Bilmässa laddar för mera eldrift
Mässan Ecar Expo hålls denna helg i Göteborg, med uppföljning i Stockholm om en vecka. Eldrivna fordon har vind i seglen, trendmässigt. I oktober var mer än 41 500 laddbara bilar i trafik i Sverige, enligt elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Mer än två tredjedelar var laddhybrider.
Bland bilar med enbart eldrift är den relativt billiga Nissan Leaf en av de vanligaste modellerna både globalt och i Sverige, även om 2 600 exemplar på svenska vägar kanske inte låter så mycket. Leaf finns nu i en ny generation, som på mässan visas för första gången i Sverige.
””
Osäkert om Opel
Några meter från Nissan står ett exemplar av Opels elbil Ampera, om rosats av bilexperter. Men Opel själva är inte med på mässan. Amperan visas av tidningen Elbilen.
””
I USA säljs en liknande bil som Chevrolet Bolt. Men framtiden i Europa för eldrivna Ampera, som också byggs i USA, bedöms vara osäker. Bilmärket Opel har i år sålts av tidigare ägaren General Motors till franska PSA (med Peugeot och Citroën), som kan väntas vilja satsa på elmodeller man själva utvecklat.
Stödåtgärder
Oavsett märke behöver elbilen laddas, och givetvis även vid ägarens bostad. Infrastrukturen måste fungera och kännas trygg om man ska satsa på en helt eldriven bil. Det finns stödåtgärder, som Klimatklivet hos Naturvårdsverket, och fler är på gång.
En fråga är hur bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med hyreshus ska uppmuntras att ordna laddningar vid de boendes parkeringsplatser.
””
Laddgator
Johansson tror att frågan är svårare för bostadsrättsföreningar, som styrs med ideellt arbete, än för professionella fastighetsägare.
Han lyfter fram så kallade laddgator, som nu byggs i Stockholm i samarbete mellan kommunen och privata aktörer.
””
TT