Annons
Nyheter

Höghastighetsbanor försenas och tappar fart

De nya banorna för höghastighetståg blir försenade i upp till två år, rapporterar Svenska Dagbladet. De första banor som byggs får inte heller höghastighetskapacitet. Detta för att spara pengar.(TT)
Publicerad 11 oktober 2018

De nya banorna för höghastighetståg blir försenade i upp till två år, rapporterar Svenska Dagbladet.

De första banor som byggs får inte heller höghastighetskapacitet. Detta för att spara pengar.

Annons

Trafikverket har beslutat att Ostlänken, den första höghastighetsbanan, bara ska byggas för 250 kilometer i timmen, och inte som en del hoppats, för 320 kilometer i timmen.

Lennart Kalander, avdelningschef på Trafikverket, motiverar detta med en besparing på 11 miljarder kronor. Pengarna räcker inte för högre ambitioner.

””

Regeringen vill ha nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i sin plan finns inte tillräckligt med pengar för att göra Ostlänken riktigt snabb.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons