Sune tillbaka på bio med nytt dilemma
Snabba bilar, båtar och en farsartad handling som tar familjen Andersson till nya kaosiga höjder. "Sune – best man" är ett fartfyllt återseende av gänget som dök upp i förra årets nysatsning "Sune vs Sune".
Mest oväntat är kanske att Tomas von Brömssen beskriver att han ser på filmen som "ett konstverk".
Men när han förklarar hur han ser på familjen Andersson och deras umbäranden i vår stressiga och kluriga samtid lägger sig resonemanget på en filosofisk nivå.
– De sliter verkligen med att få ett bra liv tillsammans. Det gör vi ju allihop. Jag blev väldigt entusiastisk när jag läste manuset, det är en bra fars-teknik i botten samtidigt som ett litet vemod skiner igenom, säger Tomas von Brömssen.
"Lite som 'Albert och Herbert'"
Samspelet mellan honom och Elis Gerdt, som åter spelar Sune, gick snabbt att få till.
– Det var som när jag gjorde "Albert och Herbert" med Sten-Åke Cederhök, det var ett möte som också fungerade på några sekunder, säger Tomas von Brömssen.
Den förra filmen med den "nya" familjen Andersson blev en framgång med 450 000 biobesök och ett mestadels fint kritikermottagande. Årets facit för svensk film är en dyster historia och nu är det många i branschen som håller tummarna för att publiken ska vallfärda till biograferna och se "Sune – best man".
TT: Känner ni någon press med tanke på att det har varit ett så dåligt svenskt bioår hittills?
– Jag känner ingen press för det. Det har gått som det ska, hela vägen. Det känns som att det kommer att gå bra, säger Elis Gerdt och får medhåll av Tomas von Brömssen:
– Det kändes väldigt bra när vi lyssnade på publiken på premiärvisningen i går.
Regissören Jon Holmberg, som nu tar farväl av Sune-universum med sin andra film i den planerade nya trilogin, är lite mer nervös.
– Jo, det är man alltid. Det är otroligt svårt att veta hur det ska gå. Det enda jag kan göra är att hoppas att folk vill se den.
TT: Vad är det som gör att Sune är så populär?
– Det finns ju alltid någon karaktär som man kan relatera till. De vuxna, barnen och så Anna som är en tonåring. Det kan man basera många olika konflikter på som är väldigt vardagliga, säger Elis Gerdt.