Opinion

Magnus Karlsson: Välkommen till ett mer digitalt 2017

Opinion ,

Artikeln publicerades 2 januari 2017.

Så var fyra månaders tjänstledighet från jobbet som chefredaktör och utgivare över.

Helt bortkopplad har jag inte varit – mina arbetsuppgifter har handlat om långsiktig strategi och min tillfälliga arbetsplats bara en våning bort från min ordinarie.

2016 blev ett intensivt år för Smålandsposten och våra medarbetare. Inte bara handlade detta om vårt stora 150-årsjubileum – mediebranschen är som ni vet i förändring. Digitaliseringen i samhället går fort och vi som klassisk papperstidning ska så klart finnas även för de som önskar ta del av oss på telefonen, läsplattan eller datorn.

Och i dessa kanaler har kraven på vad vi levererar ändrats. På nätet är journalistiken annorlunda, tilltalet känns mer personligt och de tekniska möjligheterna gör att vi kan utveckla hur vi rapporterar.

För i grunden finns så klart innehållet. Den angelägna journalistiken.

En text skriven för papper fungerar sällan optimalt i digitala utgåvor – ofta går det utmärkt att göra tvärt om: Ett jobb med utgångspunkten att det ska publiceras digitalt är enklare att konvertera till tidningspapper.

2016 har varit ett år då tidningen börjat, tydligare och tydligare, utgå från vår digitala publicering. Vi har blivit snabbare på nätet. Vi har blivit bättre på nätet. Vi tänker allt mer självklart rörligt material. Vi har börjat med podcasts.

Och det märks på publikens reaktioner. Våra interna siffror visar på att vi under årets sista vecka hade en bra bit över 800 000 sidvisningar på smp.se.

Men det märks också på papperstidningen, som jag tycker är rappare, mer relevant och spännande än tidigare.

Därför denna spaning inför tidningens 151:a år:

När vi ser tillbaka på 2017 är det året då vi vände på vårt sätt att se på hur vi gör tidning: Digitalt först. Analogt sedan.

På så sätt tror jag att vi höjer kvaliteten.