Farthinder i rondellen möts av kraftig kritik

Växjö Artikeln publicerades
Kanten för att få ner farten in i Esplanadrondellen i centrala Växjö har överraskat både bilister och cyklister. Varningsskyltar är beställda men inte levererade ännu, enligt Växjö kommuns trafikplaneringschef, Per-Olof Löfberg.
Foto:

Den vassa kanten i Esplanadrondellen väcker heta känslor.

Debatten är i full gång och kritiken är hård mot kommunen.

Trafikplanerarna lovar en utvärdering - om något år eller så.

Det är trafikplanerarnas egen kreativitet i kombination med kontakter med andra kommuner som ligger bakom skapelsen i Esplanadrondellen utanför kommunhuset i centrala Växjö.

– Det är inget plagiat skulle jag vilja påstå, försäkrar Växjö kommuns trafikplaneringschef, Per-Olof Löfberg.

Den här varianten av farthinder med en fyra centimeter hög och stensatt kant tillhör de nyare inslagen, även om det finns exempel sedan tidigare på Ekebovägen utanför Kungsmadskolan och längs Ljungadahlsgatan.

Själva syftet är att få ner farten till ett minimum. Bilarna ska krypa över förhöjningen för att spara liv och lem bland cyklister och gångare. De som inte hinner med att bromsa in får vara med om en rejäl smäll när framdäcken möter den stensatta kanten.

Och det handlar inte om någon halvfärdig konstruktion om nu någon fått för sig det.

– Det är så här den kommer att vara även om det ska till något målat streck till. Upplevelsen och funktionen av i dag är den som kommer att vara i Esplanadrondellen.

Synpunkter?

– Ja, massvis. Det har kommit telefonledes och via media så vi har inget register på det.

Sammanfattningsvis morrar bilisterna medan cyklisterna hurrar, enligt Per-Olof Löfberg. Men det finns så klart undantag.

Lars Siggesson tillhör kategorin cyklister och sammanfattar sin erfarenhet av farthindret i Esplanadrondellen så här i ett Facebookinlägg:

"Inte bra alls. Gör om å gör rätt, höll på å krocka för ett tag sedan när bilen framför tvärnitade för den jäkla kanten."

När Smålandsposten tar kontakt berättar han att det var mycket nära att han körde in i bilen.

– Jag visste ju inte om att kanten fanns när jag kom där första gången. Bilen framför bara tvärnitade och jag undrade vad han höll på med för det fanns inga cyklister framför. Men sedan förstod jag ju varför.

Kommentarerna på Facebook, efter att en insändare i Smålandsposten publicerats där, är övervägande kritiska. Men det finns också de som gillar vad de ser.

"Bor ju i närheten. Betydligt lugnare trafik där nu. Bra tycker jag."

Eller:

"Stackars bilister som måste sakta ner vid övergångsställen. De kan de ju tvingas lämna företräde åt gående."

Först om ett och ett halvt eller två år kommer en utvärdering av vad det här farthindret gett för resultat.

– När vi har sett effekten ordentligt. Och det är möjligt att vi kommer till slutsatsen att vi inte ska ha den skarpa kanten utan en lite mjukare övergång, säger trafikplaneringschefen.