Annons
Nyheter

Slut på artflytt via fartygstrafiken

Nu ska det vara slut med utsläpp av barlastvatten från andra sidan jordklotet. Den internationella barlastvattenkonventionen har trätt i kraft. Men de invasiva arter som redan kommit hit via fartygens barlastvattentankar får vi leva med även i fortsättningen.(TT)
Publicerad 9 september 2017
””

Till svenska vatten är det till exempel kammaneten från Amerika och den svartmunnade smörbulten från Svarta havet och Kaspiska havet som kommit via fartyg och sedan etablerat sig. De är anpassningsbara, glupska och snabbväxande, som riskerar att tränga undan de arter som finns här sedan tidigare.

Välkänd fara

Annons

Faran med att flytta stora vattenmängder från den ena sidan av jordklotet till den andra har varit känd länge. 2009 skrev Sverige under konventionen, men det krävdes att minst 30 stater med handelsflottor som motsvarar minst 35 procent av världshandelsflottan skulle göra det innan den kunde börja gälla. Och det är där vi är nu.

””

På sikt innebär konventionen att alla fartyg som går i internationell trafik måste ha reningsutrustning ombord, så att barlastvattnet kan renas från organismer innan det släpps ut. Men detta krav införs successivt under en sjuårsperiod. De fartyg som ännu inte har reningsutrustning får under den perioden i stället byta ut sitt barlastvatten när de befinner sig på djupt vatten långt ute till havs.

Naturlig barriär

Att släppa ut havsvatten vid kusten medför inte samma risk för spridning av arter, eftersom de arter som är anpassade till det salta havsvattnet inte trivs i det sötare vatten som finns vid kusterna.

””

I Sverige är det Transportstyrelsens fartygsinspektörer som nu ska kontrollera att de fartyg som kommer hit följer de nya reglerna.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons