Opinion

”Fri frakt” – hur ofta handlar du gratis?

"För den enskilde som handlar på Internet är den fria frakten förmodligen inget bekymmer. För åkeriet vars intäkt genereras av frakt, och för chauffören som arbetar med att frakta saker, är det besynnerligt att just frakten ska vara osynlig", skriver Thomas Hammarström.
Foto:

E-handeln ökar i Sverige och i världen, avstånden blir kortare och medlen för transport allt effektivare. Den som någon gång handlat i en e-butik har utan tvivel stött på termen ”fri frakt”. Det finns inga gratisluncher, så vem betalar för denna frakt?

Frakten är inte fri, men kostnaden är osynlig. Allt som konsumeras fraktas och ingen i dagens samhälle klarar sig utan transporter. En hållbar konsumtion innebär aktiva val för en bättre samhällsutveckling. Åkerinäringen dras med en konkurrens präglad av prispress, där Sveriges Åkeriföretag hellre skulle se en kvalitetskonkurrens.

För den enskilde som handlar på Internet är den fria frakten förmodligen inget bekymmer. För åkeriet vars intäkt genereras av frakt, och för chauffören som arbetar med att frakta saker, är det besynnerligt att just frakten ska vara osynlig. Allt som köps och konsumeras, från midsommarsillen till magnumglassen, transporteras.

Åkerinäringen dras med en priskonkurrens, där transportörerna gör vad de kan för att pressa priserna för att stå sig mot företag som inte betalar sociala avgifter och skatter, som slarvar med trafiksäkerheten, och som sätter billigt före klimatnytta. Att butiker uttrycker sig som att frakt någonsin kan vara ”fri”, är olyckligt. Frakten är inte fri, den är bara osynlig för slutkonsumenten.

Priset syns inte i e-butiken eftersom det gör att varan framstår som billig och därmed mer attraktiv. Statistiken visar att den som fönstershoppar i e-butiken är mer benägen att faktiskt klicka på köpknappen om e-butiken erbjuder ”fri frakt”. Detta kallas för konverteringsgrad och är ett mått på den andel besökare i en e-butik som genomför ett köp – ju högre konverteringsgrad desto bättre försäljning. Gratis blir nödvändigt för att kunna konkurrera på marknaden.

Frakten står avsändaren för. E-butiken kan ha ”fri frakt” på alla varor eller på varor över en viss prisgräns. Köper du till exempel en vara för 30 kronor med ”fri frakt” från ett e-apotek kan du lugnt räkna med att butiken inte går med vinst för just ditt köp. E-apoteket har tillräckligt många stora kunder för att täcka upp, och kan samtidigt hålla dig nöjd.

Åkeriet påverkas indirekt av att butiken står för frakten, och att de därför transporterar saker och ting ”gratis”. Utvecklingen i samhället går mot att transporter är något som inte ska betalas för, som helst ska vara gratis. En ansvarsfull konsumtion innebär ett val, ett val av ekologiska Fair Trademärkta bananer, av ett schysst producerat kaffe och choklad. Vi har lärt oss att det kostar någon krona mer att konsumera ansvarsfullt.

Detta borde gälla även för transporter. Fair Transport är Sveriges Åkeriföretags värdegrundsarbete. Det syftar till att höja lägstanivån i branschen och lyfta de företag som vill arbeta för miljö och klimat, socialt ansvarstagande och trafiksäkerhet. Det är ett önsketänkande att saker och ting kan utföras utan kostnad. Osynliggörandet av att din vara faktiskt fraktas bidrar till prispress och lönedumping i åkerinäringen.

Nästa gång du ser ”fri frakt”-knappen, minns att det finns någon som lever av att utföra transporten. Att du som konsument är medveten och ställer krav bidrar till en mer ansvarsfull utveckling av samhället. Gå inte på myten om gratisluncher, det är oftast någon annan som betalar i slutändan. Njut av jordgubbarna med gott samvete, och vet att de transporterats schysst.