Paris larmar om värsta luften
Övervakningsorganet Airparif utnämner förhållandena i den franska huvudstaden till de värsta på många år, med stillastående luft som fylls av bilavgaser och rök från vedeldning i hemmen.
För att minimera avgasutsläppen har kollektivtrafiken gjorts gratis. Och den vanliga nödplanen för biltrafiken har aktiverats: Bara bilar vars registreringsskyltar slutar med en jämn siffra fick köra i tisdags, på onsdagen var det de ojämnas tur, och så vidare. Åtgärden gäller dock endast fordon med förorenande avgaser, inte elbilar.
25 döda varje dag
Airparif nämner att väderförhållandena är lika olycksbådande i stora delar av Europa, och hänvisar till sajten Air Quality Now, där städer som Berlin och Stockholm periodvis har ännu mer alarmerande värden än Paris.
I London har den dåliga luften i snitt beräknats ta över 25 liv varenda dag. Och då har situationen ändå blivit oerhört mycket bättre sedan "The Great Smog". Det var under några decemberdagar 1952 som koleldning och andra förorenande aktiviteter gjorde att den berömda Londondimman lade sig till och med inomhus på många håll.
Över 10 000 människor beräknas då ha dött i samband med The Great Smog, och den ledde till ny lagstiftning som bland annat krävde ett visst mått av elektrifiering av uppvärmningssystemen.
Bannlyser diesel
Men ännu ett halvt sekel senare har de flesta motorfordon som inte går på räls fortfarande avgasrör. Därför fick det i förra veckan stor uppmärksamhet när världsstäderna Paris, Madrid, Aten och Mexico City lovade att dieselfordon ska bannlysas senast år 2025.
””
TT