Annons

Gymnasielever blev mattelärare för en dag

I vanliga fall är det Anna Svensson som undervisar i matte på Örmoskolan. I tisdags tog gymnasieelever från Wasaskolan över den lärarrollen.
Tingsryd • Publicerad 17 mars 2010
Teamwork. Elever på Örmoskolan klurar ut ett eget ord att hänga gubbe med.
Teamwork. Elever på Örmoskolan klurar ut ett eget ord att hänga gubbe med.Foto: Ann-Charlotte Nyblom
alternativbild: Det är mattedag på Örmoskolan och elever i F till 4 få räkna med en mattehage.
alternativbild: Det är mattedag på Örmoskolan och elever i F till 4 få räkna med en mattehage.Foto: 
Skolbarn räknar volym på udda föremål, som ljusstakar och muggar genom att doppa ned dem i vatten. Gymnasieelever från Wasaskolan i Tingsryd stod för undervisningen.
Skolbarn räknar volym på udda föremål, som ljusstakar och muggar genom att doppa ned dem i vatten. Gymnasieelever från Wasaskolan i Tingsryd stod för undervisningen.Foto: 
Hänga gubbe avslutar ett av matematikpassen som Hanna Welander höll i tillsammans med två klasskamrater från Wasaskolan.
Hänga gubbe avslutar ett av matematikpassen som Hanna Welander höll i tillsammans med två klasskamrater från Wasaskolan.Foto: 

Under en hel dag fick elever som går Barn- och fritidsprogrammet på Wasaskolan undervisa i matematik på skolan i Konga. På skolgården fick barn i F till 4 räkna med en mattehage, volymberäkna udda föremål och leta efter en-meterspinnar. I klassrummen byggde barnen bland annat kvadrater och trianglar med tändstickor, multiplicerade och räknade ut summan av sina namn med hjälp av bokstävernas placering i alfabetet.

– Det här är jätteroligt och vi trodde inte att barnen skulle vara så duktiga som de är. En del övningar blev för lätta, säger Lina Fyrh, en av gymnasieeleverna som höll i matteundervisningen.

Annons

Det är första gången skolorna samarbetar på det här sättet.

– Det ska bli spännande att utvärdera det här och se vad eleverna själva tyckte. Men framför allt är det en aktivitet som bryter av det vanliga mönstret. Och sådana letar vi efter hela tiden, säger Marcus Martinsson, som är mattelärare på Wasa.

Denna dag höll han sig i bakgrunden, liksom Perry Erlandsson, lärare på barn-och fritidsprogrammet.

– Det är eleverna som har planerat dagen och de fick fria händer utifrån de mål som finns i år tre.

Initiativet till mattedagen kom från Anna Svensson som är den som vanligtvis undervisar i matematik på Örmoskolan. Med nya mål i årskurs tre och nationella prov har hon tänkt i nya banor när det gäller undervisningen.

– Och det är bara positivt. Proven ger oss ett kvitto på vad vi behöver förbättra i undervisningen. Matematik har varit ett prioriterat ämne på Örmoskolan under ett år och det här blev en jättebra avslutning, säger Anna.

Närvarande under dagen var även kommunens matteutvecklare, Louise Andersson, som följde undervisningen med stort intresse. Som matteutvecklare följer hon aktuell forskning, letar goda exempel och samlar skolornas matteansvariga till erfarenhetsutbyte. Och om mattedagen på Örmoskolan tycker hon:

– Det här är en jättebra idé, både för grundskoleeleverna och för gymnasieeleverna.

Ann-Charlotte Nyblom
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons