Hundratals anmälningar mot el-bolag

Växjö Artikeln publicerades

Hundratals personer anmält företaget Min El, på grund av tvivelaktiga säljmetoder. Konsumentverket menar att de trots anmälningarna blir mer aggressiva i sin marknadsföring.
– Det är omoraliskt, säger drabbade studenten Andrés.

Försäljare från företaget Min El knackar dörr i Växjö. I flera fall har deras säljare, felaktigt, påstått att personers elavtal automatiskt ska övergå till Min El.
– Det var flera säljare som gick runt i huset och sa samma sak. De gick runt och ljög för folk, berättar studenten Andrés som skrev på avtalet.
En månad senare fick han ett brev hem där det stod att han bytt elavtal. Eftersom han kände sig lurad ringde han till Min El och ville annullera avtalet.
– Då svarade de att "jag kan inte hjälpa dig. Du har skrivit på ett avtal", berättar han.
Problemen bekräftas av elbolaget Bixia som har haft kontakt med flera oroliga kunder. Även de berättar att säljarna sagt att Bixia ska sluta sälja el, och kunderna automatiskt ska gå över till Min El.
– De är så himla sjukt, de är pengagiriga, säger Andrés.
För drygt tre år sedan fick företaget Min El, ett föreläggande från konsumentombudsmannen (KO) och fick betala vite på en halv miljon kronor. Anledningen var bland annat att deras säljare utgav sig för att representera ett annat bolag, i syfte att lura konsumenterna.
För ett par år sedan drabbades bostadsrättsföreningen HSB Fagrabäck av försäljarna. När föreningens ordförande Ingrid Holmberg-Persson får höra att de är tillbaka i stan blir hon arg.
– Det är bedrövligt, att lura folk på det sättet. Jag blir rosenrasande, säger hon.
– Men det är inte lätt att stå emot, de är trimmade försäljare.
Anmälningarna till konsumentverket har fortsatt att öka. Under 2013 kom det in 101 anmälningar mot företaget, från folk som kände sig lurade. Min Els moderbolag Energibolaget i Sverige AB fick 244 anmälningar på sig.
– Fler anmälningar visar att de är mer aggressiva i sin marknadsföring, säger konsumentverkets jurist Ulf Stefansson.
Nu har KO ett nytt ärende mot företaget och de uppmanar alla som känner sig lurade att anmäla. Det är också viktigt att man säger upp avtalet så snabbt som möjligt, alla har ångerrätt i 14 dagar.
Enligt Min Els vd Tarjei Lie så har företaget stränga regler för vad säljarna ska säga.
– Det är helt oacceptabelt, om en säljare inte följer reglerna blir det konsekvenser för dem, säger han.
– Om några kunder känner sig felaktigt behandlade ska de genast höra av sig till oss.
Genom att säga emot lyckades Andrés till slut annullera sitt avtal, men han vill varna andra för att gå på deras knep. Han är inte nöjd med Tarjei Lies förklaring.
– Det är inte säljarnas fel, det är någon som berättar hur de ska göra. Vd:n säger en sak och så sker en annan. Det är omoraliskt från deras sida.