TT-Inrikes

Högutbildades barn dominerar i kulturskolan

TT-Inrikes ,

Kulturskolan är öppen för alla. Men föräldrarnas utbildning och kulturintresse styr i hög grad vilka barn som faktiskt deltar, enligt en ny studie. - Det finns en tydlig snedrepresentation, säger Cecilia Jeppsson, doktorand vid Göteborgs universitet.(TT)

En svenskfödd flicka med välutbildade föräldrar.

Så ser den typiska eleven på kulturskolorna ut, enligt Cecilia Jeppsson, som är doktorand vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

– Det är överrepresentation av flickor, svenskfödda och föräldrar med hög utbildningsbakgrund och som är kulturutövande, säger hon.

– Alla de faktorerna kan man känna igen när man har jobbat i kulturskola som jag har gjort. Men det är första gången som det visat sig med ett så bra underlag.

Föräldrarna viktiga

Studien, som hon gjort tillsammans med professor Monica Lindgren, bygger på en nationell enkät från Statistiska centralbyrån som 2 413 svenska sjätteklassare svarat på. Barn vars föräldrar har högre utbildning är enligt studien överrepresenterade i kulturskolan, särskilt om föräldrarna själva utövar musik.

Det visar enligt Cecilia Jeppsson hur viktigt föräldrarnas stöd är för deltagandet i kulturskolan.

– Föräldrarna är väldigt viktiga, ofta är det de som tar initiativet och de behövs också i det fortsatta, med skjuts till lektioner, inköp av material och så vidare.

Breddat utbud

Enligt Cecilia Jeppsson finns det en hög medvetenhet ute på kulturskolorna om hur elevunderlaget ser ut. Det finns också flera initiativ och projekt för att nå barnen som inte spontant söker sig till kulturskolan, vilket hon nu ska forska vidare om.

– Ett sätt kanske kan vara ett breddat utbud. Kulturskolan har ju traditionellt sett handlat mest om musik, men de andra ämnena växer så det kan hända att det sker en förändring av det.

– Dessutom förändras nu utbildningen av lärare till kulturskolorna, det kan också ge effekt.