växjöborna och representerar dem. Då har jag rätt att uttrycka mig som jag vill, säger Samuel Älgemalm.
– De hetsade upp sig och sade att jag sagt rasistiska saker.
– Jag vill inte peka ut någon särskild. Men de vill göra en markering. Vi närmar oss val och de vill ha invandrarröster. Allt beror på det. De vill ha makten efter 2010. Därför döljer de sanningen.
Vad är sanningen?
– Sanningen är att invandrare som kommer hit ska följa våra lagar och regler.
Men tycker inte alla partier det?
– Alla tycker att man ska följa regler, men de struntar i det när det gäller invandrargrupper. Nämn ett exempel när någon från Afrika eller Mellanöstern blir utvisade när de begår brott.
Men det händer väl ofta att brottslingar döms till utvisning, om de inte är svenska medborgare?
– Jo, men då kanske de inte visas ut ändå, för att de riskerar att dömas till döden. Men alla ska bli utvisade, även om de kan bli avrättade. De är kriminella och passar inte i vårt svenska samhälle.
Samuel Älgemalm är själv dömd för bedrägeri. Innan valet 2006 avslöjades det att han fuskat till sig pengar från Försäkringskassan och socialförvaltningen, något Älgemalm inte vill kommentera i dag.
Han föddes som Mohammed Gharachorloo och kom till Sverige från Iran 1985 när hans engagemang för ett kommunistiskt parti tvingade honom att fly. Kommunismen tar han avstånd från i dag. Under en period var det centern som gällde, även om han aldrig hade några politiska uppdrag. Men för ungefär sex år sedan blev Samuel Älgemalm Sverigedemokrat.
– Jag försöker alltid att följa vårt partiprogram till punkt och pricka, säger han.
Han berättar att han ofta diskuterar med partiledningen och känner att de stöttar honom.
I Växjö är Sverigedemokraterna i princip ett enmansparti. Förutom Samuel Älgemalm har sd ytterligare en plats i kommunfullmäktige, men den står tom.
Hur många Sverigedemokrater är engagerade i Kronoberg?
– Det kan jag inte kommentera.
Varför inte det?
– Det kan jag inte heller kommentera.
Sverigedemokraterna bygger sitt parti på en restriktiv flyktingpolitik, bland annat vill de lägga ner integrationspolitiken och lägga över ansvaret på den enskilde invandraren. De vill även avskaffa mångkulturen, bara svensk kultur ska vara tillåten i Sverige.
– Man behöver inte gå till en moské för att be, det kan man göra hemma.
Religionsfriheten är skyddad enligt grundlagen, vill du avskaffa den?
– Nej, men om en kristen är i Mecka får de inte gå i kyrkan där.
Har det något med religionsfriheten i Sverige att göra?
– Nej, men vill de ha moskéer här ska det finnas kyrkor i Mecka.
Sverigedemokraterna tycker att det är viktigt att Sverige tar emot färre invandrare. Det står i deras partiprogram.
– Vi måste skapa jobb till de som är arbetslösa nu innan vi tar in arbetskraftsinvandring som en del andra partier vill, säger Samuel Älgemalm, själv utbildad systemtekniker men i dag arbetslös.
Youtube-klipp från kommunfullmäktige 15 april 2008 där Älgemalm pratar om halal-slakt.
Han definitionen på missförstådd.
Skäms tamigfan!
Och han är själv invandrare!
Fyfan va arg jag blir!
Nog för att man kan kräva saker av invandrare, som att man ska kunna språket och kulturen men nu börjar det likna fascisttänkande och i tiderna vi befinner oss i är detta MYCKET MYCKET farligt!!!
"Jag tyckte det var olyckligt att avbryta debatten i kommunfullmäktige av flera skäl. För det första har Samuel rätt att ha fel. Han har rätt att uttrycka sin åsikt, sedan är det upp till oss andra att uttrycka vår åsikt och med goda argument visa att han har fel. Att avbryta debatten under Samuels inlägg men sedan tillåta några ytterligare talare var olämpligt ur ett yttranderättsperspektiv."
-Ulf Hedin (M) Kommunfullmäktigeledamot i Växjö
Mycket bra sagt Hedin!
Vi har en demokratisk modell i Sverige och med den ska vi möta politiska "avvikelser". Låt folk tala till punkt! Sen är det väl inte så svårt att övertyga att somliga har FEL. Att folkvalda likt en pöbel visslar och buar fritt i en debatt låter som rena dagisfasonerna. Pinsamt och oseriöst.
Avslutningsvis kan man ju bara konstatera att Älgemalm trasslar in sig mer och mer i sin argumentation. Nu tycks han även vara FÖR dödstraff med....... Hujedamig!
Det skryts med att vi har åsiktsfrihet i sverige. I helvete vi har.Stå på dej Samuel och fortsätt kritisera denna gigantiska mjölkkossa som snart ruinerar hela landet.
Invandring är "Tabubelagt" ämne att diskutera.
Tänk om vi kunde diskutera för och nackdelar på ett vuxet och balanserat sätt som vi gör med debatt om EU , miljö och massor med andra ämnen.
Nackdelar och fördelar, och hur problem ska hanteras.
Naturligtvis finns både "goda" och "onda" invandrare på samma sätt som med alla grupper i samhället.
För att alla ska begripa vad jag menar kan vi ta Motorcykelgäng.
Det finns både Wolf Pack, Hells Engels med hård belastade kriminella, men även Kristna gäng som Salvation Riders som bara betraktar MC som ett transportmedel och nöjesredskap och som har en kristen livssyn
Vet inte varför det är så omöjligt, möjligen för att frågan är mera "laddad" än någon av andra frågor i dagens samhälle.
Men den dagen kommer när ämnet kommer att tas upp för diskussion på ett mera vuxet sätt både i Riksdag eller Kommunfullmäktige i Växjö, och det beror på att vi kommer till en punkt, när ämnet inte går att sopa under mattan längre
Missförstådd eller inte gå in på Öppna Kanalen i Växjö och bilda er en egen uppfattning om av vad Mohammed Gharachorloo, alias Samuel Älgemalm säger. Efter att ni har gjort det så inser ni nog alla hur pinsamt enkelspårig och generaliserande SD-politikerna från Iran är. Och att inga från Afrika eller från Mellanöstern blir utvisad det bygger ju på så mycket okunskap för där finns det konkret statistik om nu bara Mohammed Gharachorloo orkat att bry sig. Fast å andra sidan då skulle hans tes inte hålla. Och visst det är lätt att bedriva en poplististik och feg politik om man inte kollar fakta. Vilket tyvärr många i dagens samhälle inte gör. De flesta litar nog på vad som står i tidningar och vad deras "favoritpartier" säger utan att själva kolla.
Ja detta är en fars. Till och med Smålandsnytt utpekar Älgemalm som rasist. Hur kan vetenskap och forskingsiffror vara rasism?
Hoppas att Älgeman anmäler Svts Smålandsnytt för förtal.
Jag håller med Björn där när han citerar Ulf Hedin. Man gör SD en tjänst när man avbryter Samuel i kommunfullmäktige. Han har rätt att uttrycka sina åsikter hur korkade de än må vara!
Socialdemokratin har tappat förtroendet av svenska folket bla därför att dom har sopat invandringspolitiken under mattan, och det gör folk förbannade! Många socialdemokrater skjuter sig själva i foten när dom högt och tydligt kallar folk rasister som vill diskutera invandringspolitik. Vad har det med rasism att göra? Samuel tillhör väl själv en annan "ras"?
Jag kan själv tycka att SD´s argument i invandringpolitiska frågor är ganska tomma, men jag tycker att andra partiers förhållningssätt till SD är rent ut sagt korkat!!!
Detta kanske kan få upp ögonen på politikerna, svenska undervisningen kanske inte är som den borde?! Men det är lätt att hänga ut folk, vem är det som är rasist i detta fallet??
Stå på dig Samuel, du gör iaf mig stolt!
Anders, läs på förtalslagarna och de lagar som gäller media innan du börjar att skrika. Du och Steffe är praktexempel på det som Einar tar upp. Folk som bara har åsikter men inga fakta att luta sig mot. Ni är pinsamma i eran sk argumentering.
Fredrik Palmqvist imponerar!
Älgemalm är kanske inte personligen rasist. Men har definitivt framfört ett rasistiskt inlägg i kommunfullmäktige. Han kanske inte förstår det själv eftersom han har "kommit till sverige i vuxen ålder" och kan därmed ha "problem med språket". Att angripa Älgemalm som person är helt fel väg att gå.
Våra folkvalda politiker SKA ta debatten på ett professionellt sätt i Kommunfullmäkte. Det är f..n deras uppgift.
Att debattera enligt de demokratiska principerna är den rätta vägen att möta de mörka krafter som vill urholka de mänskliga rättigheterna.
"I Sverige skyddas de mänskliga rättigheterna främst genom tre grundlagar; regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen." -Regeringskansliet.
Vad Samuel eftersträvar är nog att den svenska traditionen och kulturen ska leva vidare. Det gör den INTE när folk från avlägsna länder inte på något sätt vill integrera sig i vårt land. Jag säger inte att alla invandrare inte vill integrera sig, men det finns ett stort antal som inte vill det. Sverige har präglats av en homogen kultur och det har varit fördelaktigt på så vis att vi sluppit etniska konflikter (ofta anledning till krig) och istället haft möjligheten att utveckla vårt samhälle (vård, skola, omsorg). Ingen tjänar på områden som Rosengård, Tensta, Bergsjön. Det är ett kapitalt misslyckande signerat etablissemanget. Sverigedemokraterna har verkligen i Riksdagen 2010 att göra, det enda partiet som vågar formulera anledningar till vår tids stora problem.
Det verkar som folk kan tumma på sanningen
hur som helst, många borde ju veta vad knarket kommer i från numera, folk som trackar Samuel "Här" beter ju sig verkligen som rasister.
Jag tycker det är starkt av en invandrare som våga säga sanningen.
Stå på dig Samuel många stödjer dig.
Ordförande ericsson har i mina ögon förverkat sin plats!
Det är inte hans uppgift att avbryta en talare och sedan ge plats åt andra i talarstolen för att angripa densamme.
Men herr ordförande kan väl spika upp några teser och ej godkända ämnen för kf deltagarna så de vet vad som gäller i vårt "fria debattforum"
Om man skall ge sig in på omdömen som "oförskämd" för att strypa en talare, infinner sig med lätthet frågan om hur många kf ledamöter du borde kört bort från talarstolen genom åren?!
Det råder i vart fall ingen brist på raljerande och nedsättande anmärkningar från vissa kf män..
Du förstår kanske här vilket godtycke du öppnat upp för!
Din förbannade uppgift som ordförande är att upprätthålla yttranderätten och låta ledamöterna sköta debatten!
Du saknar allt förtroende hos mig efter detta!
Undrar om en del här riktigt förstår att debatten i fullmäktige inte handlade om invandrarpolitik eller liknande utan om missbruksproblematiken i Växjö. Det finns regler hur en debatt ska vara och att hålla sig till ämnet och inte ta upp saker som ligger utanför tillhör god ton. Vet fler som har blivit tillsagda att håla sig till ämnet utan att det för den skull det blir väsen. Som ledamot ska man även hålla sig till fakta så gott det går och det gjordes icke i detta fallet som Jan Aschan verksam polis mycket riktigt påpekade. Älgemalm skulle nog i vilket ämne som helst kunna trycka in lite främlingsfientliga uttalanden och nu var nog gränsen nåd.
Jag håller inte med er i särskilt mycket, men ni kommer få min röst i kommande val ENBART pga att övriga partier inte är intresserade av att behålla yttrandefriheten i vårt samhälle. Fy f*n vad ynkliga "etablerade" partiers folkvalda är som inte vågar/KAN ta en debatt på ett vettigt sätt.
Ofattbart att SD och Älgemalm har kunnat få en plats i kommunfullmäktige! SD säger att enbart "svensk kultur" ska få finnas i landet, och vad är det?? Det mest i kulturväg är ju en blandning av allt möjligt, det går inte ens att avgränsa och definiera på ett enkelt sätt. Det vi idag uppfattar som "typiskt svenskt" har sitt ursprung någon annanstans. Och att Älgemalm vill begränsa religionsfriheten och förbjuda moskéer visar på att han inte vill ha ett demokratiskt land. Och ni kommer väl ihåg att han kopierade text rakt av från nynazisterna?! Hur kan man rösta in en sådan politiker och politik i kommunfullmäktige? Hoppas att alla dessa gånger han gör bort sig offentligt gör att han åker ur i nästa val.
Samuel gjorde rätt som vågade säga vad många egentligen tycker. Stå på dig Samuel, och resterande blunda inte för verkligheten
Här har vi en kille från Iran som har lite svårt för språket, och är arbetslös. Är det den gruppen av människor som SD vill sända tillbaka?
Jag hoppas att alla som gnäller på invandrare ger fan i att åka utomlands i sommar utan stannar hemma och inte beblandar er med otäcka utlänningar. Och till alla svenskar som flyttar utomlands för att sverige har blivit så uppblandad. - Hur har ni responerat. Och SMP, man förstår ju vart ni står i den här debatten. Här censuerar ni inte. Men i andra fall har ni infört kraftig censur. Framförallt då det gäller kritik mot er själva. Våga vägra SMP och deras stöd till invadringsfientliga partier.
Du Samuel de behöver nog inte värva röster tror knappt att invandrare skulle rösta på sd i vilket fall som helst, förresten är det inte så att ni i sd gnäller att invandrare inte jobbar då får du börja med gott exempel och skaffa dig ett jobb
Samuel måste tänka sig för innan han slänger ur sig en massa absurda påståenden. Sen att det är yttrandefrihet i Sverige är bra och det är en självklarhet, men att uttala sig på ett sätt som förolämpar en hel grupp människor utan att egentligen bidra med något till diskussionen kring narkotika är inte ok!
Ni okunniga! Jag kan tala om för er att finns inga raser bland människor. bara olika pigment
Samma sak som en pudel tex finns svarta bruna vita osv. Lika förbannat är det en pudel!!!
Hur f..n kan man rösta på honom?
Käre Fred. Ingen svensk flyttar väl utomlands för att det finns för mycket mångkulturellt i Sverige. Sen ditt påstående att SMP stödjer invandringsfientliga partier är ju bara absurt. Sen för det 3:e är det inte en massa gnäll på invandrare bland inläggen här. Det är Samuel som gnäller på invandrarna och ger de en kollektiv skuld för en det ena och en det andra.
Lättare om vi alla kunde enas och se att allt kanske inte har blivit så bra och heller inte verkar bli något bättre inom svensk integrationspolicy.
Kasta inte så mycket skit på varandra utan försök i stället vara lite konstruktiva- att t.ex komma med dumkommentarer som "stanna hemma då svenskar å åk inte utomlands bla bla, leder ingenstans!
Den som kastar in handduken i boxningsringen, är illa ute och inte en trolig vinnare. Bakom språket ligger tanken om vad man skall säga. Här finns det tydligen brister, när man är tvungen att avbryta debatten, med en "inkastad handuk". Infödda svenskar måste väl äga den språkliga förmågan, men var finns argumenten om
demokratin använder handduksmodellen ?
Mohammed Gharachorloo alias Samuel Älgemalm, som det står i bedrägeridomen från 2006. Följ SDs partiprogram, lär dig svenska, skaffa dig ett jobb. Eller kanske känns det bättre att åka tillbaka till Iran. Som SMP skriver, du har utnyttjat det svenska systemet men vill inte prata om det, men andra personer kan du stå i fullmöktige och kasta skit på. Det finns ett fint svenskt ordspråk - kasta inte sten i glashus.
Väl funnet Hejsan, men det är ingen stor sak bara en vanlig politiker som alla de andra.....
Man kan ju tror att alla växjöbor knarkar när man läser många insändare här, och sådarna som försöker låtsas vara anti rasister verkligen blottar sig öppet som verkliga rasister.
Tycker denna debatten har spårat ur helt.
Stå på dig Älgemalm, det är de andra som är facistiska. i Sverige får man tydligen inte diskutera invandringspolitik utan att bli kallad rasist. Och en annan konstig sak det finns inte en enda oficiell siffra på vad invandringen kostar...
Vad är problemet?
Han säger som det är, leta själva upp fakta på BRÅ. Statistiken kan inte ljuga i PK-Bananrepubliken. ;) Tyvärr gynnar den ju inte PK-media.
Och ang utlandsresor: det optimala är ju fan att KUNNA åka utomlands, sedan när man känner att man blivit alldeles för kulturberikad så är det bara att åka hem. Tyvärr är det lika mycket där......
Handen på hjärtat; det är skönt med politiker som pratar ur egna erfarenheter (?) och ser problematiken, samtidigt som det kommer på ett språk som vanligt folk inte kan missförstå.
Till kommentar "hejsan" säger jag bara : Skärpning!
Håll er till sakfrågan-
Oerhört svagt och dåligt att komma med personliga påhopp!
Du borde be om Ursäkt!
Var och en som värnar allas frihet och yttrande
säger unisont :BLÄÄÄÄ!"
Till nästa möte i Kommunfullmäktige tar ni fram dom officiella data som finns när det gäller Älgemalms påstående.
Har han fel får han be om ursäkt. Har KF fel får ni be honom om ursäkt.
Enkelt logiskt slut
Hejsan
Bra skrivet!
Ville blanda mig i diskussionen lite...
Det är synd att det finns folk som tänker rösta på sådana personer som artikeln handlar om.
Jag kom till Sverige för 10 år sedan och har integrerat mig väl. Har läst 5 år på Växjös Universitet. Läser nu vid en annan Högskola och jobbar 100 %. Jag har integrerat mig väl samt bevarat min kultur från hemlandet. Här har ni ett lyckat exempel på integration.
Allt är inte svart på vit.
Historien börjar inte för 10 år eller 1000 år. Historien om människan är jättegammal. Med detta så vill jag säga att alla vi har bott/levt ?annanstans? och nu bor/lever vi ?här?. Så försöka prata om medmänniskor, prata om det som enar oss.
Hälsar e medmänniska!
Så länge de andra partierna inte vågar (kan?) ta debatten kommer min röst läggas på SD. Bra att det finns partier som belyser problem de andra inte vågar ta upp. SMP censurerar kommentarer lika ivrigt som sina nordkoreanska vänner. Alltför många självgoda klankar själva ner på Samuel för att han inte kan språket eller är arbetslös etc. Snacka om dubbelmoral! Sverige är INTE ett fritt demokratiskt land med yttrandefrihet!
Dags att renovera och städa ut i folkhemmet?
Till nästa möte i Kommunfullmäktge skall tillgängliga fata tas fram från dom myndigheter som har materialet ( Brottsförebyggande rådet?)
Presentera det på mötet.
När det är gjort kan vi dikutera ämnet med tillgängliga fakta
Skamligt och oförskämt av kf deltagare att bua, hånflabba, vissla och föra allmänt oväsen under en ledamots anförande. Ni borde gå en demokratikurs och lära er lite vett och hyfs eller bättre : Ta och lämna era förtroendeuppdrag och ge plats för andra som har mer förnuft och förstår hur man uppträder som demokrat.
Man blir rent ut sagt förbannad på sådana självgoda fasoner!
Varför visade inte ordföranden, för det finns väl en sådan, ut dessa ledamöter från salen??!
Så här får kf deltagare bara inte uppträda i vår fullmäktigesal!
Den största åsnan som jag någonsin har beskådat i svensk politik.
Många som röstade på nya moderaterna senaste valet var nog inte moderater utan bara socialdemokrater som var missnöjda över sitt parti.
Samma sak tror jag kommer hända i nästa val. SD kommer få många röster pga att man är missnöjd över att andra partier inte tar tag i svåra frågor som framförallt invandringspolitik.
hahaha så j-a bra sagt, du tog orden ur min mun. väldigt underhållande artikel och kommentarer.
F.ö debatten avbröts inte pga uttalandet enbart, det var för att Mohammed Gharachorloo inte kunde hålla sig till ämnet i en debatt därav var ordföranden tvungen att ingripa, så ni som försöker stipulera att det var ett brott mot yttrandefriheten har fel då det finns regler hur man förhåller sig till samtalsämnet i en debatt.
Men det är bra att människor får se vilka hycklare SD i själva verket är då de representeras av det de själva hatar.
Linnégatan 2
351 70 Växjö
Kontaktinformation Växjöredaktionen
nyhet.red@smp.se
Telefon: 0470 -77 06 07



LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
SE ALLA JOBB (45 ST.)
ANNONSERA