Dyr drönare kraschade – Växjöbo ska ersättas

Växjö Artikeln publicerades
Drönaren på bilden har inget samband med artikeln.
Foto:Johan Nilsson / TT
Drönaren på bilden har inget samband med artikeln.

Växjöbons nyinköpta, dyra drönare kraschade. Nu får han rätt till ersättning eftersom reparationen – som misslyckades – dröjde åtta månader.

Sommaren 2015 köpte en man i Växjö en drönare för cirka 15 000 kronor från ett Stockholmsföretag. Men kort efter köpet kraschade drönaren på grund av ett programvarufel och Växjöbon skickade tillbaka den för reparation, som kostade drygt 6 000 kronor.

Företaget lyckades dock inte lösa skadeproblemen helt och skickade då drönaren vidare till dess tillverkare i Tyskland.

I april 2016 kom drönaren tillbaka till Sverige men den hade inte åtgärdats, eftersom Växjöbon hade vägrat att betala in den förskottsbetalning på 300 euro som tillverkaren krävde.

Växjöbon vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävde att köpet skulle hävas samt ett skadestånd.

ARN går nu delvis på Växjöbons linje och beslutar att en väntetid på åtta månader för en reparation, som sedan inte blir av, inte är att bedöma som skälig. Företaget borde därför återbetala de drygt 6 000 kronor som Växjöbon la ut på reparationen.