Lärare: ”Det är mycket saker som man löser slappt och provisoriskt”

Uppvidinge Artikeln publicerades

Johanna Ekros, lärare och facklig representant, riktar skarp kritik mot skolförvaltning och politiker när det gäller hur skolan har fungerat de senaste åren. Det saknas framförhållning och utvecklingsarbetet är obefintligt, anser hon.

– Förvaltningen behöver ta ett rejält omtag och se över vad den vill med skolan.

Johanna Ekros, lärare och facklig representant,  är mycket kritisk till skolförvaltningens jobb de senaste åren.
Foto: Nathalié Nylander
Johanna Ekros, lärare och facklig representant, är mycket kritisk till skolförvaltningens jobb de senaste åren.

– De löser bara problemen provisoriskt, säger Johanna Ekros som är lärare på högstadiet i Åseda och facklig representant för Lärarnas riksförbund.

Hon är kritisk till hur förvaltningen har jobbat de senaste åren, till exempel när det gäller rektorer. Vid ett tillfälle jobbade fyra hyrrektorer i kommunen samtidigt.

– Att ha fyra hyrrektorer samtidigt i kommunen är inte normalt i en så liten kommun.

Johanna Ekros tycker att det saknas långsiktigt planering inom förvaltningen och att politikerna litar för mycket på tjänstemännen.

– Vi har en förvaltning som inte har någon framförhållning. Och vi har politiker som litar på att förvaltningen löser saker åt dem. Men det fungerar inte. Det blir lite vind för våg.

Johanna Ekros berättar för Smålandsposten att den dagliga verksamheten fungerar bra för att lärarna tar stort ansvar - för barnens skull och för deras bästa.

– Vi som jobbar på skolan får lösa mycket saker som egentligen inte skulle vara vårt problem. Ledningsfrågor ramlar ner på lärare. Förvaltningsfrågor ramlar ner på rektorer.

Om du skulle sammanfatta senaste två åren. Vad skulle du säga då?

Johanna Ekros
Foto: Nathalié Nylander
Johanna Ekros

– Det har varit en oerhört ansträngande situation för många. Personalen har fått lösa många uppgifter för att förvaltningen inte skött sitt jobb.

Vad vill du säga till förvaltningen?

– Ni behöver ta ett rejält omtag och se över vad ni vill med skolan. Gärna tillsammans med personalen för att hitta en väg dit. Lyhördhet och hitta ett mål och en riktning. Det finns inget mål eller riktning idag som vi känner av ute verksamheten. Vi har en utvecklingsledare men det är ingen som märker det. Utvecklingsdelen i skolan är i stort sett obefintlig.