Friande dom om bussolycka överklagas

Olycka Artikeln publicerades
Tre ungdomar omkom när en buss välte utanför Sveg i Härjedalen i april 2017. Nu överklagas den friande domen mot bussföraren.
Foto: Nisse Schmidt/TT
Tre ungdomar omkom när en buss välte utanför Sveg i Härjedalen i april 2017. Nu överklagas den friande domen mot bussföraren.

Bussolyckan i Härjedalen för två år sedan, där tre ungdomar omkom, kommer att granskas av hovrätten i Göteborg. Det står klart sedan åklagaren överklagat tingsrättens friande dom mot busschauffören, som åtalats för flera brott.

Tre ungdomar på skidresa från en skola i Skene i Västergötland omkom när bussen välte utanför Sveg tidigt på morgonen den 2 april 2017. 38 personer skadades, fem av dem allvarligt.

Bussföraren åtalades för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Men han friades tidigare i år, efter en rättslig prövning. Borås tingsrätt ansåg det visserligen vara klarlagt att förarens trötthet ledde till olyckan, men fann inget bevis för att mannen borde ha förstått att han var för sömnig för att köra.

Nu överklagas domen av åklagaren, som anser att tingsrättens resonemang strider mot rättspraxis om oaktsamhet i trafiken.

Chefsåklagare Stefan Ekeroth framhåller i överklagan att chauffören gjorde en lång, krävande körning nattetid – men inte såg till att få mat eller dryck under resan. Åklagaren pekar också på att det är en "särskilt ansvarsfull trafikuppgift" att köra en buss med ungdomar.

Bussresan startade i Skene sent på kvällen före olyckan. En man i 60-årsåldern var ensam förare. Han stannade för att fika vid en mack längs vägen, men den var stängd.

Man hade hunnit cirka 60 av resans totalt 70 mil när olyckan hände. Bussen kom utanför den smala vägen, nerför en brant slänt. När chauffören försökte styra upp på vägen igen, välte dubbeldäckaren.

Fakta

Fakta: Flera orsaker

Tre ungdomar omkom och 38 personer skadades i bussolyckan nära Sveg på morgonen den 2 april 2017.

Statens haverikommission har utrett olyckan och pekade på flera faktorer som bidrog till att det gick så illa:

Trots att vägen var smal, med branta slänter på båda sidorna, var hastighetsgränsen satt till 100 kilometer i timmen.

Mindre än en tredjedel av passagerarna satt bältade. Alla som omkom åkte utan bälte vid olyckstillfället.

Chauffören hade sannolikt kraftigt nersatt vaksamhet, åtminstone tillfälligt.

Bussbolaget hade inte hanterat riskerna med nattarbete ordentligt.

Källa: Statens haverikommission

Visa mer...