”Kalkylerna har spruckit”

Växjö

Nu vill politikerna att utomstående experter ska granska de skenande kostnaderna för de nya tågstoppen i länet.
– Det känns hemskt att man inte kan lita på staten, säger kommunalrådet Bo Frank.

Artikeln publicerades 4 januari 2013.

Smålandsposten har tidigare rapporterat om att projekt Pågatåg Nordost med sexton nya stationer i Skåne och södra Småland har blivit betydligt dyrare än vad Trafikverket räknade med från början.

Verket har missbedömt kostnaderna för bland annat plattformar och signalsystem. I januari 2010, då genomförandeavtalet skrevs under, handlade det om en totalkostnad på 563 miljoner, i våras 692 och i december var prognosen 797 miljoner. Och då väntas inte slutnotan komma förrän 2014. Fyra kommuner i länet är med och finansierar projektet.

Det som var droppen och fick Växjöpolitikerna att diskutera en extern granskning av avtalen mellan Trafikverket och kommunen var att upprustningen av järnvägsstationen i Växjö kostar kommunen 15 miljoner mer än vad fullmäktige godkänt. På kommunstyrelsens nästa sammanträde tar politikerna beslut om en sådan granskning men begär samtidigt att Regionförbundet startar en utredning kring kommunernas kostnader för de nya tågstoppen i Gemla, Vislanda, Diö och Markaryd.

Prognosen säger att de berörda kommunerna får skaka fram ytterligare 15 miljoner.
– Vi har diskuterat frågan med de fyra berörda kommunerna och tycker att hanteringen varit otillfredsställande. Vi kommer att lyfta detta i regionstyrelsen, säger Roland Gustbée (M), ordförande i samma styrelse.
– Kalkylerna har spruckit grovt. Om alla kommuner i länet hade känt till de verkliga kostnaderna är det inte bombsäkert att vi tagit dem, säger kommunalrådet Bo Frank (M).

Enligt honom finns nu en misstro mot staten inför framtida infrastrukturprojekt där kommunen är medfinansiär.
– Vi måste bli mer misstänksamma och kanske anlita egna konsulter som gör utredningar.

Också oppositionsrådet Charlotta Svanberg (S) är kritisk. Hon menar att det är svårt att sätta stopp när processen rullar på och nya utlägg plötsligt tillkommer.
– Då sitter vi där med Svarte Petter och kan inte säga nej.
Enligt henne måste det handla om dålig kommunikationen eller missar i avtalsskrivningen. Men hon säger också:
– Men det är kanske inte bara Trafikverkets fel. Vi får också se över vår interna process i kommunen.