Landmärke i Växjö i 1890-talsstil

Växjö Artikeln publicerades
Så här ska IST:s nya huvudkontor i Växjö se ut. Det blir en pampig byggnad inspirerad av hus från förra sekelskiftet. I bottenvåningen kan det bli restaurang. Arkitekt Ola Broms.
Foto:Lars-Göran Rydqvist
Så här ska IST:s nya huvudkontor i Växjö se ut. Det blir en pampig byggnad inspirerad av hus från förra sekelskiftet. I bottenvåningen kan det bli restaurang. Arkitekt Ola Broms.

Modern arkitektur är inget för IST-grundaren Björn Sundeby. Han planerar två nya paradbyggnader i Växjö i gammal stil – byggnader som ska stå pall i 500 år.

Gamla motorgården i Österbacken, med utsikt mot Östrabo och domkyrkan, ska bytas mot en pampig byggnad i 1890-tals stil, inspirerad av Strandvägens paradbyggnader i Stockholm.

Idén kommer från IST:s grundare Björn Sundeby som är på god väg att förverkliga sitt drömbygge.

Han är IT-entreprenören som intresserar sig lika mycket för konst och arkitektur – av det klassiska slaget.

– Jag tycker dagens arkitekter ritar så fula hus. Jag tycker man ska göra hus som folk tycker om, säger han.

Han vill bygga hus som smälter in i den historiska miljön, där domkyrkan, Karolinerhuset, Strykjärnet, Norrtullskolan och Östrabo är inom synhåll.

IT-företaget IST äger sedan några år den gamla motorgården. De äger också det tidigare lanstingshuset strax intill, där företaget nu har sitt huvudkontor. Båda de här byggnaderna ska på sikt rivas och ersättas av två rejält pampiga byggnader – landmärken, som Björn Sundeby uttrycker det.

Inspiration har han hämtat från Jakriborg i Skåne som byggts som en Hansastad och från Dresdens återuppbyggnad efter kriget. Ett antal paradbyggnader i Stockholm från förra sekelskiftet har också fått stå modell för de monumentala hus som planeras.

Är det här ett sätt att bli odödlig och för evigt hågkommen?

– Det har jag inte reflekterat över, säger Björn Sundeby med ett skratt, men tillägger att det inte är säkert att företaget IST finns om 500 år – men huset vill han ska stå kvar.

Arkitekter vill i regel rita hus för den tid man befinner sig i och många sa att "du får ingen arkitekt att rita det här åt dig", berättar han. Han var själv beredd att rita husen innan han fick kontakt med arkitekten Ola Broms. Han står som arkitekt, med Sundeby som idégivare.

En ny detaljplan för Sigfridshäll, där motorgården ligger, arbetas nu fram och 2018 hoppas Björn Sundeby att bygget ska vara igång. Här ska IST och närliggande företag kunna flytta in i nya lokaler 2020.

Då är det dags för nästa projekt, att bygga bostäder på den nuvarande IST-tomten. Tredje steget är att inreda serverhall i bergrummet i Staglaberget.

Vad kommer allt det här att kosta?

– Det måste vi räkna på lite till. Men det kostar ungefär 30 procent mer än ett konventionellt bygge. För mig är det viktiga att göra något beständigt och bra. Sen löser sig resten.