Kontakt: 0470-77 05 00 kundcenter@smp.se
Nyhetstips: 0470-77 06 07 nyheter@smp.se
Växjö 2010-02-10 | Uppdaterad 2010-02-10
Kristdemokraten René Jaramillo i Växjö tycker att Bo Frank överdriver i fallet med den muslimske mannen som vägrade ta en kvinna i hand.
Bo Frank sa i onsdagens Smålandsposten att invandrare måste ta seden dit de kommer och rätta sig efter vad som gäller i Sverige och - att hela svenska samhället inte kan ändras efter vad ett fåtal tycker.
– Jag håller med Bo Frank att alla måste följa ett lands lagar och sociala normer, säger René Jaramillo
Men han tycker ändå Bo Franks utspel är överdrivet.
– Vad jag förstått kände sig inte kvinnan kränkt för att mannen inte ville ta henne i hand och det är det viktigaste.
Jaramillo anser att Frank drar för stora växlar av denna isolerade händelse, att en muslimsk man inte vill ta en svensk kvinna i hand betyder inte att alla andra muslimska män gör samma sak.
– Man ska inte generalisera och måla en svartvit bild av människor som kommer till Sverige. Det handlar om en dialog.
René Jaramillo är med och ansvarar för Mångfaldens år 2010 i Växjö.
Hur påverkar denna debatt arbetet med mångfaldsåret?
– Jag välkomnar alla diskussioner men man måste hålla en vettig nivå och inte överdriva.
Tycker du att kvinnor ska få bära burka i Sverige?
– Visst kan det bli problem för dem som bär burka när de exempelvis söker jobb. Personligen gillar jag inte burka. Men jag kommer inte att jobba för att förbjuda den.
Bo Frank får däremot stöd från partikamraten och riksdagsledamoten Katarina Brännström.
– Jag tror han gett uttryck för vad väldigt många människor känner. Det är bra att det blir en debatt.
Katarina Brännström säger att hon själv ett par gånger varit med om att män vägrat ta henne i hand.
– Första gången blev jag lite chockad när mannen drog bort sina händer. Han vände bort sitt huvud, ville inte ens titta på mig. Frågan är: Kan man göra så och ändå tycka att man ska bli accepterad och fullvärdigt integrerad i vårt samhälle. Det blir nog ganska svårt.
Hon menar att mötet mellan människor från olika kulturer handlar om respekt. Från två håll. Tingsrättens dom säger att mannen blivit diskriminerad och har rätt till skadestånd eftersom arbetsförmedlingen drog in hans aktivitetsgaranti på grund av den uteblivna handhälsningen. Hon hoppas på ett överklagande. Domen rimmar inte med hennes och många andras verklighetsuppfattning, enligt Katarina Brännström.
Kommunalrådet Charlotta Svanberg (s) tycker att Bo Frank gör det allt för lätt för sig.
– Jag tror inte att sådana här frågor är betjänta av generaliseringar.
Svanberg säger att i ett sådant fall som det i Älmhult skulle hon råda den muslimske mannen att ta kvinnan i hand - men inte försöka straffa honom om han lät bli.
– Det handlar om att kunna föra ett resonemang om våra olikheter. Skulle vi hela tiden säga att alla måste följa svenska seder hade inte Sverige utvecklats alls.
Bara så jäkla sorgligt och beklämmande när inte ens kvinnliga politiker eller män med invandrarbakgrund vågar stå upp och säga ifrån när svenska kvinnor blir offentligt förödmjukade i vårt sk mångkulturella samhälle. Är det detta svenska samhälle vi vill ha i framtiden?
Bo Frank, jag har aldrig röstat på dig förut, men sjutton vet om du inte får min röst i höst. Jag och många, många andra tycker det du säger är självklart. Vi ger med våra skattepengar gärna en fristad för människor som far illa. men vi får inte vara så flata att vi ger upp våra traditioner och sådana seder som är att betrakta som vanligt folkvett. Om inte någon gillar detta, ja då kan ju vederbörande söka sin fristad i länder där aktuella seder accepteras. Men där kanske inte finns så frikostiga bidrag förstås?
Det var bra och nyanserat av KD.aren.
Där ser man... Självfallet skulle det komma ett litet "utspel".... Saken är denna: FOLK HÅLLER MED BO! Punkt.
Chalotte Svanberg även du måste lyssna på de svenska medbporgarnas vilja,Bo Frank Har rätt i sak. Varför tog Smp.bort alla kommentarer i referatet av Bosse,detta kan endast Smp svara på
Jag instämmer i att Herr Frank överdriver rejält i denna Kommun. Hilding.K
Ja Charlotta(S) har alldeles rätt i detta.KS-Ordförande Frank och hans gäng ska sättas i opposition under hösten. Bättre att nyanserade Charlotta tar över ordförande-klubban i Kommunstyrelsen. Ulla-Gerd.W
Fortsätt att hålla på ditt uttalande Bo, du har majoriteten med dig. Även en eloge till Katarina.
Passar det inte för René kan han ju packa sin väska, saknaden blir inte så stor. Äntligen kan vi få en debatt utan att bli kallade rasister.
Det är ju självklart att lever man på bidrag och skall stå till arbetsmarknadens förfogande så måste man vara anställningsbar. Gör man sig omöjlig genom religiös hokus pokus så har man också tagit på sig eget försörjningsansvar.
så jävla sorgligt att svenska män och kvinnor inte vågar stå upp när invandrare med ett annat namn som inte låter svenskt blir diskriminerade och inte får arbeten pga bakgrunden eller etnicitet,eller vad säger ni om att jobba 15 timmars pass med 1000 kr i månaden..
en som änterligen våga ha en åsikt tack bosse
nu vet jag vem som skall få min röst i höst
En eloge till Bo Frank som säger det vi vanliga svenskar diskuterar på arbetsplatserna. Givitvis är alla välkomna, men man bör visa respekt för sina medmänniskor genom traditionella västerländska traditioner.
Bo har fullkomligt rätt i att man får ta seden dit man kommer. Märkligt är att Svanberg gömmer sig i den mångkulturella korrekta attityden att inte ställa krav eller stöta sig med invandrare som inte kan acceptera andra sedvänjor där de lever nu.
Man har rätt att ha en åsikt, så länge man tycker som smp eller har rätt åsikt.
Har smp infört censur ?.
Ja vi är många pensionärer som inte kommer att rösta på (M). Än hur nu herr Reinfeldt försöker ändra sig och gynna oss genom att kanske inte införa ett 4 jobbskatteavdrag. Så du Katarina och herr K-råd Frank lägg ner erat snack om pensionärernas bästa situation i Sverige. Fattig pensionärer finns alla gånger i detta på väg fattig land så kom inte med era försvarsargument för dem håller inte. Gustava.O
Stig nu av efter dina 36 år i Kommunen annars är detta skandal . Inbördes beundran totalt inom (M). Nytt friskt blod skadar aldrig.
Gösta.H
Det lär bli maktskifte i Europas Grönaste stad. Invånarna har tröttnat på KS-ordförande markant.
Astrid.K
Jag ska byta parti. Bo Frank får min röst vid nästa val.
Vart tog alla tidigare kommentarer vägen??
Där rök min röst på kd! Grattis Brännström och Frank!
Ja att det förekommer inbördes beundran inom (M) det vet de flesta om. Harr.E
Nu ska vi inte hasta fram för fort. De behöver inte vara socialdemokrater för att de är självkritiska till politiken i Växjö. Därimot behöver (M) i Europas Grönaste stad lära sig Etik och moral samt färgnyansering och sammarbete över blockgränsen. Tänk på det ni invånare tillika Gröngölingar. Ulla.Å
Men sluta nu!!
Men det finns lika många betong-moderater som insnöade socialdemokrater. Det kan vara lätt att bli naiv när man håller på med politik. Ja Växjö är Europas Grönaste stad och så förblir.Anna.P
Det lär bli maktskifte i Europas Grönaste stad. Invånarna har tröttnat på KS-ordförande markant. Yngve.J
Det blir inte lättare med mångfald när folk kommer till ett nytt land och ställer krav, är Sverige som ska ställa krav på dem. Någon måste säga ifrån vilket Bo gjorde. Alltid röstat rött men nu får Bo får min röst.
Jag hoppas alla är införstådda med att det är oacceptabelt denna överdrivenhet kring uppslutningen krin K-råder Frank. Instämmer med Kommun-Drottningen Charlotta hoppas hon verkligen tar över KS-ordförande posten efter detta val 2010. Klara.
Mycket dumt uttalande munnen den går på som en spinnrock ifrån Frank. Jag hoppas på att Charlotta tar över ordförande-klubban i KS många år framöver. Hon vet hur de 60mkr som finns på kommunes finansförvaltning ska användas på bästa möjliga sätt. Göte.M
Vaa? får ej Vi Svenska tycka o tänka längre??? Vi har väl Alltid varit öppna och tagit emot Invandrare, ingen Regering har väl frågat Svenskarna , om Vi vill ha hit dom, men Vi har tigit och tagit emot. I denna fråga hade det varit mer befogat att få rösta om Invandring,dom kommer hit och "ska ha" sina rättigheter,men ej ha några skyldigheter, så dom får rätta sej vad Svenskar tycker är Vett o Etikett, annars så blir det inget bra .
Det var uppvisning i det man tydligen måste tycka som politker! Denne Rene och Charlotte verkar hålla med Bo. Men ändå ta lite avstånd!
Heja Bo! Du säger det vi säger i fikarummet!
Personer som Bo Frank behövs. Uttalanden likt det han gjorde är ett vapen mot Sverigedemokraternas framgång.
av Bo Frank och absoulut inget överdrift
Visst dillar herr Frak friskt om saker och ting här på SMP. David.Å
Ks-ordföranden i V-Ö Kommun är på tapeten igen. Håll dig istället herr Frank till ditt kontors-jobb ifortsättningen. Frida.H
Funktionen med kommentarer på Smålandsposten är en parodi genom att dom flesta "fel" kommentarer sållas bort
Jag måste säga att Martin E (M) K-råd samt Sune S (C) K-råd på sin tid var skickliga företrädare för Växjö stad. De var nyanserade och såg till invånarnas bästa de också. Inte bra att göra personalneddragningar (S) kommer få min röst i Europas Grönaste stad Växjö. Herbert.Y
Lustigt att du är från Alvesta och fäller en ointelligent kommentar... ALLA HÅLLER INTE MED KAPPVÄNDAREN OCH POPULISTEN BO!
Första gången jag är helt överens med Bo Frank.
Ja prestige-Kommunen Europas Grönaste stad ska göra sig märkvärdiga nu igen. Inte mycket att hänga i julgranen 2010. Valet blir en lätt fråga sätt nuvarande majoritet på avbytarbänken på lång tid framöver genast i september. Ivar.S
Jag anser att Carl-Olof B (S) är en nyanserad före detta KS-ordförande i Växjö. Charlotta tillhör också kategorin nyanserade K-råd passar till att ta över ordförandeklubban i KS lång tid framöver. Sebastian.T
Snälla! Lite saklighet i debatten!! Lyssna själva på vad "kränkta kvinnans" beskrivning!
http://svtplay.se/v/1880672/muslimsk_man_diskriminerades
Nu får endel utav er ta och ge er vad är det för dum uppslutnings-fasoner här på SMP. Man får tänka sig för hur man uttrycker sig i vissa avseenden. Charlotta har många röster detta kommunval 2010. Var så säkra på detta. Ta eran tid till annat än att åma sig hela tiden för vedebörnde nu får det vara slut.Sture.G
Bo överdriver inte han ta tag i detta.
Bra någon våga säga ifrån.
Inte ta i hand. Hör väl till att göra då man besöker en arbetsplats.
och sedan få skadestånd. då personen gjort fel.
vart är samhället på väg?????
Vet du hur muslimska kvinnor har det? Vakna upp upp!
Rakryggat av Bo! Och välartikulerat!
Känner igen den del inlägg här som vill byta ut Bo Frank oavsätt vad som är ämnet för debatt! Jag vet att Bo Frank är den politiker i Växjö som inger allra störst förtroende. Det kommer också att visa sig när det gäller personkryss i valet! Jante och andra klarar inte av Frank riktigt!
Ni som tycker att debatten är överdriven borde söka mer fakta. Vi som jobbar med invandrare vet naturligtvis att man inte kan dra alla över en kam men vi vet också att bland de män som inte vill ta en kvinna i hand finns de män som tvingar sina små döttrar att bära slöja och som inte låter sina fruar förvärvsarbeta. Deras döttrar får inte umgås med kompisar och kanske inte delta i gymnastiken. Problemet med dessa diskriminerande män är mycket större än vad de flesta vet så jag välkomnar en debatt.
Som jag uppfattade det var inte Bo Franks mening att göra partipolitik av frågan. Bo Franks åsikter tror jag finns inom alla partier, både väljare och politiker, så därför behöver man inte rösta med M för att man tycker likadant som Bo.
Det intressanta är inte det som utlöste frågeställningen om att ta seden dit man kommer utan den allmänna inställningen bland svenskar med eller utan invandrarbakgrund till integreringen i Sverige.
Ärligt talat - hur i helskotta kan temat invandring vara så viktigt och upprörande för så många medel-svenssons?
Hur kan så många av er få för er att rösta på Bo Franks moderatparti bara för att han gjort det här uttalandet, speciellt då en del av er aldrig röstat på (M) tidigare?
Man har bara en röst och jag kan inte för mitt liv förstå varför man lägger denna enda röst på en fråga som invandringspolitiken. Finns det inget annat som påverkar er vardag och era liv mer? Skatter, skola, vård, arbetsmarknad, socialpolitik...
Många rädda små människor i Kronoberg...
Om vem som kränkt vem finns många åsikter men sakfrågan är dock om arbetsförmedlingen kan iträda sig rollen som "domstol" och dra tillbaka erstättningen för dem "muslimske mannen" enbart på hörsägen om vad som inträffat. Svaret är NEJ! Skadeståndet är helt riktigt.
Huruvida man ska uppfostra enskilda medborgare till enhetlig massa i sann "myrdahl-anda" överlåter jag till ankdammen att debattera.
Att vara i ett annat land är ett givande och tagande, anpassning är nyckeln till att även tillföra och påverka sin egna värderingar.
Det märks att Bo Frank vill ta röster från Sd genom att själv bli främlingsfientlig light. Men det är kanske inte det som är det största problemet utan de många inläg som visar att Bo har fått napp i sitt röstfiske. rent sakligt är det så att självklart kan man hälsa på många olika sätt och ändå visa varandra respekt- det svenska sättet är ett av dem. Men fler kommer. Yo!
Den som inte har fattat att asylhanteringen genomsyrar hela samhället har verkligen lyckats avskärma sig från verkligheten. Ännu mer kommer detta att visa sig den dagen stat och kommun inte kan uppfylla de åtaganden de givit medborgarna. Den dagen kommer , man kan inte år efter år utöka antalet bidragsberoende och dess sidoeffekter med ett antal årligen motsvarande Växjö Kommun.
Är det ingen som minns att vi för bara någon månad sedan uppmanades att sluta att ta varandra i hand..? I alla medier förekom förslag som: handen på hjärtat, en lätt bugnig eller en ryggdunk. Få kännde sig kränkta i sin Svenska själ, men då handlade det förståss om det stora monstret - influensan. Att undvika handslag kan alltså tyda på extra omsorg...
Tycker vi ska stifta religon lagar i sverige eftersom det verkar som att många svenskar inte vill ha andra religoner här än vårt egna.. Sen kan vi även sluta säga att vi är demokratiskt samhälle med.. För det är vi långt i från.. Idagen samhälle försöker vi bara måla ut muslimer.. Vi ser nästan bara det dåliga som några få gör men struntar i det bra som många gör.. Vi isolerar dom från samhället pga härkomsten istället för och bjuda in dom till våra vänskaps kretsar.. Det är iallafall så dom muslimer känner som jag umgås med på jobbet och på fritiden.. Sen blandar vi svenskar också ihop traditioner och religon.. Vi har ingen aning om ifall en muslim gör nått av religösa skäl eller av tradionella skäl.. Pga det blir misstolkningar som muslimerna får stå ut med...
Men då måste det ju vara fritt fram för alla våra engelska immigranter att köra på vänster sida!! Det är ju en del av deras kultur?
Rakryggat Bosse att någon politiker lite högre upp vågar ifrågasätta. (Men i sedvanlig ordning skall andra politiker och tyckare kasta sig över honom med rasiststämpeln i högsta hugg.)
men det du säger speglar inte uppfattningen bland dina väljare. Självklart måste man anpassa sig till ett lands normer och lagar!
Du som skrev om snedvriden debatt har helt rätt. Domstolensbeslut handlar just om rättssäkerhet för alla, för AF bestraffade honom och tog lag i sina händer. Debatten borde handla om hur får vi får religionen att flyyta till våra privata liv och inte påverka det offentliga rummet. För demokratis grunder är religionsfrihet, yttrandefrihet osv...
Och till Bo Frank och andra kan jag säga att ni borde lägga energi på att få människor i arbete och se till att alla( sjuka och utförsäkrade) får ett drägligt liv för det har ni fått mandat att göra. Gör ert jobb och sluta bygga er politiska platform på en enskilda fråga.
Sverige är en sekulariserad nation där religion är en privatsak. De muslimer som förstått detta är också de som lyckats bäst i detta samhälle.
Den som tror att svenskar skall anpassa sig till islam kommer att stöta på patrull. Vi har skapat en ordning i det här landet som vi trivs med, sedan är det upp till muslimer att acceptera eller låta bli. Vill man ställa sig vid sidan om denna ordning så skall man inte räkna med att bli försörjda genom bidrag.
Bo gubben lilla, som någon sade tidigare så är det här bara ett grumligt röstfiske. Herrn kommer inte att agera efter det i sitt arbete så bara för att han "vågar" göra ett sånt utspel betyder inte det att han förtjänar din röst.
Meningen är ju att rösta på politiker du vet kommer agera efter dina egna åsikter. Tycker du det ska komma fram till debatt på allvar så är Sverigedemokraterna ditt bästa val. Ett utspel då och då räcker inte!
1/3 av alla platser i Sverige som SD har är tomma. Se Älmhult och i Växjö står alltid en stol tom. hade man haft någon respekt för sina väljare skulle man se till att gå dit. I Växjö har man ju tom vågmästarroll och hade då kunnat spela en roll. Vid senaste fullmäktige hade SD kunnat vara med och vunnit iom att man röstade för de röd-grönas förslag om ungdomspraktikplatser. Men en stol stod tom som vanligt och en frånvarande ledamot innebar 30-30 i röster och ordförandens utslagsröst gjorde att Alliansen vann. Men vill man slänga bort sin röst på ett invandrarfientligt parti utan någon annan politik eller tanke om Sverige och hur vi ska kunna överleva så är det väl upp till var och en...
Rösta på sd? Inte Bo Frank uttrycker sig tillspetsat men väldigt nyanserat när man läste intervjun! SD är inte nyanserade alls och har bara en fråga på sitt program!
Håller helt med Charlotta Svanberg om att det inte är så svart eller vitt.
Självklart hade jag tyckt att det som kvinna varit svårt att hantera att någon inte tar mig i hand, men det är värre att tvinga någon till kroppskontakt som känner att det strider mot dennes religion. Man kan visa respekt och hälsa på annat sätt. Och det är inte grund för att säga upp någons ersättning etc.
Här fick plötsligt folk utlopp för känslor av hets mot muslimer känner jag. Beklagligt och det hela tjänar Sverigedemokraterna och sådana krafter.
Fram för en verklig debatt om mångfald och mänskliga rättigheter.
-Det Du pratar om är ju den rasism vi alla arbetat emot i över tjugo år nu! Den omvända rasismen, som i detta fall, har vi i Sverige aldrig fått debattera utan att plötsligt bli kallade rasister. Vad är skillnaden G.BABE? Så Du tycker det är ok att män förödmjukar kvinnor? Kan man inte hälsa på en medmänniska ska man inte heller tro att man ska bli accepterad i samhället! Är det detta Sverige Du vill leva i framtiden G.BABE???
Parodi
Kunde själv inte säga det bättre.
Det är kanonbra Bosse att du har raka åsikter och inget Hokus Pokus.
jag har aldrig röstat på M, men här har Bo rätt!
det är fegt av andra partier att inte våga säga ifrån när speciella grupper gör fel!
Jag tycker att vi skall göra det olagligt att inte skaka hand. Och straffa överträdelser med mycket hårda straff. Nej, ärligt talat: folk hycklar när de säger att muslimska kvinnor är förtryckta, samtidigt som de själva inte ens låter muslimska män bestämma över sina egna kroppar. Kroppsberöring bör inte tvingas på någon.
Att hälsa med handen är inget som står i lagen.
Jag är muslim och tycker att det är en självklarhet att ta i handen oavsett om det är kvinna eller man.
Och det står ingenstans i de muslimska böckerna att detta skulle vara synd eller förbjudet. Men dock i många länder är detta en urgammal sed/tradition eller vad man ska kalla det för.
Och de som vill få denna handling till att vara religiös är okunniga.
Ett gott råd är att läsa både koranen och bibeln och inse att de är rätt lika.
Alla religioner är bra, om det sköts på rätt sätt ger det bara positiva handlingar till människan.
Sluta upp med dumheterna och döm ingen. Jag är trogen muslim och ingen tror det eftersom jag inte utmärker mig. Religion är till för att tro inte bevisa och det gäller för alla religioner.
Politiker borde använda tiden och energi för att försöka skap flera arbetstillfällen åt de arbetslösa och inte om hur olika människor beter sig i olika sammanhang.
Linnégatan 2
351 70 Växjö
Kontaktinformation Växjöredaktionen
nyhet.red@smp.se
Telefon: 0470 -77 06 07



LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
SE ALLA JOBB (45 ST.)
ANNONSERA