A-plast syr ut kostymen
Alexander Blad och Hans Bergersäter köpte A-plast i Älghult 2013. Sedan dess har de gjort flera lyckade satsningar som banat väg för tillväxt i företaget. Förra året ökade de omsättningen med 45 procent, året dessförinnan var tillväxten 32 procent. Men någonstans där började lokaler och den befintliga kapaciteten bli för liten.
– Vi behövde öka kapaciteten för att kunna fortsätta göra ett bra jobb för våra kunder, och fortsätta vara flexibla och snabba. Vi får helt enkelt inte rum i Älghult längre, säger Alexander Blad, vd på A-plast.
När möjligheten dök upp att de kunde förvärva Talent Plastics i Alstermo, passade det dem förträffligt.
– Vi jobbar idag egentligen i samma bransch, men det vi kommer att göra nu är att vi optimerar oss, så att vi blir riktigt bra på till exempel extrudering i Alstermo och på formsprutning i Älghult, säger Hans Bergensäter, försäljningsansvarig på A-Plast.
Utvecklingen i företaget påminner om en framgångssaga, men bygger på ett utvecklat strategiskt tänk och höga ambitioner.
– Det ligger mycket hårt arbete bakom att det gått bra för oss, säger Alexander Blad.
Att de nu kunnat förvärva Talent i Alstermo tycker de känns särskilt bra.
– Talent går från att vara ett extern ägt bolag till att bli lokalt ägt. Dessutom är jag från Alstermo, och Hans har arbetat på Talent i 25 år och personalen känner honom väl, säger Alexander Blad.
De berättar att de båda är mycket fokuserade att utveckla företaget, men bakom det hårda arbetet finns också mycket arbetsglädje. Och det är också viktigt att det får genomsyra verksamheten, menar de.
– Folk gillar att jobba i en verksamhet där det finns mycket hjärta, och lägger man ner mycket energi, vare sig det är en förening, eller i en familj eller i ett företag, så brukar det smitta av sig och sen vill alla vara med och hjälpa till på nåt sätt, säger Alexander Blad.
De är inte sena att ge cred till varandra eller till sina anställda om att samtliga har bidragit till företagets framgångar.
– Alex har en djävulsk energi, det har bidragit mycket, säger Hans Bergersäter.
– Vi är ett bra team, jag har mina styrkor, men där jag fallerar på det tekniska till exempel, så vet jag att det alltid finns folk som kan svara upp och hjälpa till.
Hans Bergersäter berättar att A-plast var ett företag som mer eller mindre slumrade, fram tills de tog över rodret.
– Det fanns kompetens, men man var lite tillbakadragna.
När duon injicerade ny energi i företaget i Älghult började det rulla på snabbt.
– Vi visade vad A-plast gick för och i dag har vi en plats bland Sveriges plastföretag som en duktig leverantör, och det har i sin tur genererat i affärer.
Att ett företag byter ägare, som det blir för Talent nu, kan medföra oro hos de anställda, men de intygar att det är full fart framåt i båda fabrikerna som gäller.
Carina Jonsson är anställd i företaget, och är glad över att Alexander Blad och Hans Bergersäter tar över företaget.
– Det känns viktigt att det tas över av lokala köpare, och det känns att de vill nåt här, säger hon.
Att företaget som startades av två Alstermobor 1965 återigen drivs i lokal regi, känns också särskilt bra för ägarduon.
– Det är ett anrikt företag, säger Hans Bergersäter.