Nextjet i konkurs - hårt slag mot norr
Vid lunchtid kom beskedet. Alla bolagets flighter ställs in och runtom på olika flygplatser fick resenärer se sig om efter alternativa lösningar.
Beskedet var drastiskt men har föregåtts av en lång period av stora ekonomiska bekymmer för bolaget. I mars 2018 krävde Trafikverket ett vite på 700 000 kronor då myndigheten konstaterat att bolaget inte följt avtal.
Under 2017 tvingades man göra en nyemission om 42,5 miljoner kronor och fick sedan under hösten bedriva trafik med tillfällig licens. Samtidigt som SAS börjat trafikera en av bolagets mest lönsamma linjer, Arlanda-Örnsköldsvik har också Nextjet haft stora ekonomiska skulder till flygplatserna.
Totalt har detta handlat om cirka 14-15 miljoner kronor och till Arvidsjaurs flygplats rör det sig om 1,6 miljoner kronor i uteblivna flygplatsavgifter.
Brist på besättning
””
För Arvidsjaur får beskedet nu stora konsekvenser.
””
Kan ta månader
Nextjet har framförallt har varit fokuserat på flyg till mindre orter i Norrland. På flera av dessa har passagerarna inte heller haft något alternativ till bolaget. Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna, förutom Arvidsjaur även Hemavan, Vilhelmina samt Lycksele. En sådan upphandling kan dock ta flera månader och i Arvidsjaur ser man omedelbara konsekvenser.
””
TT har sökt såväl bolagets vd Magnus Ivarsson som kommunikationschefen Henning Lindberg utan att de besvarat samtalen. I ett pressmeddelande skriver dock Nextjet: "Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats".
TT