Annons

Spelet bakom historiska rekordmatchen

Säljande budskap och bilder på sociala meder, samt en tydlig strategi från förbundet.
Det är långt ifrån en slump att över 30 000 biljetter har sålts till Sveriges landskamp mot Tyskland.
Fotboll • Publicerad 4 april 2019
Mimmi Larsson har gjort vad hon kunnat för att locka många till rekordmatchen p Friends arena på lördag.
Mimmi Larsson har gjort vad hon kunnat för att locka många till rekordmatchen p Friends arena på lördag.Foto: Claudio Bresciani/TT

På lördag kliver det svenska fotbollslandslaget in på Friends arenas gräs i Solna för första gången någonsin. Landskampen mot Tyskland blir även landslagets mest folkfyllda hemmamatch någonsin.

– Det är jättehäftigt. Jag var på herrarnas match mot Rumänien (EM-kval i mars), då satt jag i publiken. Och jag tror att som publik kommer det bli oerhört häftigt att se den här matchen, att vara 30 000 och inte fyra-fem tusen. För spelarna också, men framför allt för dem som går på matchen, att få sitta bland 30 000 och se en historisk match för damlandslaget, säger förbundskaptenen Peter Gerhardsson.

Annons

Över 30 000 biljetter har redan sålts, 10 000 fler än landslagets nuvarande rekord från Råsunda 2002 (20 302 åskådare i ett VM-kvalmöte med Schweiz). Svenska fotbollförbundet har tillsammans med spelarna arbetat efter en tydlig strategi för att ordna en rekordpublik.

"Får mycket hjälp"

– Det är klart vi försökt göra reklam och pushat på för att fler biljetter ska säljas. Då är våra sociala kanaler ett jättebra forum för att få ut det, säger anfallaren Mimmi Larsson.

TT: Hur har du gjort?

– Jag är inte så bra på sociala medier, men jag har använt mitt Instagram mest.

TT: Har ni spelare pratat ihop er?

– Vi får väl mycket hjälp av media här som fixar jättebra bilder till oss som vi kan använda oss av. Vi hjälps åt, säger hon.

– Det är viktigt att man är tydlig när man vill nå ut, och att man vill att fler ska komma. Det tycker jag att vi lyckats bra med, med tanke på hur många biljetter som blivit sålda.

"Högst delaktiga"

Landslagschefen Marika Domanski Lyfors berättar att när matchens datum spikades för några månader sedan tog försäljningen fart direkt. Sedan har den bara fortsatt.

– Det började säljas på väldigt snabbt och då kändes det naturligt att försöka slå rekordet, som vi hade sedan min tid som förbundskapten. Och nu är vi där och det känns ju fantastiskt roligt, säger Domanski Lyfors.

Hon medger att spelarnas marknadsföring i sina sociala kanaler varit avgörande för biljettförsäljningen.

– Spelarna är ju väldigt bra på det, och det är de egentligen till alla matcher. De är högst delaktiga i det hela.

Marie Carlsson/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons