Annons
Nyheter

Optimismen avtar inom handeln

Det blir inte så kul i jul, tror handlarna. Optimismen minskar både när det gäller försäljning och lönsamhet, enligt Svensk handels handelsbarometer för december. Den vikande framtidstron är mest påtaglig hos e-handlare, men finns också hos dem som driver fysiska butiker.(TT)
Publicerad 17 december 2018

Den vikande framtidstron är mest påtaglig hos e-handlare, men finns också hos dem som driver fysiska butiker. Men det sker från höga nivåer - det har varit goda tider för handeln.

E-handlarnas framtidstro, som sammanfattas i handelsbarometern, sjunker med 13,1 procentenheter och ligger nu på 107,6.

Annons

"Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland e-handlarna har varit stark under året. Black Friday är lilla julafton för många nätbutiker och med shoppingdagen bakom oss minskar förväntningarna på den framtida försäljningen bland nätbutikerna", skriver Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

De fysiska butikernas optimism har sjunkit med 3,7 procentenheter till 97,1. De behöver julhandeln för att året ska bli riktigt bra. Framtidstron i år ligger något högre än samma månad i fjol, men framför allt sällanköpshandeln är lite mer dyster inför framiden än i november.

Vi förväntas köpa julklappar för 23 miljarder kronor, eller 3 300 kronor per person, enligt Svensk handels julrapport. Sex av tio tillfrågade har sagt att de kommer att handla julklappar på nätet.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons