Föräldrarna: ”Skolan kunde inte ge oss rätt elevstöd”

ÅSEDA Artikeln publicerades

Familjen Pettersson beskriver hur kaoset på skolan har påverkat deras dotters skolgång.

– Vi önskar att vi varit tuffare.

Evelinas Petterssons skolgång blev inte som familjen hoppats på. När det var dags för gymnasieval saknades behörighet. Framtidsplanerna om en gymnasieutbildning slogs i spillror. Evelinas föräldrar upplever att kommunen inte tagit ansvar för deras dotters utbildning och att det saknats tillräckliga rutiner för elever med behov av särskilt stöd.

Kaoset på skolorna har satt djupa spår hos familjen. Evelina säger att hon har svårt med sitt självförtroende. Mamma Camilla brände ut sig i sin kamp för dotterns skolgång. – Jag kommer inte klara jobba heltid igen, säger hon.
Foto: Annika Niquet
Kaoset på skolorna har satt djupa spår hos familjen. Evelina säger att hon har svårt med sitt självförtroende. Mamma Camilla brände ut sig i sin kamp för dotterns skolgång. – Jag kommer inte klara jobba heltid igen, säger hon.

– Hade jag behövt vara med om det här igen skulle jag vara mycket tuffare, säger pappa Daniel Pettersson.

I fjärde klass märkte föräldrarna att allt inte stod rätt till. Först upptäcktes det att Evelina har dyslexi. Men skolan stod utan rutiner för sånt, berättar föräldrarna.

– Det var som att vår dotter var den enda i världen med de här problemen, säger Camilla Pettersson.

I dag vet de att stadiebytet blev för svårt för Evelina, som också har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, ADHD. Det gör att hon behöver en tydlig struktur, och ett väl inrutat schema.

– På lågstadiet fungerade det bra. Då hade hon en och samma lärare och allt var inrättat för en trygg tillvaro, säger mamma Camilla Pettersson.

På mellanstadiet försvann tryggheten för Evelina, berättar de.

– När Evelina började må riktigt dåligt kontaktade jag BUP, och de sa att det var ett skolrelaterat problem som skulle lösas där, berättar Camilla Pettersson.

Ofta kände sig Evelinas mamma tvingad att sjukskriva sin dotter. Trots att Evelina hamnade i en djup depression, fortsatte skolan som vanligt för Evelina.

– Skolan såg inga problem, säger Camilla Pettersson.

Dyslexin försvårade inlärningen i engelska för henne.

– Under sin skoltid från tredje klass till gymnasiet har Evelina haft 17 olika engelskalärare. Det funkar ju inte, säger Daniel Pettersson.

De beskriver också att det saknades tillräckligt med stöd i skolan, för att Evelina skulle nå godkända betyg under sin grundskoleutbildning.

– När vi satte oss ner med skolan i sjätte klass säger specialpedagogen rakt i ansiktet på oss och Evelina att ”Jag vet inte vad jag ska göra mer, jag har gjort allt jag kan”, säger Camilla Pettersson.

Evelina säger att hon var studiemotiverad, och pappa Daniel berättar hur Evelina tidigt bestämde sig inför framtiden.

– Jag glömmer inte den dagen hon kom hem och sa "jag ska in på Kungsmad". Sen var siktet inställt! säger Daniel Pettersson.

Jag glömmer inte den dagen hon kom hem och sa "jag ska in på Kungsmad". Sen var siktet inställt!

Men utan gymnasiebehörighet var hon chanslös. Evelina började i stället gymnasiet i Uppvidinge. Men "kaoset" skulle fortsätta.

– Det var rörigt. Ingen koll. Dubbla budskap hela tiden, säger Evelina.

Ett exempel är att schematekniska detaljer inte fungerade. Tre dagars praktik krockade med annan närvaropliktig undervisning. Evelinas mående dök igen. Hösten 2017 tog föräldrarna ett drastiskt beslut.

– Vi såg ingen annan möjlighet än att ta vår dotter från skolan. Men det var inte enkelt. Vilken förälder tar sitt barn ur skolan, säger Daniel Pettersson.

Föräldrarna mejlade rektor, mentor och berörda lärare om att de tänkte avbryta Evelinas skolgång, men möttes med tysthet. Varken lärare, rektorer eller politiker hörde av sig då.

– Ingen har frågat mig hur jag mår, bara en skoladministratör hörde av sig och brydde sig, säger Evelina.

Evelina Pettersson i sin nagelstudio. Familjen har bekostat en privat utbildning, och i dag är Evelina klar med sin utbildning till nagelterapeut. En utbildning hon hade önskat sig få i Växjö på Kungsmad. Men när man inte lyckats hjälpa henne till godkända betyg i engelska kunde hon inte söka till Kungsmad, berättar föräldrarna.
Foto: Annika Niquet
Evelina Pettersson i sin nagelstudio. Familjen har bekostat en privat utbildning, och i dag är Evelina klar med sin utbildning till nagelterapeut. En utbildning hon hade önskat sig få i Växjö på Kungsmad. Men när man inte lyckats hjälpa henne till godkända betyg i engelska kunde hon inte söka till Kungsmad, berättar föräldrarna.

I dag har familjen bekostat en privat utbildning i Göteborg som Evelina klarat av. Nu inväntas hennes 18-årsdag så hon kan starta i gång sitt företag som nagelterapeut.

– Vi hade förväntat oss nånting från kommunen, inte bara tystnad, säger Daniel Pettersson.

När Smålandsposten frågar föräldrarna om vad de önskat att skolan/kommunen skulle ha gjort och om de ser någon lösning på problemet, svarar Camilla Petterson:

– Det hade varit bra om de var pålästa om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Fakta

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har sin grund i hur hjärnan arbetar och fungerar. Vanliga diagnoser är ADHD/DAMP, Tourettes syndrom, Aspergers syndrom och autismspektrumtillstånd.

Skolbarn

Skolan ställer ofta krav på att man ska kunna anpassa sig och följa uttalade och outtalade regler. Därför upptäcks ofta neuropsykiatriska problem i samband med skolstarten. Det är lätt att barnen blir missförstådda och många av barnen har dessutom inlärningssvårigheter. Det kan vara läs- och skrivproblem, svårigheter att förstå eller koncentrationssvårigheter.

Källa: attention.se

Visa mer...