Annons
Nyheter

Sommaren bjuder på stolfontän och konstkor

Älskade kor, feministisk identitetskonst och ett berg av stolar - Konstsverige står i full blom. Här är fem utställningar värda att ta en omväg till. "Where we are now" på Alma Löv Museum of Unexp. Art, Östra Ämtervik(TT)
Publicerad 20 juni 2017

"Where we are now" på Alma Löv Museum of Unexp. Art, Östra Ämtervik

Skulptur, måleri och fotografi - denna rika utställning bjuder på ett helt spektrum av uttryck. Fjorton olika konstnärer visas. Och pärlorna är många. Ukrainska Mila Teshaieva skildrar med reseberättelsen "Promising waters" de forna sovjetstaternas dröm om ett förlovat land. I ett av Charlotte Gyllenhammars nyaste verk, "Whiz", visar hon ännu en kvinna med blottad underkropp, denna gång svävandes bland molnen - lika rotlös som det träd Gyllenhammar hängde upp och ner i ett av sina signaturverk.

Annons

Karin Broos låter hästen kliva ut ur klichéerna i fyra målningar, sårbar och drömsk, långt ifrån den stereotypa bilden om djurets muskulösa kraft. Manon Bovenkerks blyertstecknade animationer och Marc Broos betongmonument över sin vänskap med Lars Lerin är några av de andra verken.

Utställningen pågår till den 3 september.

"Omsluten av tid och historia", Ana Mendieta, Bildmuseet Umeå

Med 21 filmer och ett urval av fotografier och grafiska verk är det här den hittills största presentationen av den kubanska konstnären Ana Mendieta i Sverige. Hon återkom gång på gång till teman kring kön, identitet och exil. Mendieta växte upp i Kuba men flyttade till USA där hon dog, blott 36 år gammal, under mystiska omständigheter. Efter att ha varit bortglömd och marginaliserad har hennes konst fått allt fler anhängare.

Verken är feministiska och politiska, stundtals chockerande. Hon har bland annat gjort en brutal iscensättning av en våldtäkt för att väcka frågan kring mäns sexuella våld. Mendieta använder ofta den egna kroppen som ett verktyg för att avslöja normer. Men hon gestaltar också kroppens koppling till jorden och dess del i ett stort kretslopp.

Utställningen pågår till den 22 oktober.

"Miesenberger möter Eldh - Till hälften ängel" på Carl Eldhs Ateljémuseum, Stockholm

Konstnären Maria Miesenbergers androgyna skulpturer tar plats i Carl Eldhs ateljé, välfylld med statyetter, porträttbyster och skulpturgrupper. I mötet mellan deras verk synliggörs likheter och kontraster. Deras gemensamma intresse för den unga människan till exempel, där Miesenberger tillför ett kritiskt perspektiv på kön och sexualitet. Det blir en spännande konfrontation mellan Miesenbergers könlösa gestalter i metall och glas och Eldhs atletiska kroppar i gips.

Annons

Carl Eldhs Ateljémuseum öppnade för allmänheten för första gången 1963, nio år efter konstnärens död. För femte säsongen i rad har en sommargäst bjudits in till ateljén. Nytt för i år är att även ateljéträdgården är en del av utställningen. Sex meter över marken står Miesenbergers verk "Change of Direction" (2015) och tittar ner på "Till hälften ängel".

Utställningen pågår till den 1 oktober.

"Där kärlek är" på Havremagasinet i Boden

När Julia Nylund i Markusvinsa utanför Pajala sålde sina kor i mitten av 1960-talet saknade hon dem så intensivt att hon började avbilda dem som träskulpturer.

I sommar ingår de, tillsammans med drygt 600 andra verk av norrbottniska folkkonstnärer, i utställningen "Där kärlek är" på konsthallen Havremagasinet i Boden

Konstnären Mats Wikström har tillsammans med producenten Birgitta Lindström rest runt i Norrbotten och inventerat folkkonsten under 1900-talet fram till i dag. Gemensamt för de utställande folkkonstnärerna är att de, oftast, saknar formell konstutbildning och har gjort sina verk utan kontakt med vare sig gallerier eller konsthallar. I huvudsak är det skulpturer och målningar som visas men också en del textila verk. Kärleken med vilka de är gjorda har varit avgörande i urvalsprocessen.

Utställningen pågår till den 24 september.

"OpenArt" i Örebro

Annons

I stället för en sorgligt torrlagd fontän på Järntorget i vattenbristens Örebro har den japanske konstnären Tadashi Kawamata byggt ett berg av örebroarnas stolar. Hittills har mellan 5 000 och 6 000 stolar staplats på höjden, men det går fortfarande bra att bidra med fler.

Kawamatas skulptur ingår i Örebro OpenArt som nu intar hela stadskärnan. Drygt 100 verk av 60 olika konstnärer visas, de allra flesta utomhus i det offentliga rummet vilket är biennalens själva grundidé. Men en del av konsten går också att se inomhus, bland annat i Artstation, ett före detta möbelvaruhus som i sommar fungerar som konsthall. Även Örebro läns museum och Örebro Konsthall visar utställningar som ingår i biennalen som i år har särskilt fokus på konst från Japan och Colombia.

Utställningen pågår till den 10 september.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons