Annons

Datorkunniga lärare inspirerar elever

När lärare är säkra datoranvändare kan eleverna inspireras till stordåd. Elever på Teleborg Centrumskolan har gjort animerade filmer om kolatomer.
– Jag trodde inte NO-lärare fick jobba med så här roliga saker, säger Maria Bollen Helstad.
Växjö • Publicerad 4 september 2012
Maria Bollen Helstad är stolt över eleverna som förra terminen gjorde animerade filmer i kemin.
Maria Bollen Helstad är stolt över eleverna som förra terminen gjorde animerade filmer i kemin.Foto: Hilda Frankki
Anna Prissberg: Lärarnas kunskaper spiller över på eleverna.
Anna Prissberg: Lärarnas kunskaper spiller över på eleverna.Foto: Hilda Frankki
Maria Bollen Helstad: Utbildningen har stärkt mig att bredda kurserna.
Maria Bollen Helstad: Utbildningen har stärkt mig att bredda kurserna.Foto: Hilda Frankki
Annika Petersson, mitten, och Maria Bollen Helstad har utbildat sig i datoranvändning som AV-media ordnar. Anna Prissberg, till vänster, ansvarar för utbildningen.
Annika Petersson, mitten, och Maria Bollen Helstad har utbildat sig i datoranvändning som AV-media ordnar. Anna Prissberg, till vänster, ansvarar för utbildningen.Foto: Hilda Frankki
Maria Bollen Helstad är stolt över eleverna som förra terminen gjorde animerade filmer i kemin.
Maria Bollen Helstad är stolt över eleverna som förra terminen gjorde animerade filmer i kemin.Foto: Hilda Frankki
Annika Petersson: För mig tog kursen mer än 40 timmar men jag har nytta av den på fritiden också.
Annika Petersson: För mig tog kursen mer än 40 timmar men jag har nytta av den på fritiden också.Foto: Hilda Frankki

Kunskap är avgörande då samtliga lärare på grund- och gymnasieskolor i kommunen får persondatorer. Därför utbildar AV-Media 1100 lärare i webbaserade it- och mediakompetens under året. Maria Bollen Helstad, lärare i biologi, kemi och matematik på TC, gjorde kursen självständigt eftersom hon är van datoranvändare och utbildad IT-pedagog.

– Men jag slogs av vilka finesser det finns och lärde mig bland att lägga in ljudklipp i Powerpoint-presentationer och bädda in filmer.

Annons

Utbildningen gav Maria Bollen Helstad en säkerhet att coacha eleverna att tänka nytt. Hon har gått en extrakurs i animerad film och det tog eleverna en halvtimme att lära sig grunderna.

– Förra året gjorde åttorna animerad film om kolets kretslopp. Jag är stå stolt över dem!

Elevassistenten Annika Petersson gjorde kursen på AV-Medias så kallade Pim-stuga eftersom hon var ovan vid datorer.

– Jag trodde intee datorer var min grej men nu är jag entusiastiskt! Jag jobbar med elever med särskilda behov, de har bland annat gjort powerpointpresentationer i biologi. Det hade jag inte klarat utan kursen.

Pim-ansvariga Anna Prissberg är IT-pedagog på AV-Media som också examinerar lärare och skolledare, målet är att 80 procent av alla ska klara de tre första stegen under året. Hon glädjs åt att skolpersonalen pushar varandra att använda den nya tekniken.

Maria Bollen Helstad har också använt sig av chatrum där eleverna på lektionstid diskuterat exempelvis livsstil, hälsa och cancer som de läst i biologi. I chatten kom känsliga frågor upp, frågor som Maria Bolen Helstad kunde ta upp nästa lektion.

– Det finns alltid elever som inte räcker upp handen eller inte vågar fråga. I chatten kan jag se vad alla sagt, alla kom till tals. Det blir även bedömningsunderlag för mig.

Att använda chatt i undervisningen ingår inte i Pim men sprids ändå genom lärare som utbildat sig. Maria Bollen Helstad vill läsa de två sista stegen i Pim där man bland annat lär sig göra radioprogram och använda Excel.

– Skolledare ska också gå kursen vilket är bra, då ses det inte som ett pålägg uppifrån, säger Anna Prissberg.

Se några av TC-elevernas animerade filmer:

Annons

ClaraStinaAnnieHanna

SimonGustav.wmv

KajsaJuliaJohanna.wmv

Ko filmen Maja Julia Linn

PIM - Praktiskt it- och mediekompetens

Skolverket står bakom satsningen att främja utvecklingen och användningen av informationsteknik i skolan.

Omkring 1100 Växjölärare, från F-klass till gymnasium, ska före årsskiftet ha utbildats i Pim.

Alla ska klara steg 1-3: Kunna surfa, hantera bilder, bildredigering och använda program som Word, Powerpoint och Photostory.

Utbildningen tar cirka 40 timmar och är webbaserad.

Hilda Frankki
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons