Saara vill surfa vidare på framgångsvågen

Tingsryd Artikeln publicerades

Nu kör vi igen. Nytt år och nya insatser i gymmet. Saara Karhunen tipsar om trender och traditioner. Allt fler äldre hittar till träningsanläggningen och seniorpassen ökar.

 

”Våra nya pass med step, rörlighet och styrka, som vi utvecklade och körde igång i höstas, blev populära”, säger Saara Karhunen, friskvårdsansvarig på Kaskad.
Foto: Per Ohlsson
”Våra nya pass med step, rörlighet och styrka, som vi utvecklade och körde igång i höstas, blev populära”, säger Saara Karhunen, friskvårdsansvarig på Kaskad.

Ett nytt år blir inte sällan startskottet till uppryckning. Till bättre livsstil, mer träning och kanske nyttigare kost.

En del tappar tempo redan en bit in i januari – andra hänger i och lyckas verkligen skaffa sundare vanor.

Personliga tränaren Saara Karhunen, som är ansvarig för friskvårdsutbudet på Vattenpalatset Kaskad i Tingsryd, noterar att 2017 gav några rejäla kickar. Hon hoppas kunna surfa vidare på höstens framgångsvåg.

– Våra nya pass med step, rörlighet och styrka, som vi utvecklade och körde igång efter sommaren, blev populära. Det som växer hela tiden hos oss är annars seniorträningen för alla 60-plussare. Fler och fler kommer igång senare i livet och tränar högre upp i åldrarna. Dessutom har vi bra kontakt med vården vilket gjort att vi har blivit allt större inom fysisk aktivitet på recept (så kallad FaR), konstaterar hon.

Kaskad ingår i Medleykoncernen som driver 30-talet bad- och friskvårdscenter i 21 olika kommuner i landet. I Småland finns tre som följer konceptet – förutom Kaskad handlar det om Växjö simhall med stort utbud och Solvändan, också i Växjö, med utpräglat rehabfokus. Vattenpalatset i Tingsryd består av ett traditionellt gym, en speciell cirkelanläggning med lufttrycksmaskiner, en sal för gruppträning samt sim- och badavdelning.

– Vi vill sänka tröskeln och anpassar passen efter deltagarna, så att kunden utvecklas med träningen. Vi ska vara till för alla, inte bara de som vill ha högintensiva utmaningar. Vi startade nyligen ett rörlighetspass och så ökar ju yogan här precis som på andra ställen. Dessutom har vi vattengympa och crawlkurser och vuxensimskolor som vänder sig till nyanlända, säger Saara Karhunen.

Hur hamnade du själv i branschen?

–  Jag jobbade som undersköterska tidigare och gick själv och tränade. De sökte instruktörer och jag hoppade på och började leda kampsportsinspirerade body combat-pass. Sedan blev jag erbjuden ett vikariat på anläggningen och så fick jag ansvar för gruppträningen. Jag har utbildat mig till PT (personlig tränare) också, och för tre år sedan fick jag huvudansvaret för friskvårdsbiten här.

Hur stor frihet har du att styra verksamheten?

– Jag har varit med och utvecklat och startat nya pass. En del kurser är väldigt koreograferade och styrda – framför allt alla vi köper in från utbildningsföretaget Les Mills. Andra pass är friare och där kan vi anpassa efter vilka kunder som kommer just vid det specifika träningstillfället.

Hur skulle du vilja utveckla träningen i Tingsryd?

– Det är ju ett rätt litet ställe. Hade det funnits möjlighet att växa volymmässigt så hade jag önskat en sal med spinningcyklar och ett större gym. Men vi äger ju inte anläggningen utan hyr in oss hos kommunen med vårt koncept.

Vilka är utmaningarna 2018?

–  Vi behöver fler instruktörer. Problemet är att folk inte vill binda upp sig.

Vad tränar du helst själv, om vi snackar egentid?

– Får jag välja fritt så blir det ofta en stunds styrketräning i gymmet, och så kör jag gärna egna intervallpass.

Fakta

Träning på ålderns höst

Allt fler äldre inser vikten av att träna för att bibehålla styrka och muskelmassa och motverka så kallad sarkopeni (muskelförtvining).

Liksom vid benskörhet påverkas tillståndet av inaktivitet och dåliga kostvanor.

Muskelmassan halveras från 20 års ålder upp till 90. Från 50-årsåldern minskar muskelmassan snabbare, med någon procent per år.

Som ung har vi mer muskler än fett. Relationen växlar med ålder även om totalvikten är oförändrad.

Visa mer...
Saara Karhunen leder ett styrkepass på 45 minuter. 18 personer får plats i salen, och ofta är det trångt och fullt.
Foto: Per Ohlsson
Saara Karhunen leder ett styrkepass på 45 minuter. 18 personer får plats i salen, och ofta är det trångt och fullt.
Ny säsong och nya insatser i gymmet. Saara Karhunen tipsar om trender och traditioner.
Ny säsong och nya insatser i gymmet. Saara Karhunen tipsar om trender och traditioner.