TT-Ekonomi

Bilmässa laddar för mera eldrift

TT-Ekonomi

En ny modell av en storsäljare. En hyllad bil som kanske aldrig säljs i Sverige. Och mycket surr om att kunna ladda bilen hemma, även om man inte bor i villa. Det är några teman på den svenska elbilmässans andra år.(TT)

Mässan Ecar Expo hålls denna helg i Göteborg, med uppföljning i Stockholm om en vecka. Eldrivna fordon har vind i seglen, trendmässigt. I oktober var mer än 41 500 laddbara bilar i trafik i Sverige, enligt elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Mer än två tredjedelar var laddhybrider.

Bland bilar med enbart eldrift är den relativt billiga Nissan Leaf en av de vanligaste modellerna både globalt och i Sverige, även om 2 600 exemplar på svenska vägar kanske inte låter så mycket. Leaf finns nu i en ny generation, som på mässan visas för första gången i Sverige.

– Den teoretiska körsträckan är 378 kilometer. I praktiken innebär det ungefär 30 mils körning på en laddning, säger Louise Grimsgård, elbilsansvarig på Nissan i Sverige.

Osäkert om Opel

Några meter från Nissan står ett exemplar av Opels elbil Ampera, om rosats av bilexperter. Men Opel själva är inte med på mässan. Amperan visas av tidningen Elbilen.

– Det är den första elbilen med lång räckvidd till ett rimligt pris, säger chefredaktör Fredrik Sandberg.

I USA säljs en liknande bil som Chevrolet Bolt. Men framtiden i Europa för eldrivna Ampera, som också byggs i USA, bedöms vara osäker. Bilmärket Opel har i år sålts av tidigare ägaren General Motors till franska PSA (med Peugeot och Citroën), som kan väntas vilja satsa på elmodeller man själva utvecklat.

Stödåtgärder

Oavsett märke behöver elbilen laddas, och givetvis även vid ägarens bostad. Infrastrukturen måste fungera och kännas trygg om man ska satsa på en helt eldriven bil. Det finns stödåtgärder, som Klimatklivet hos Naturvårdsverket, och fler är på gång.

En fråga är hur bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med hyreshus ska uppmuntras att ordna laddningar vid de boendes parkeringsplatser.

– Utvecklingen går framåt, och intresset är jättestort. Men många som vill ha en laddplats når inte fram, till exempel i sin bostadsrättsförening, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Laddgator

Johansson tror att frågan är svårare för bostadsrättsföreningar, som styrs med ideellt arbete, än för professionella fastighetsägare.

Han lyfter fram så kallade laddgator, som nu byggs i Stockholm i samarbete mellan kommunen och privata aktörer.

– Där finns 8-10 platser, på ett bra ställe, där man kan ladda sin bil och betala för det. På vissa finns även en snabbladdare, säger Olle Johansson.