Vill ha ändrade semesterregler

Växjö 2009-01-07 | Uppdaterad 2009-01-07

Andreas Olofsson tycker att yngre arbetstagare diskrimineras.

Andreas Olofsson tycker att semesterreglerna för statligt anställda är diskriminerande.

I en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO), vill han att avtalet om olika antal semesterdagar grundat på ålder omprövas.
– Jag förväntar mig att alla, oavsett ålder, har rätt till lika många semesterdagar. Det är en fråga om solidaritet, säger Andreas Olofsson.
Han är kommun- och landstingspolitiker (kd) och även anställd på Arbetsförmedlingen i Växjö. I en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO), vill han att avtalet om antal semesterdagar för statligt anställda ses över.

Idag får man 28 semesterdagar per år till och med det år man fyller 29. Från det år man fyller 40 har man rätt till 35 semesterdagar per år. Nu hoppas han att DO konstaterar att avtalet om antal semesterdagar strider mot den lag som finns om att man inte får diskrimineras i arbetslivet på grund av sin ålder. Han vill att DO driver en process mot Arbetsgivarverket.
Karl Pfeifer, chefsjurist på Arbetsgivarverket, säger att det inte går att göra en enkel bedömning i frågan.

– Det går inte att säga generellt att varje skillnad på grund av ålder mellan arbetstagare är diskriminering. Det är helt beroende på situation. Vi kommer givetvis att diskutera frågan om vi blir kontaktade av DO.
Andreas Olofsson tycker att de yngre arbetstagare som har mindre antal semesterdagar, bör få lika många som de äldre som har rätt till det maximala antalet. Detta för att ingen ska behöva gå ner i semesterdagar.

– Jag har motionerat om detta inom mitt fackförbund ST. Men de är rädda att arbetsgivarna kommer att minska semesterdagarna för alla arbetstagare om de yrkar på åldersdiskriminering. Jag är besviken på att de inte vill ta tag i frågan, säger han.
– Vi har ständigt uppe denna fråga i avtalsrörelsen. Men hittills har arbetsgivarna krävt för mycket betalt för att det ska vara lönt för oss att driva den vidare. Men jag håller med om att de semesterregler som finns är diskriminerande mot de yngre arbetstagarna, säger Anette Carnhede, förbundsordförande för fackförbundet ST.



Kommentarer

  • håller med

    jobbar kommunalt och där har man 25 dagar med får 31 när man fyller 40 år. Många har väldigt många semesterdagar sparade när man är äldre och då kan manju verkligen fundera om behovet av ökat antal semesterdagar finns. Har man små barn med många lov och studiedagar däremot är det otroligt svårt att få semesterdagarna att räcka till när man bara har 25 och vill ha 4 veckors sommarsemester också.


  • Diskriminering

    Diskrimineringen fortsätter med LAS och turordningsreglerna. Tack vare LO förgubbas svensk industri. Sänkt pensionsålder hade vi nog haft råd med om Sverige inte påtagit sig rollen som global socialbyrå.


  • först en rejäl arbetsinsats

    sedan semester- i den ordningen- eller hur andreas


  • Finns mer

    Andreas skulle kanske ta och anmäla Maud Olofsson samtidigt som vill införa särskilda ungdomsavtal dvs sämre anställningsvillkor för ungdomar. Annars tycker jag det är ok med längre semester för de som är äldre. Andreas kommer nog förstå när han kommer upp i den åldern och arbetat länge.


  • Är du dum?

    Du blir oxå 40 en dag! Har du tänkt på det? Du kommer att göra så vi alla förlorar våra semeterdagar. Du är en stor egoist.

    När du varit ute i arbetslivet i 25 år så ä rdu väl värd dina 35 dagar per år. Du är inte värd en enda j-a dag.


  • 35 dagar

    Det är väl diskriminering mot de som jobbar privat som bara har 25 dagar,det måste do titta på, måste vara diskriminering.


  • 25 dagar

    Personligen förstår jag inte varför denna grupp människor skall ha fler än gängse 25 dagar. Är ju lite absurt. Av vilken anledning ska de ha mer semester än andra - och framför allt, varför skall mina skattemedel gå dit?


  • 28?

    Jag har bara 25 semesterdagar. 35 har jag aldrig ens hört talas om någon som har. Jag måste vara über-diskriminerad.

    Alla borde ha 30 dagar, känns rimligt.


  • Dubbelmoral

    Andreas Olofsson, du bekräftar ännu en gång den dubbelmoral som är kristdemokraternas kännetecken.

    Bara för att du personligen för tillfället råkar ha sämre anställningsvillkor än de som är gamla i gården så måste du promt ha en ändring av semesteravtalet inom ditt avtalsområde. Men eftersom ditt parti vill slopa fackets inflytande blir det nog svårt.

    Hör du Andreas, du hör ju till den regeringsallians som tycker att ingångslönerna för ungdomar är för höga i Sverige och vill att de ska sänkas för att fler ska få jobb.

    Den principen borde ge dig färre och inte fler semesterdagar för att arbetsgivaren ska ha råd att anställa fler.

    Du tycker ju också liksom hela alliansen att pensionärer som jobbar ska ha bättre villkor än övriga på arbetsmarknaden.

    Byt parti till något på vänsterkanten och se till att det blir regeringsskifte om du vill ha rättelse och rättvisa i dessa frågor.


  • Orättvist så in i...

    Håller med Daniel! Varför ska vissa ha fler än 25 semesterdagar? Orättvist i högsta grad. LO har 25 dagar för alla, antingen du är 20 år eller 65 år. Det är rimligt. Men jag hade heller ingen aningen om att det finns de som har både 30 och 35 semesterdagar. Allt över 25 dagar bör justeras neråt.


  • Facklig olikhet och likhet

    Att olika förbund har olika avtal är i sig inget konstigt. Men det kan se konstigt ut om man tar ut vissa delar bara och jämför. LO och Unionen har bla arbetstidsförkortning, samt högre löner. Att vissa förbund haft det lättare att få löneökningar i ledighet i stället för pengar och kanske tom ansett det vara mer nödvändigt är deras sak. Olika medlemmar ställer olika krav och det är majoriteten som bestämmer.


  • Trams

    Alla blir vi äldre, så någon orättvisa finns inte. Detta resonemang leder ju i så fall till att alla också borde få rätt till ålders pension oavsett ålder. Visst finns det för och nackdelar med privat/statliga jobb, det är väl bra, då finns ju valet att välja det man värderar mest, eller hur ?


  • Historien kan upprepa sig

    Antalet semesterdagar bestäms genom avtal mellan parterna på arbetsmarknaden, men i grunden finns en lag som ger alla rätt till minst 25 dagar. Arbetstagarna har betalat för att få dessa semesterdagar.
    För några år sedan så ändrade regeringen lagen så att alla skulle få 5 dagar till. I ett första steg fick alla 2 dagar. Sedan ångrade regeringen sig och då tog de bort 2 dagar för alla, även de som inte fick 2 extra dagar. Detta gjordes lagstiftningsvägen utan att de som inte fick någon ökning kompenserades.
    Om arbetsgivarna fälls i någon domstol för diskriminerande semesterdagar så kommer de helt enkelt att säga upp avtalen och då gäller lagen och alla får sina 25 dagar. Rättvisare kan det ju inte bli.


  • Ju du Andreas

    Ja tycker verkligen synd om dig.... Kan du inte även fixa så att vi också får rätt att jobba deltid som många med småbarn? Och du förresten, vore det inte riktigt bra om alla också hade samm lön? Tänk om alla får lika antal dagar men dom äldre kompenseras med 5000 extra per månad, fasen va orätvist..... Nä glöm det där, dom äldre kan behöva lite mer ledighet för att orka uthärda till dom fyller 70, och kan gå i pension.


  • Håller med

    Det finns ingen logik i att äldre personer ska ha fler semesterdagar. Unga som har barn eller har en aktiv fritid, varför ska de ha färre lediga dagar än en 50-åring? Det borde kanske vara tvärtom?

    Varför skulle det vara egoistiskt av killen att begära lika många semesterdagar som en 40-åring har? Det handlar ju om rättvisa! Stå på dig säger jag!


  • Håller med!

    Det finns ingen logik i att äldre personer ska ha fler semesterdagar. Unga som har barn eller har en aktiv fritid, varför ska de ha färre lediga dagar än en 50-åring? Det borde kanske vara tvärtom?

    Varför skulle det vara egoistiskt av killen att begära lika många semesterdagar som en 40-åring har? Det handlar ju om rättvisa! Stå på dig säger jag!


  • Bittra och missunnsamma

    Fy vad tråkigt att läsa så många bittra och missunnsamma kommentarer. Självklart är frågan om antalet semesterdagar mer komplicerad än att man bara kan säga "lika för alla". Men det är klart att man funderar. Med barn i skolåldern är det ju nu man behöver fler dagar, inte när de är stora och klarar sig hemma själva på loven. En rolig paradox är att kommunernas, och säkert de statliga myndigheternas, semesterlöneskulder är gigantiska eftersom folk inte tar ut sin semester. Så det är kanske helt okej att sänka antalet dagar för vissa grupper trots allt?


  • Håller med!

    Det finns ingen logik i att äldre personer ska ha fler semesterdagar. Unga som
    har barn eller har en aktiv fritid, varför ska de ha färre lediga dagar än en
    50-åring? Det borde kanske vara tvärtom?
    Varför skulle det vara egoistiskt av killen att kräva att alla, oavsett ålder, har lika många semesterdagar? Varför ska en 29-åring ha 7 dagar mindre per år än en 40-åring har? Det handlar ju om rättvisa! Stå på dig säger jag!


  • Inte speceillt orättvist

    Tycker det ropas mycket om orättvisa här från den privata sektorn. Med vad ni i den privata sektorn inte tänker på är att ni har betydligt bättre löneutveckling än vi kommunalanställda.

    Tycker det är helt okej, det dagen jag fyller fyrtio vill jag gärna ha mer semesterdagar. en fin bonus för många år i tjänst.


  • Andreas O- noll koll

    att Andreas O inte vet att antalet semesterdagar över 25 är avhängigt vilket avtalsområde man tillhör är märkligt, med tanke på att han, om jag inte missminner mig, kandiderat både till riksdag och EU-parlament. Då borde man väl ha koll på detta i st f att avundsjukt kraxa på offentligt anställda som har några dgar mer..


  • Kommentarer

    Jag följer kommentarerna på sidan och tycker det är spännande att det blivit lite debatt. Det är uppenbart att detta berör många.

    Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, där jag arbetat tidigare, har länge drivit frågan om åldersdiskriminering. På www.lsu.se kan ni läsa mer om detta. Därför tycker jag det positivt att det kommit en lag om just det här.

    Jag har skrivit till diskrimineringsombudsmannen nu eftersom jag vill att hon utreder om kollektivavtalet mellan Arbetsgivarverket och arbetstagarorganisationerna är förenligt med den nya lagstiftningen. Det handlar inte om min person (någon kallade mig egoist) utan om att jag tycker det är rimligt att frågan prövas. Tusentals statligt anställda under 40 år berörs av detta.

    OM det varit så att man fick fler semesterdagar grundat på TJÄNSTEÅR hade jag inte skickat skrivelsen. Jag kan ha förståelse för folk som i kommentarer menar att man efter många år på en arbetsplats kan förtjäna lite mer semester.
    Men semesterreglerna inom staten (eller kommuner) bygger inte på förtjänst eller duktighet, utan bara på ålder. När jag är 40 år förväntar jag mig att en 25-åring har lika många semesterdagar som jag. Allt annat vore orättvist.

    Slutligen till Ture S som säger att jag inte har koll... Det är snarare Ture S som inte vet vad han pratar om. Jag har bett DO granska kollektivavtalet mellan Arbetsgivarverket och facken. Jag har aldrig talat om andra avtal. Och jag är mycket medveten om de olika avtalen ger olika förutsättningar för lön, semester osv. Jag har också förståelse för kommentarerna från de som bara har 25 semesterdagar genom sitt avtal. Jag kan inte styra över antalet dagar i de olika avtalen, jag utgår bara från de förutsättningar som finns i avtalet på statens område.

    För övrigt har jag aldrig kandiderat till europaparlamentet! Men roligt att folk har "koll" på mig :-)


  • många orättvisor

    kanske vi inom vården kan få arbetstidsförkortning som alla andra oxå då????


  • Semester för äldre ger mer jobb till yngre

    När vi äldre tar semester inom äldreomsorgen så gynnar det ju de yngre. Visserligen är timanställning ingen trygg arbetsform, men ofta får ju en timanställd person sk. vikarie (oftast yngre) arbeta istället för den som har semester. En chans för dem att komma in lite i arbetslivet och visa vad de går för. Det hoppas jag man ser positivt på som arbetsförmedlare också. Ju mer semester desto mer jobb för deltidsarbetslösa. Risken är att du kanske förstör för alla om det vill sig illa. 25 dagar till alla. Då slipper du ju gräma dig mer över "orättvisan", men ack så många som blir besvikna på det du satte igång då. Det är ingen över 40 som kommer att tacka dig för det.


  • Ingen ska behöva få mindre semester

    Svar till Aglig: Det är inte jag som stiftar lagarna och DO har redan före årsskiftet sagt att hon vill pröva semesterrätten utifrån ålderskriterier, så min roll ska nog inte överskattas, även om jag nu fått uppmärksamhet för att ha skrivit till DO.

    Jag läste bland annat följande på Tidningen Lag & Avtals hemsida idag 13/1, se www.lag-avtal.se:

    "...innebär det att 40-åringarna måste få kortare semester? Nej, knappast. Syftet med nya lagen är att människor i arbetslivet ska få bättre villkor - inte sämre. Ungefär på samma sätt som kravet på jämställda löner inte innebär sänkta löner för män."

    Så har jag resonerat för mig själv hela tiden. En diskrimineringslagstiftning handlar ju om att förbättra för dem som har det sämre, inte att försämra för alla! Så du och andra ska inte behöva oroa er.

    Men det är intressant att detta påstående ändå kommer upp hela tiden. Särskilt som jag och andra under 40 år som tycker alla på en arbetsplats ska ha lika lång semester blir kallade för egoister här och i andra webbtidningars kommentarer. En del skriver att vi är "bittra" och att vi är de "orättvisa". Men vem är egentligen orättvis och egoist? Var finns rättvisan i att BARA ålder (inte tjänstgöringsår eller duktighet) avgör vilket antal semesterdagar man ska få?
    Ingen har hittills kunnat svara mig på den frågan...


ENKÄT Text: Ramus Thedin Foto: Alexander Mahmoud Varför valde du att åka till Växjö?

Växjö [Uppdaterad i dag 17:03]


Läs mer


Stugorna i länet fullbokade

Växjö [Uppdaterad i dag 17:11]

Turisttrycket är hårt i Kronoberg just nu.
– Den här veckan har vi inte haft en enda ledig stuga att förmedla, säger Fanny Geismar, chef på Växjö turistbyrå.
Läs mer

 

Frågan

Varför är Kronoberg ett så populärt turistmål för tyskar?

Visa resultat




The Ark inleder Karl Oskar-dagarna

Växjö [Uppdaterad 2010-07-26]


Läs mer


huvudnyheter just nu

Stugorna i länet fullbokade

Växjö [Uppdaterad i går 17:11]

Turisttrycket är hårt i Kronoberg just nu.
– Den här veckan har vi inte haft en enda ledig stuga att förmedla, säger Fanny Geismar, chef på Växjö turistbyrå.
Läs mer

 

Frågan

Varför är Kronoberg ett så populärt turistmål för tyskar?

Visa resultat




Växjöredaktionen

Linnégatan 2
351 70 Växjö

Kontaktinformation Växjöredaktionen
nyhet.red@smp.se
Telefon: 0470 -77 06 07


Kalendern

Har ni haft föreningsmöte?

Klicka på länken nedan för att skicka in ett referat från föreningsmötet till oss. Vi är intresserade av att få del av dessa möten och en del av texterna kommer vi publicera i tidningen.

Senaste nytt Växjö

VISA:


Mest läst på Växjö senaste dygnet


 

Frågan

Varför är Kronoberg ett så populärt turistmål för tyskar?

Visa resultat



SOS Alarm

Vart var blåljusen på väg?

Sedan tidigare har smp.se servat dig med blåljusutryckningar i form av en lista. Nu kan du får dem även på karta.

Mest läst på smp.se senaste dygnet


Senaste nytt från Kronoberg

Senaste nytt från TT Sverige/världen

logga
Logga
Bilen
Volvo S40 1,8 FFV Momentum -07
Beige met. 11.500 mil 129.000 kr

Lärare
Competens söker lärare till gymnasial vuxenutbildning. Placeringsort Växjö.
Arrow LÄS MER
Supporttekniker
Visma Spcs söker Supporttekniker med placering i Växjö.
Arrow LÄS MER
Transportledare
Ekdahls Åkeri AB söker Transportledare. Placering Ljungby.
Arrow LÄS MER
Projektledare
Visma Spcs söker Projektledare till utvecklingsavdelningen.
Arrow LÄS MER
Produktionschef och Säljare
OP-Kuvert AB Oskarshamn söker Produktionschef och Säljare
Arrow LÄS MER
Plansamordnare
Oskarshamns kommun söker plansamordnare.
Arrow LÄS MER
Flischaufförer
Södra Skog, eget åkeri söker flischaufförer.
Arrow LÄS MER
Logistiker, Konstruktör
WICA Cold AB söker Logistiker och Konstruktör. Placering Vislanda.
Arrow LÄS MER
IT-konsulter
ATEA söker it-konsulter!
Arrow LÄS MER
Ekonom/Receptionist
O M Andersson AB söker Ekonom/Receptionist. Placeringsort: Linneryd.
Arrow LÄS MER
PRODUKTIONSCHEF
Polyplank AB söker PRODUKTIONSCHEF. Placeringsort Färjestaden.
Arrow LÄS MER
it-konsulter
Atea Sverige AB söker it-konsulter. Placering Kalmar och Växjö.
Arrow LÄS MER
IT- och Verksamhetsutvecklare
Finnveden Metal Structures söker IT- och Verksamhetsutvecklare med placering i Göteborg eller Olofström.
Arrow LÄS MER
Chefsrektorer
Växjö kommun söker två Chefsrektorer.
Arrow LÄS MER
Platschefer
JSB söker Platschefer till Kalmar respektive Växjö.
Arrow LÄS MER
Flertal Medarbetare
Alvesta Taxi söker ett flertal medarbetare med taxi- och busskompetens.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (22 ST.)
Arrow ANNONSERA