Skattesmäll väntar för förmånsbilsägare
Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. I det nuvarande systemet ingår värdet av trängselskatt i förmånsvärdet för alla som kör förmånsbilar. Förmånsvärdet beräknas schablonmässigt av Skatteverket. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger att trängselskatten inte fått lika stor effekt bland förmånsbilägare eftersom arbetsgivaren tidigare stått för kostnaden.
””
Tusentals kronor
Som TT tidigare skrivit skulle även fordonsskatten påverkas, då regeringen vill införa ett bonus malus-system. Systemet innebär att köpare av nya bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra hög fordonsskatt de första tre åren.
Enligt regeringens beräkningar kommer förmånsvärdet för bilar med förhållandevis låga koldioxidutsläpp, på 125 gram per kilometer, öka med 1 400 kronor per år. Där hittar vi de flesta av dagens bilar. En dieselbil som släpper ut 190 gram koldioxid per kilometer får en högre höjning på 10 300 kronor per år. Ju högre förmånsvärde desto mer betalas i skatt. Förmånsvärdet för en elhybrid, till exempel, kommer i stället att minska.
Fyra av fem förmånsbilar som registrerades under 2015 var dieseldrivna.
””
””
Ingår i höstbudgeten
2015 fanns runt 250 000 förmånsbilägare i Sverige varav nära hälften i Göteborg och Stockholm. Transporstyrelsen är den instans som sköter trängselskatten och om förslaget går igenom krävs en förändring i systemet och även informationsinsatser för att berätta hur reglerna ändras, säger Mikael Andersson, pressansvarig Transportstyrelsen.
Regeringens förslag blir en del av höstbudgeten. Reglerna för trängselskatt förväntas gälla från den 1 januari 2018, medan de nya fordonsskatterna ska gälla från den1 juli.
TT