Elmontör åkte iväg efter att ha orsakat kortslutning

Växjö
Foto:

Elbolaget Bravidas montör kopplade fel när elmätaren byttes ut i paret Vejvis 1800-talshus utanför Bredhult.
Sedan skrev han en lapp om att de hade kortslutning i huset och åkte därifrån.
– Fel kan ju alla göra men man kan ju inte bara lämna huset så där. Egentligen är det för jävligt, säger Svenerik Vejvi.

Artikeln publicerades 2 juli 2010.

Han och hustrun Ingegerd åkte till Växjö för att uträtta några ärenden den 10 juni.
– Det fanns inget fel på elen när vi lämnade huset. Det hade vi ju märkt.
När de kom hem framåt eftermiddagen satt det en lapp på verandadörren med texten:
”Jag har bytt elmätaren i fasadskåpet. Men ni har elfel. (Kortslutning mellan två faser på er anläggning) Kontakta elektriker. M. V. H. Bravida el AB”
Svenerik Vejvi gick direkt till elskåpet och såg att två av tre huvudsäkringar hade gått.
– När jag satte i två nya sade det bara pang pang, berättar han.

De kontaktade Hultstenis Elektriska i Lammhult för att få veta vad som hänt.
Elfirman skickade dit en elektriker samma dag och han märkte med en gång att det var kortslutning och att det hängde ihop med den nybytta elmätaren.
Elektrikern bröt plomberingen på mätaren och rättade till felet innan han åkte därifrån.
Hans chef, Dan Hultstein, som är delägare i elfirman informerades och han säger:
– Montören hade helt enkelt gjort en felkoppling. Det blir kortslutning när de här tåtarna förväxlas. Det är sådant som händer men då får man ju lov att rätta till det.
– Vi konstaterade bara det befintliga felet och det är inget farligt. Säkringarna går. Vad som hänt innan vi kom dit vill jag inte spekulera i, säger Dan Hultstein.

Paret Vejvi påpekar att de har förståelse för att det kan bli fel. Men de anser att det var oansvarigt av Bravidas montör att bara skriva en lapp om att det var kortslutning och sedan åka därifrån.
– Särskilt vid den här tiden på året. Vi kunde ju ha varit bortresta och kanske inte kommit hem på flera veckor. Vad hade hänt då med frysar och allting?
De blev skärrade av elfelet i deras trähus från mitten av 1800-talet och anser att de behandlats nonchalant av Bravida när de försökt få svar på sina frågor.
– Gör de så här på andra ställen också? Vi är chockade.

När Smålandsposten kontaktar chefen för Bravida El, Thomas Sjölin, säger han först att det här låter osannolikt, att de bytt ett stort antal elmätare på uppdrag av Eon och att han vill undersöka saken.
När han återkommer meddelar han att montören har en annan version som går ut på att det fanns ett elfel i huset redan när han kom dit för att byta mätaren.
Thomas Sjölin säger att ärendet nu är avslutat för deras del och hänvisar till Eon.

Men är ni överens om att montören kopplat fel?
– Jag kan tyvärr inte säga något. All kontakt går via Eon.

Svenerik och Margareta Vejvi har efter alla turerna nu skrivit ett långt brev om det som hänt och skickat det till Eon.

Vad ställer ni för krav?
– Vi vill ha en ursäkt.
Och att det skulle ha varit något fel på elen innan montören varit där avfärdar de.
– Vad är det för lögner. Då hade vi ju inte haft någon ström på morgonen.
Johan Aspegren är informationschef på Eon elnät.
– Förorsakar vi skador står vi självklart för det. Konstigare än så är det inte. Har vi eller våra entreprenörer gjort fel så rättar vi ju till det. Orsakar vi kostnader står vi för det. Är det uppenbart att vi gjort fel går det väldigt fort. Vi brukar inte konstra så mycket om man säger så.