Ministern: Behövs reglering av elsparkcyklar

Trafik Artikeln publicerades
För synskadade är elsparkcyklar ett orosmoment, enligt Synskadades riksförbund. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
För synskadade är elsparkcyklar ett orosmoment, enligt Synskadades riksförbund. Arkivbild.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) anser att det behövs en reglering av elsparkcyklar för att skapa ordning och reda.

Antalet elsparkcyklar har vuxit kraftigt i svenska storstäder under sommaren. På flera håll, inte minst i Stockholm, har de orsakat framkomlighetsproblem när de legat på trottoarer. Det har även rapporterats om ett ökat antal olyckor med fordonen.

– Vi har sett en snabb expansion av elsparkcyklar och de ha skapat oreda, säger Tomas Eneroth.

Han vill nu snabbt se en reglering på området, antingen via nationella riktlinjer, lagförslag eller förordningsändringar i kommunerna.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), föreslår i en debattartikel i Dagens Nyheter bland annat att klassificeringen av elsparkcyklar ska ändras. De klassas i dag som cyklar och kan därmed inte beläggas med parkeringsförbud utan att cyklar påverkas. Han tycker även att regeringen borde göra det möjligt för kommuner att kräva tillstånd av kommersiella aktörer som ställer ut elsparkcyklar på offentlig plats.

Tomas Eneroth vill inte kommentera de enskilda förslagen med hänvisning till att Transportstyrelsen just nu utreder vilka åtgärder som kan behövas.

– Elsparkcyklar har ju både för- och nackdelar. Just därför måste vi veta konsekvenserna av regleringar och av olika lagförslag. Det här ska vara förändringar som skapar trygghet och ordning och reda.

När en reglering skulle kunna vara på plats är dock svårt att säga, enligt ministern.