Annons

Företag i Växjö samarbetar kring spetsteknik

Micropowers batteriladdare för truckar och industrifordon finns på många håll i världen. Med hjälp av Sigma lanserar företaget ett webbaserat system för support och service som når alla platserna.
– Det finns många duktiga företag lokalt. Det känns jättebra att vi kan använda oss av varandra, säger Torbjörn Gustafsson, vd på Micropower Group.
Växjö • Publicerad 20 februari 2019 • Uppdaterad 21 februari 2019
Sigma har hjälpt Micropower att utveckla ett webbaserat system för support och service till batteriladdare. Från vänster Torbjörn Gustafsson, vd Micropower Group, Niklas Malmros, vd Sigma Technology Solutions, och Erik Ahlrot, ansvarig för produktledning på Micropower.
Sigma har hjälpt Micropower att utveckla ett webbaserat system för support och service till batteriladdare. Från vänster Torbjörn Gustafsson, vd Micropower Group, Niklas Malmros, vd Sigma Technology Solutions, och Erik Ahlrot, ansvarig för produktledning på Micropower.Foto: Johan Persson

Han visar på en skärm all den information om drift och underhåll från en specifik batteriladdare som direkt finns tillgänglig på ett lättbegripligt sätt.

– Våra kunder kan använda systemet för att se hur statusen ser ut på deras flotta och de kan felsöka på en enhet som har problem. Våra servicetekniker kan också gå in i systemet och se vad som händer där borta, till exempel på en installation som vi har just nu utanför Peking i Kina, berättar Torbjörn Gustafsson.

Annons

Han ser närheten och stödet till kunderna som en viktig faktor till att Micropower Group vuxit starkt och förra året passerade 500 miljoner kronor i omsättning. Gruppen har sin bas och 200 anställda i Växjö, men verksamhet i flera länder.

Micropower började med att tillverka batteriladdare, men har utvecklats till att leverera systemlösningar och sedan något år även litiumjonbatterier. Planen är att den produktionen i slutet av året ska flytta till en ny fabrik som har börjat byggas vid flygplatsen.

– Vi tror att omsättningen kommer att öka minst i samma takt i år och att vi behöver anställa ytterligare ett 20-tal personer, säger Torbjörn Gustafsson.

För att hävda sig i konkurrensen gäller det att ligga långt framme med att använda smart teknik.

– Innan ringde man in och fick hjälp på telefon, sedan blev det mer och mer mail. I takt med att vi växer gäller det att hitta nya och smarta verktyg så att kunden kan självhjälpa med felsökningsscheman eller ha lätta vägar till att ta kontakt och få information, säger Torbjörn Gustafsson.

Torbjörn Gustafsson visar en batteriladdare och på skärmen bakom informationen som kan tas fram med hjälp av det nyutvecklade systemet.
Torbjörn Gustafsson visar en batteriladdare och på skärmen bakom informationen som kan tas fram med hjälp av det nyutvecklade systemet.Foto: Johan Persson

För att bygga systemet som sorterar och presenterar informationen som finns i batteriladdarna behövde Micropower hjälp utifrån. Följden blev ett samarbete med Sigma Technology Solutions som har ledning och 40 medarbetare i Växjö.

– Vi har en bakgrund i information och en teknik med appar och webblösningar. Vi kan med hjälp av uppkopplade laddare och batterier guida servicetekniker och andra så att de får rätt information om vad som händer med en viss pryl i ett visst sammanhang, säger Niklas Malmros, vd på Sigma Technology Solutions.

I stället för att användaren ska ta fram en manual för att tolka en felkod eller en blinkande lampa, kan hen få lättbegriplig information och åtgärdsförslag direkt i mobilen. En laddare kan också signalera när det är dags för underhåll.

– Allting går ut på att optimera underhållet av våra kunders maskiner. Man ska ha så lite underhåll som möjligt men precis när man behöver det så att maskinerna kan snurra så mycket som möjligt. Då kan vi både spara pengar och se till att det blir bättre effekt på maskinerna, förklarar Niklas Malmros.

Företaget har nyss flyttat in på 17:e våningen i Icon-huset. Där jobbar ett 40-tal personer sedan verksamheten nästan dubblats på fyra år.

Annons

– Vår idé är att jobba med produktutvecklande kunder. Vi hjälper till med system för den tekniska informationen, från allt som är uppkopplat till forskning och utveckling, sådant som gör att man utvecklar produkter och säljer på marknaden, säger Niklas Malmros.

Eftersom Micropower ligger långt framme tekniskt har Sigma som konsult samtidigt vunnit ny kunskap för att utveckla sitt system. Niklas Malmros förklarar att förtroendet i samarbetet har varit viktigt.

– Mycket bygger på en väldigt transparent dialog. Vad man kan vara säker på när man ska göra saker som är i framkant är att stöta på problem. Det handlar om att lösa dem ihop, det är det som är nyckeln.

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons