TT-Ekonomi

Tung börsdag för e-handeln

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

För Europas ledande e-handelsbolag verkar det knappast bli en god jul. Brittiska Asos tvingas vinstvarna och på en halvtimme försvann drygt 14 miljarder kronor av bolagets börsvärde. I raset drar man med sig såväl Zalando som H&M.(TT)

Asos kollaps sker efter att bolaget på morgonen meddelat att försäljningen i november månad "var den svagaste på flera år".

Bolaget tvingas nu sänka sin försäljningstillväxt för september 2018-augusti 2019 till 15 procent jämfört med tidigare 20-25 procent. Rörelsemarginalen förväntas på landa på omkring två procent i stället för tidigare fyra procent.

Hela sektorn

Beskedet är ett i raden från detaljhandlare om allt svagare försäljning, inte bara när det gäller fysiska butiker utan även inom e-handeln och framför allt - inte enbart för dyra designermärken.

"Vi visste att det var kämpigt för lyxmärken på grund av strukturella förändringar men Asos vinstvarning visar att inför julen är situationen för hela sektorn ännu värre än vad man tidigare trott", säger Neil Wilson, chefsanalytiker vid Markets.com till Reuters.

Tyngsta fallet

Asos stod för det tyngsta fallet. Efter ett par timmars handel på Londonbörsen har aktien rasat drygt 40 procent men kursutvecklingen avspeglar sig på flera andra stora europeiska bolag. Tyska Zalandos börsvärde minskade med elva miljarder kronor när Frankfurtbörsen öppnade och aktien är ned drygt 15 procent, vilket även påverkar storägaren Kinnevik, minus 3,7 procent.

På Stockholmsbörsen redovisade visserligen H&M en försäljningsökning med sex procent för fjärde kvartalet - i linje med marknadens förväntningar - men det fick minimal betydelse. H&M backar hela sex procent.