Nya däckkrav för tunga fordon
Enligt förslaget ska alla tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass två som väger över 3,5 ton ha vinterdäck på samtliga hjul och på släp.
Sedan snart fem år tillbaka måste dessa fordon ha vinterdäck på hjulen på drivaxeln.
””
För två år sedan gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om utökade vinterdäckskrav behövs.
I rapporten, som lämnades över i maj, skriver myndigheten att de inte "kan finna tydliga belägg" för att det skulle leda till förbättrad trafiksäkerhet. De pekar också på kostsamma åtgärder för näringslivet och ett ökat trafikbuller.
"Vid en sammantagen bedömning av nyttor i förhållande till kostnader menar vi därför att det i dagsläget inte finns ett tillräckligt stöd för att införa utökade vinterdäckskrav", skriver Transportstyrelsen.
Pekar på grannländer
Men infrastrukturminister Eneroth anser att det finns grund för att gå fram med ett förslag.
””
””
Infrastrukturministern påpekar också på att utländskregistrerade fordon som kör genom Sverige sällan har rätt däck.
””
Åkeribranschen kritisk
Intresseorganisationen Motormännen har efterfrågat en utökad lagstiftning. Flera branschorganisationer är dock kritiska.
””
I riksdagen har Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Liberalerna legat på i frågan det senaste året. Det lagda förslaget får en remisstid på tre månader och kan genomföras i tid till nästa vinter.
TT