Filmrecension: Nygamla klichéer i nattlig odyssé

Lättsamt, grovt, överraskande och kul blir det när Olivia Wilde regidebuterar med en high school-komedi där allt och inget är nytt.
Filmrecension • Publicerad 17 juni 2019
Beanie Feldstein och Kaitlyn Dever är enormt charmiga och roliga som bästisarna i "Booksmart". Pressbild.
Beanie Feldstein och Kaitlyn Dever är enormt charmiga och roliga som bästisarna i "Booksmart". Pressbild.Foto: Francois Duhamel

Det är föräldrafri fest, musiken dånar, fulla ungdomar firar faktumet att de strax ska ta examen. En av huvudpersonerna, nervös och fumlig, har hamnat i ett avsides rum tillsammans med en riktig heting. Ska det äntligen ske nu, det där mytiska liggandet?

Scenen är välbekant, inte sant? Förutom att den är helt ny. Hyfsat misslyckat sex mellan två tonårstjejer har åtminstone inte jag sett förut i en bred komedi. På liknande sätt tar sig Olivia Wilde, mest känd som skådepelare, an hela high school-genren med sin smått underbara långfilmsdebut "Booksmart". Hon pumpar in ny fräsch energi och nya perspektiv. Det tar tio sekunder att fastna i den vitsiga storyn och sedan är det bara att åka med och njuta av ett flippat persongalleri där de klassiska "high school-typerna" uppdaterats i en "Superbad" för 2019.

Det handlar om de två bästisarna Amy (Kaitlyn Dever) och Molly (Beanie Feldstein, lustigt nog lillasyster till Jonah Hill), som har ägnat hela high school-tiden åt att förbereda sig för en storslagen framtid. De är pluggisar, men också genuint coola, tack vare ett tonsäkert skådespeleri, smart, rappt manus och en älskvärdhet som skiner igenom den präktiga och elitistiska ytan.

Dagen före examen kan Molly och Amy nöjt se sig om och inse att de har lyckats med sin långsiktiga plan: de har kommit in på toppskolor efter åren av slit. Men så kommer chocken. Det har flera av de till synes hopplösa festprissarna i klassen också gjort. Speciellt Molly skakas om i sina grundvalar.

Tänk om de har tänkt helt fel? Tänk om de har gått miste om en massa... kul? Tjejerna inser att de har en kväll på sig att ta igen allt som de har missat. Sagt och gjort, de bestämmer sig för att ge järnet och det blir väldigt roligt att hänga med på deras nattliga, absurda odyssé som fylls av förhöjt drama och underbara fester. Kanske vågar Amy äntligen ragga på den söta skejttjejen Ryan? Och kan Molly ens släppa sin duktiga flicka-gard? Jodå. Det blir som att se Hermione Granger och Lisa Simpson flippa ur, vilket är så befriande att man nästan häpnar över sin egen lyckoreaktion.

Miranda Sigander/TT