Larmen krånglar på Solgården - en säkerhetsrisk
För några månaders sen fick Solgården nya larm. Det gamla var uttjänt och skulle bytas ut. Men omställningen från det gamla och det nya systemet har inte gått smärtfritt. En källa med stor insyn i organisationen berättar för Smålandsposten att de nya telefonerna som personalen får larm i har krånglat. Bland annat har personalen inte kunnat prata med boenden när det gått larm. Och det är något som områdeschefen på Solgården, Anna-Lena Thorén bekräftar i ett mejl till Smålandsposten.
”Omvårdnadspersonalen informerades om att det inte gick att kommunicera med tre lägenheter via talenheterna. Trygghetslarmet har dock fungerat som vanligt. När larm har inkommit har omvårdnadspersonalen gått till den enskilde istället för att prata i talenheten. Talenheterna är ett tillval som inte alla avdelningar har. Det är inget som är nödvändigt att ha, men det är klart har man dem så ska de givetvis fungera”.
Det har dessutom varit problem med täckningen på de nya telefonerna och det har ofta stått att enheten inte har någon kontakt. Larm kan missas för att täckningen är nere. Vad säger du om säkerheten för de boende i förhållande till det här?
”Det är alltid fler än en personal per avdelning och larmen går till alla personals telefoner. Därför är det alltid någon av dessa som får upp larmet. Så fort vi fick kännedom om att det var problem med täckningen kontaktades leverantör som tillsammans med Uppcom löste detta”.
Men att det alltid finns någon i personalen som får larmet som är tillgänglig är en annan sak, enligt källan som Smålandsposten pratat med.
– Vi är nästan alltid underbemannande, säger hen.