Krävde 25 000 för bilfel – får 1 500 för hyrbil

Växjö ,
Foto:

Ett halvår efter att Växjöbon köpt bilen gick den sönder. Då krävde hon ett rejält prisavdrag från bilhandlaren – trots att reparationen gick på garantin.

Artikeln publicerades 12 februari 2017.

I januari i fjol köpte en Växjöbo en begagnad bil från en bilfirma i länet.

I juli uppstod ett fel på fordonets kamaxel och under tiden som bilen var inne för reparation tvingades kvinnan hyra en bil.

Hon vände sig därefter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävde att bilhandlaren skulle betala tillbaka 25 000 kronor i "prisavdrag" eftersom hon hade betalat "alldeles för mycket för en defekt bil som gick sönder".

Dessutom krävde hon drygt 3 000 kronor i ersättning för att täcka sina kostnader för hyrbilen.

ARN har nu granskat ärendet och konstaterar att Växjöbon inte har rätt till något prisavdrag eftersom kamaxel-felet gick på bilens garanti – och därmed var helt kostnadsfritt för kvinnan.

Däremot anser nämnden – och även bilhandlaren – att hon har rätt till 1 500 kronor i ersättning för att hon var tvungen att hyra en bil under reparationstiden.