TT-Inrikes

För mycket bak - för lite mat

TT-Inrikes ,

Elever i särskolan bakar för mycket söta bakverk och lagar för lite mat. Den matlagning som görs är dessutom för avancerad. Den slutsatsen dras i en ny avhandling som läggs fram vid Uppsala universitet.(TT)

– Det verkar finnas en norm om vad man måste lära sig i hemkunskap och det går före elevernas behov, säger Albina Granberg som har skrivit avhandlingen.

Ofta har lärarna en traditionell bild av matlagning, maten ska lagas från grunden och eleverna ska följa recepten. Men det är ofta ett ouppnåeligt ideal när det kommer till elever i särskolan, som är en skolform för elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar.

– För att följa recepten måste eleverna kunna förstå alla ord, alla uttryck, göra saker i rätt ordning, räkna och mäta. Det kan vara svårt. Så den metoden ifrågasätter jag i allra högsta grad, säger Albina Granberg.

Halvfabrikat

Hon anser att man istället ska utgå från barnens behov och kunskaper. Det kan betyda att barnen lär sig att värma färdiga köttbullar och vispa ihop pulvermos istället för att laga mat från grunden.

– Man ska inte förkasta halvfabrikat för det är kanske den typen av mat som dessa elever kommer att tillaga, säger hon.

För mycket sött

Undervisningen har också andra brister, enligt Albina Granberg. Eleverna lär sig mer om att baka än om att laga mat.

– Lärarna uttrycker ofta att det är synd om eleverna som har ett funktionshinder och därför gör man det de tycker om och tycker är gott, säger hon.

– Den här gruppen har lättare för att gå upp i vikt. Att då uppmuntra eller göra mat som man vet är ohälsosam, det kan jag inte riktigt förstå. De ska lära sig som alla andra barn.

Albina Granberg har följt undervisningen i hemkunskap på tre olika grundsärskolor och intervjuat 22 hemkunskapslärare.