TT-Feature

Danska TV2 fick otillåtet statsstöd

TT-Feature

EU-domstolen slår nu fast att det statsstöd som den danska statsägda reklamkanalen TV2 fick från 1995 till 2002 var otillåtet, rapporterar Sveriges Radio.(TT)

EU-domstolen slår nu fast att det statsstöd som den danska statsägda reklamkanalen TV2 fick från 1995 till 2002 var otillåtet, rapporterar Sveriges Radio.

Stödet ska ha beskrivits som kompensation för de extra kostnader som uppstått på grund av public service-kraven, och totalt beräknas det uppgå till runt sex miljarder danska kronor. Men hur mycket TV2 måste betala tillbaka är oklart.

Sveriges Radio skriver att stödet anmäldes till EU av Viasat och MTG, som äger Viasat. Dessutom har Viasat stämt TV2 i dansk domstol och krävt att bolaget ska betala tillbaka ytterligare runt 1,8 miljarder danska kronor till staten.