Skärpta rutiner efter dödsolycka
I en rapport föreslås nu åtgärder för att något liknande aldrig ska upprepas.
Den första informationen om hålet i staketet kom i ett telefonsamtal från den entreprenör som arbetat med ett bygge nära järnvägsspåret. I det fallet var informationen ofullständig och det brast i kommunikationen, enligt kommunens rapport.
Det andra larmet om hålet kom via e-post från Trafikverket, som kontaktats av en kvinna som uppmärksammat det. Men mejlet nådde inte rätt person inom kommunen.
"Det går aldrig att helt undvika missförstånd i kommunikation mellan människor, men jag hoppas att den här rapporten ska skapa en ökad medvetenhet och tydlighet om vilka kontaktvägar som gäller", säger Kristianstads kommundirektör Christel Jönsson i ett .
Rutinerna för kommunens interna kommunikation ska förtydligas och kommunen ska också förtydliga utåt hur man gör en felanmälan till kommunen. Även utformningen av entreprenadavtal ska ses över.
Rapporten tar inte ställning i skuldfrågan, den utreds av polisen.