15 miljoner till forskning om beteende på internet
I det tvärvetenskapliga projektet ska Andreas Kerren och hans kollegor kartlägga hur människor uttrycker till exempel känslor, åsikter, tveksamhet och tillit i webbaserade media. Forskarna ska undersöka mikrobloggar som Twitter men även nyhetssidor och Facebook.
-Ställningstaganden utgör en viktig faktor i den kommunikativa dynamiken. De förmedlar inte bara faktiskt information, utan spelar också en avgörande roll för det sociala samspelet. Detta är ett känt faktum, men det behövs en djupare teoretisk förståelse av ställningstagande som fenomen, säger Andreas Kerren.
De metoder som i dag används för att analysera hur människor uttrycker sig i text är enkla. Forskarnas mål är att hitta nya innovativa analysmetoder.
-Det är en stor framgång att vi fått hela den summa vi ansökte om, drygt 15 miljoner kronor. Analysmetoden vi ska utveckla kan i framtiden användas även när det gäller marknadsförning och människors beteende på internet i allmänhet, säger Andreas Kerren.
Det är Vetenskapsrådet som finansierar den fyraåriga studien där även professorn i engelska vid Lunds universitet Carita Paradis och Magnus Sahlgren från företaget Gavagai AV i Stockholm ingår.