Autoliv kan gynnas av Takata-kris
””
Huvudsakligen handlar det för Autoliv om kontrakt avseende krockkuddar och säkerhetsbälten. Bedömningen enligt Liss är att bolaget har gått från en global marknadsandel på drygt 30 procent till 50 procent för dessa produkter. Till det ska också läggas nya kontrakt som avser de produkter som ska ersätta de felaktiga gasgeneratorer som måste bytas ut i de bilar som Takata tidigare har levererat till.
””
Tappad trovärdighet
I samband med att problemen med gasgeneratorerna kom det fram att Takata, från tekniskt håll, hade känt till bristerna under många år utan att informera.
””
””
Det har också spekulerats om att andra aktörer, exempelvis kinesiska Key Safety Systems, vill ta över det problematiska bolaget.
””
Enligt Liss har det också spekulerats om Autolivs roll när det gäller Takata.
””
Takata i många bilar
TT: Vilka bilmärken har haft Takata som leverantör?
””
Under torsdagen föll Takatas aktiekurs med 55 procent på Tokyo-börsen till följd av oron för en eventuell konkurs. Kvar finns nu bara en fjärdedel av börsvärdet jämfört med för en vecka sedan. Enligt källor till Reuters kommer bolaget att ansöka om konkurs på måndag nästa vecka för både deras japanska och amerikanska verksamhet. Bakgrunden är en rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha orsakat 16 dödsfall och 150 skadefall, enligt internationella nyhetsbyråer.
Trots Takatas problem lyfter inte Autoliv på börsen. På förmiddagen var aktien ner cirka 0,4 procent på en i övrigt stila börs.
””
TT