”Det här ska ut i jätteskala”– ett Spotify för tidskrifter

Vad Spotify är för musiken. Eller vad Netflix är för film och tv-serier. Det ska Readly bli för tidskrifter och magasin.
Bakom tjänsten står ett Växjöföretag.

Växjö
Foto:
Foto:

Kontorslokalerna på Vidéum låg tysta och öde på söndagseftermiddagen. Förutom i Readlys lokaler ett par trappor upp. Där jobbades det för fullt.
-Vi finslipar, sade programmeraren Henrik Widor.
Anledningen till det energiska söndagsjobbet var att de i?dag ska lansera sin nya applikation för läsplattor.
Appen, Readly, är på många sätt som Spotify. Fast här handlar det om tidskrifter och magasin, i?stället för musik, som görs tillgängliga för prenumeranter.
34 titlar har man än så länge att erbjuda, men marknadschefen Jonas Hollander säger att det snart är betydligt fler.
-Ambitionen är att få in alla tidskrifter. Och i Sverige finns det ungefär 250 titlar vi är intresserade av.
Men han är också snabb med att påpeka att Readly inte är tänkt att stanna i bara Sverige.
-Det här ska ut i jätteskala. Systemet är byggt för det. Det är gjort för att kunna plugga in många utgåvor, många förlag och att starta upp i andra länder.
Och det är inga nybörjare som står bakom Readly. Företagets huvudägare är Boss Media-grundaren Joel Wikell. Det var också han som kläckte idén till appen – på en solsemester på Cypern förra våren.
Vid poolkanten med streamad musik från Spotify i hörlurarna, och med tidningar som redan var lästa, tänkte han att det borde finnas ett Spotify även för tidskrifter. Och på den vägen är det.
Sedan i somras har ett tiotal medarbetare jobbat med att ta fram tjänsten. I början mest på kvällar och helger. Vid årsskiftet bildades bolaget Readly som nu har 14 anställda. Trots att man alltså först i?dag smyglanserar appen.
-Vi har medvetet valt att hålla ganska tyst om det. I många fall går man ut och säger att man ska göra något fantastiskt och så dröjer det månader innan det kommer något. Man öppnar julklapparna lite för tidigt då, säger Jonas Hollander.
Vad tror du ni är om ett år?
– Vi har nya lokaler, och många fler anställda. Vi kan inte göra detta litet, vi måste gå all in för att lyckas.
Hur många titlar har ni då?
– Det ligger inte riktigt i våra händer, det handlar ju mycket om förlagen. Vi sätter i gång med 34 titlar nu och jag skulle tippa på att det är tio till den närmsta veckan.
– Men den svenska tidsskriftsmarknaden består av fyra förlag som har 60 procent av titlarna. Får man ett ja från en av dem får man ju 30 titlar direkt. Men de är också svårast att välta omkull. Men vi har redan fått en av dem.
Jonas Hollander förklarar att ersättningsmodellen till tidningarna baseras på läsningen. Readly tar 30 procent, tidskrifterna får dela på 70 procent i förhållande till hur mycket just deras titel blir läst.
Att det blir en mind-re summa till förlagen per konsumerat ex är det som Readly måste försöka övertyga förlagen om att det ändå kan bli till en vinst på sikt.
–?Tidningsbranschen är en krympande kaka om man tittar på upplagesiffror. Men så har man den andra komponenten också, annonserna. Då handlar det om räckvidd. Kan du få intäkt på att folk läser – kanske inte femtio kronor per läst utgåva, men ändå många småskvättar – då höjer du upplagan i stället. Och det kan förhoppningsvis annons- avdelningen göra pengar av i nästa led.
Hur har förlagen tagit emot det?
-Helt olika. Från att de säger att de bara har väntat på det här, till de som är rädda att tappa läsar-intäkter.
Vinsten för konsumenten ser Jonas Hollander som självklar. För en summa som kanske är under vad två tidskrifter kostar i pappersform, kan man få tillgång till en stor mängd titlar.
-Det är inte ens tre år sedan läsplattorna kom, och de har ju helt förändrat vårt beteende. De har gjort att vi nu kan tänka oss att sitta och läsa tidningar på det sättet. Och våra marknadsundersökningar bekräftar att många är intresserade av det.