Annons

Kommunen betalade ut 2,5 miljoner felaktigt

I fredags gjorde Individ- och familjeomsorgen flera felaktiga utbetalningar. Den totala summan landar på 2,5 miljoner kronor, pengar som kommunen nu arbetar med att återkräva.
Tingsryd • Publicerad 2 november 2017
Foto: Fredrik Sandberg/TT

De felaktiga utbetalningarna upptäcktes under tisdagen när klienter hörde av sig till kommunen och berättade om utbetalningarna, berättar Tingsryds kommun i ett pressmeddelande. Runt 60 klienter och ett 30-tal företag ska ha fått felaktiga utbetalningar från kommunen. Kommunen arbetar med att återkräva pengarna.

Katarina Carlzon, avdelningschef för arbete och lärande, berättar att det hela kommer sig av en felaktig betalningsfil från en så kallad testmiljö i verksamhetssystemet på Individ- och familjeomsorgen, IFO, i Tingsryds kommun.

Annons

– I verksamhetssystemet har vi ett system som är skarpt och ett testsystem som inte är skarpt. I det som inte är skarpt ska man alltså kunna testa att göra utbetalningar utan att någonting faktiskt händer. Och det var där det hade blivit fel inställning utan att den som gjorde testet visste om det, säger hon.

Under tisdagen kom det en rad samtal till förvaltningen, där klienter undrade varför det kommit in för mycket pengar. När det gäller utbetalningarna till klienter med ekonomiskt bistånd så rör det sig om pengar för sådant som hyra och mat, inga stora belopp till enskilda personer, menar Kararina Carlzon. Nu kommer IFO att skicka ut räkningar med återbetalningskrav till de klienter som fått felaktiga utbetalningar.

– Det är redan en del som har hört av sig och vill betala tillbaka och det här ska vi lösa på allra bästa sätt. Det vi vill vara tydliga med är att det inte är någon som har gjort något fel, säger hon.

Kommunens ekonomichef Daniel Gustafsson menar att det handlar om totalt runt 200 000 kronor som har betalats ut till IFO:s klienter. Resterande 2,3 miljoner kronor har gått ut till företag.

– Vi arbetar med att kontakta var och en. Från ekonomiavdelningens sida arbetar vi med företagen och ber om en återbetalning. Man är återbetalningsskyldig för pengar som man inte har rätt till. Det är inga konstigheter i det utan vi tror att det ska gå bra, säger han.

Enligt Daniel Gustafsson har kommunen kartlagt alla personer och företag som ska ha fått en felaktig utbetalning. Sedan felaktigheten upptäcktes har tjänstemännen utrett problemet för att minimera risken att det ska hända igen.

– Vi har utrett detta och åtgärdat säkerhetsbristerna som har funnits. Den vägen från testmiljön är stängd. Vi har även tittat över rutinerna och sett till att säkerheten är tillräckligt hög. Den felkällan som fanns är åtgärdad. Det är positivt att vi har kunnat hitta felet och också kunnat åtgärda det så snabbat, säger Daniel Gustafsson.

Linnéa PeterssonSkicka e-post
Emelie HallbergSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons