Sverige & världen

Rätt bil blir bra sparbössa

ekonomi Artikeln publicerades
En Ferrari 250 är som den heliga graalen för många bilsamlare. En modell från 1964 såldes för motsvarande 155 miljoner kronor i USA förra året. Arkivbild
Foto:Richard Drew
En Ferrari 250 är som den heliga graalen för många bilsamlare. En modell från 1964 såldes för motsvarande 155 miljoner kronor i USA förra året. Arkivbild

En bra avkastning är vad de flesta vill få ut av en investering. Kruxet är att man först i efterhand får veta vad man borde ha satsat på. Vid sidan av aktier, råvaror och konst har det nyligen dykt upp nya investeringsobjekt.

Snabba, exklusiva och oftast röda bilar.

Alla som någon gång bytt in eller sålt en några år gammal personbil vet hur det känns. För att inte tala om när man kört ut den nya bilen från återförsäljaren och tappat 25 procent av värdet innan första rödljuset. Men bilköpet behöver inte sluta i ett ekonomiskt svart hål. Den som har haft råd att lägga ett antal miljoner på en exklusiv sportbil kan tvärtom räkna med en riktigt hyfsad värdeökning.

Få saker är i dag så eftertraktat bland samlare och investerare som en Ferrari av rätt modell, gärna med en dokumenterad historia från tävlingsbanorna. Ägarna ska ha varit få, liksom milen på mätaren. Även de övriga italienska sport- och superbilstillverkarna är bra investeringsobjekt om modellerna är tillverkade i små serier. Det gäller också några av Mercedes och Porsches modeller liksom Sveriges stolthet i branschen – Koenigsegg.

Den som inte har ett dussin miljoner eller mer att spendera kan sedan några månader tillbaka också satsa på den här exklusiva marknaden. Svenska Sportbilsfonden Future Classics säljer andelar i sin samling exklusiva bilar och för knappt 37 000 kronor får köparen en 650-del av ett 20-tal klassiker som enligt planerna ska bli fler och förhoppningsvis också öka i värde. Sedan starten i maj har omkring 100 investerare tecknat omkring 40 procent av andelarna, berättar vd:n Bo Lindman.

– När vi startade trodde vi att majoriteten skulle vara investerare som ville sprida sina risker. Men nu har det visat sig att de flesta är bilentusiaster som ofta själva äger en bra bil eller två och som sett att detta är ett bra investeringsområde.

Fondens bilar värderas internt varje kvartal grundat på internationella och svenska försäljningar och i samband med årsbokslutet görs värderingen av oberoende experter. Försäljning av andelar sköts inom fonden, på samma sätt som andelar i exklusiva golfklubbar köps och säljs. På hemsidan finns information till investerare och som alltid blir rådet att läsa noga.

Bo Lindman berättar att den svenska marknaden för exklusiva bilar nådde en topp på 1980-talet och störtdök i samband med att fastighetsbubblan sprack. Samma sak hände för övrigt med konst och antikviteter. Hur säker är egentligen bilar som investering idag?

– Alla bilar som samlarna tvingades sälja i början av 1990-talet har i dag ett värde som med mycket stor råge överträffar de tidigare högsta värderingarna. Även om värdet på klassiska bilar skulle halveras jämfört med de senaste åren så skulle det ändå vara en bättre investering än råvaror och värdepapper.

Även om fonden har en fin samling bilar förbleknar den jämfört med vad som sålts på den internationella marknaden de senaste åren. Förra året sålde auktionsfirman Sothebys 22 bilar i samlingen Pinnacle Portfolio för en anonym ägares räkning för rekordsumman 67 miljoner dollar eller 590 miljoner kronor. Då såldes ändå inte tre av de högst värderade bilarna eftersom de inte nådde utropspriset. 12 av bilarna satte prisrekord för respektive modell och allra högst nådde en Ferrari 250 LM från 1964 som vann Le Mans 1965 och som såldes för motsvarande 155 miljoner kronor.

En av bilarna i samlingen var en Koenigsegg CCXR, en i de här sammanhangen udda fågel eftersom det är en miljöbil som kan köras på etanol. Mannen bakom bilmärket, Christian Koenigsegg, har inga problem med att hans bilar blir investeringsobjekt.

– Vi bygger bilar som man ska köra och njuta av. Men vi bedriver en affärsverksamhet och om bilsamlandet i investeringssyfte ökar försäljningen och andrahandsvärdena så är det inte något negativt, säger han.

TT: Kan du se på en bilköpare om han (det handlar nästan bara om män) är en bilälskare eller en investerare?

– De som köper våra nya bilar är gissningsvis till 80-90 procent bilentusiaster som vill köra bilarna. Investerarklientelet dyker nog oftast upp på andrahandsmarknaden, säger Christian Koenigsegg.

Björn Ewenfeldt/TT

Fakta

Råd till bilsamlare

Det finns gott om sajter och specialtidningar för bilsamlare och det första och främsta rådet till alla som vill börja med den dyrbara hobbyn är att de ska läsa på och lära sig marknaden.

Oftast räcker det inte med att köpa samlarobjektet, bilen ska underhållas och i förekommande fall repareras på rätt sätt. Det kräver ekonomiska resurser.

En del bilmodeller kan öka i värde på kort tid för att sedan tappa mycket lika fort. Det är inte svårt att ta reda på vilka modeller som har haft stadiga värdeökningar.

Världens största bilsamling ägs av sultanen av Brunei, Hassanal Bolkiah. Enligt uppgift äger han omkring 7 000 bilar, varav 452 kommer från Ferrari.

Visa mer...